هاست پرسرعت
فناوری

جهش بزرگ آی‌بی‌ام در زمینه کامپیوترهای کوانتومی

جهش بزرگ آی‌بی‌ام در زمینه کامپیوترهای کوانتومی

شرکت آی بی ام چندی پیش از پردازنده کوانتومی 433 کیوبینی خود رونمایی کرده است که می‌تواند جهشی بزرگ و شگفت آور را در رده محاسبات کوانتومی ایجاد کند.
 
به گزارش gsxr و به نقل از  techradar، با وجود اینکه پردازنده جدید آی بی ام از آنچه که این شرکت هدف قرار داده‌ است، ضعیف‌تر محسوب می‌شود، باز هم عملکرد این پردازنده ممکن است تحولاتی شگفت انگیز را برای نسل بشر رقم بزند.
 
اینتل برنامه ویژه‌ای دارد که بر اساس ان قرار است تا رد سال 2025 میلادی به توان 4 هزار کیوبیت در پردازنده‌های خود رسیده باشد ولی پردازنده جدید 433 کیوبیتی Osprey علیرغم اینکه فاصله بسیاری با این هدف دارد، جهشی بسیار بزرگ نسبت به مدل 127 کیوبیتی ایگل که پیش از این در دسترس بود به حساب می‌آید.
 
داریو جیل، نایب رییس آی بی ام که مدیر بخش تحقیقات این شرکت نیز محسوب می‌شود، در این باره گفت: «این توان پردازشی به این معنی است که قرار است تا مسائلی که پیش از این توان پردازش و حل آن‌ها برای دانشمندان نبود، امکان پذیر و قابل حل شود.»
 

جهش بزرگ آی‌بی‌ام در زمینه کامپیوترهای کوانتومی

 
او در ادامه افزود که این شرکت با همکاری شرکای خود در سراسر جهان در حال تلاش است تا در تمامی خط مقدم‌ها از نرم‌افزار گرفته تا سخت‌افزار، پیشرفتی شگفت‌انگیز ایجاد کند. به گفته او قرار است تا این تلاش «شالوده‌ای برای عصر ابرمحاسبات کوانتوم محور ایجاد کند.»
 
با این حال مشکل اصلی این است که در حال حاضر این سیستم‌ها به شدت ناپایدار بوده و صدای بسیار زیادی تولید می‌کنند. علاوه براین نیز وضعیت فیزیکی خاص نگهداری از آن‌ها بسیار کار را دشوار کرده و هر نوع سیستم عاملی می‌تواند موجب ایجاد خطا در کارکردشان شود.
 
شایان ذکر است که آی بی ام قصد دارد تا در سال 2023 میلادی پردازنده جدیدی با نام کوندور به بازار پردازنده‌های کوانتومی عرضه کند که توان خروجی 1121 کیوبیتی را خواهد داشت و در سال بعد از آن یعنی 2024 شاهد عرضه پردازنده فلامینگو خواهیم بود که توان 1386 کیوبیتی را برای دنیا ممکن خواهد ساخت.
 
سرانجام نیز در سال 2025 شاهد عرضه پردازنده کوانتومی کوکابورا خواهیم بود که عدد نجومی 4 هزار کیوبیت را برای پردازش در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.
 

جهش بزرگ آی‌بی‌ام در زمینه کامپیوترهای کوانتومی

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا