هاست پرسرعت
خودرو

درامد کمتر از انتظار لوسید در ابتدای عرضه ایر

درامد کمتر از انتظار لوسید در ابتدای عرضه ایر

با درامدزایی کمتر از انتظار لوسید، سرنوشت این خودروساز در سال ۲۰۲۳ احتمالا تغییر خواهد کرد.

وضعیت برای استارتاپ‌های خودروسازی برقی با وجود بازار مناسبی که دارد همچنان دشوار است. برند آمریکایی مشهور لوسید هم از این قاعده مستثنا نیست. موسس این شرکت، «پیتر رالینسون»، که پیشتر در تسلا به‌عنوان مدیر ارشد بخش مهندسی فعالیت می‌کرد، چندی پیش میزان درآمد فصل دوم سال جاری میلادی را منتشر کرد. براساس داده‌های منتشرشده توسط رالینسون، لوسید توانسته با فروش ۱۴۰۴ دستگاه سدان برقی ایر در فاصله سه ماه، معادل ۱۵۰.۹ میلیون دلار درامد داشته باشد.

درامد کمتر از انتظار لوسید در ابتدای عرضه ایر

اگر این رقم را در برابر انتظار پیشین همین شرکت یعنی ۷۶۴ میلیون دلار قرار دهیم می‌بینیم که به‌ازای هر سدان ایر حدود ۵۰۰ هزار دلار ضرر کرده است. با این وجود تحلیلگران به برنامه لوسید که برای یک سال کامل تعیین شده بود و هنوز نیمی از راه را طی کرده بود، امید دارند. «کریس مک‌نالی»، تحلیلگر مجموعه «اوردوز»، می‌گوید:

این رویداد مثبت‌تر از چیزی بود که تصور می‌کردیم. با انتشار اخبار کاهش قیمت، سرمایه‌گذاران به رشد مجموعه در این وضعیت شک پیدا می‌کنند.

لوسید که ظاهرا در جذب مشتری به مشکل برخورده، پیشتر گزارش داده بود که ۲۱۷۳ خودرو تولید نمئده که تنها ۱۴۰۴ عدد از آن‌ها به فروش رسیده است. این مجموعه آمریکایی در آخرین تلاش خود برای جذب مشتری بیشتر، قیمت سدان ایر برقی و ایر پیور AWD را به‌ترتیب ۱۲,۴۰۰ و ۵,۰۰۰ دلار کاهش داد.

البته که از دست دادن سرمایه در تولید خودروهای برقی به‌دلیل هزینه‌های بالای این صنعت نسبتا نوپا امری آشنا به شمار می‌رود. حتی شرکت‌های بزرگی چون جنرال‌موتورز و فورد هم برای تغییر محصولات درون‌سوز به برقی با مشکلات متعدد روبه‌رو شدند. تسلا هم در ابتدای سال ۲۰۲۳ با استفاده از کاهش قیمت محصولات خود، نبرد قیمتی را با این شرکت‌ها آغاز کرد و فشار زیادی را بر آن‌ها تحمیل کرد.

درامد کمتر از انتظار لوسید در ابتدای عرضه ایر

دورنمای استارتاپ‌هایی چون لوسید در سال ۲۰۲۳ چندان صعودی نبوده است. تازه‌واردهای این صنعت با رقابت سخت، زنجیره تامین مواد اولیه دشوار، بحران تامین باتری و نرخ افزایشی علاقه مردمی روبه‌رو هستند که کار تولید را برایشان بیش‌‎ازپیش دشوار می‌کند؛ ریویان و لوسید هر دو گواه این مسئله هستند. هر دو خودروساز نامبرده در سال گذشته با مشکل کمبود بازار روبه‌رو شده بودند. ریویان در قصل دوم سال جاری میلادی ۹۰ درصد خودروهای تولیدشده‌اش را به دست مشتری رساند. این رقم برای لوسید به ۶۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

لوسید تنها خودروسازی نیست که رقم بالایی از محصولاتش را در گاراژ خود نگهداری می‌کند؛ فورد هم در یافتن بازار مناسب برای شاسی‌بلند موستانگ مک-ای ناتوان مانده است. همین روند باعث عدم رغبت نمایندگی‌ها برای دریافت این خودرو شده؛ بنابراین مدیران این شرکت زمانبندی عرضه خود را برای هماهنگی با تقاضای بازار تغییر دادند.

درامد کمتر از انتظار لوسید در ابتدای عرضه ایر

فروشندگان خودروهای برقی پس از تجربه چند سال رشد اولیه مثبت در بازار هم‌اکنون درحال رویارویی با نخستین مشکل عرضه خود هستند. فروش این محصولات نوظهور در آمریکا در سال گذشته ۶ درصد رشد داشته و کل کلاس خودرویی یادشده را به رقم ۷ تا ۱۰ درصد پیش‌بینی شده نزدیک‌تر کرده است. با این روند تجربی که در بازار حاکم شده احتمالا فروشندگان این خودروها با کاهش فروش روبه‌رو شوند. نظر شما درباره رشد بازار خودروهای برقی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا