هاست پرسرعت
خودرو

درگ نیسان Z و دوج چلنجر RT، ظاهرهای کلاسیک روی پلت‌فرم‌های قدیمی!

درگ نیسان Z و دوج چلنجر RT، ظاهرهای کلاسیک روی پلت‌فرم‌های قدیمی!

آیا کوپهٔ جدید نیسان Z با ۴۰۰ اسب بخار قدرت حریف دوج چلنجر RT که یک V8 تنفس طبیعی ۴۸۵ اسب بخاری در سینه دارد می‌شود؟

هرچند دوج چلنجر و نیسان Z شاید در نگاه اول کوپه‌های بسیار متفاوتی به نظر برسند اما وقتی کمی دقیق‌تر بررسی کنیم شباهت‌هایی بین آن‌ها خواهیم یافت. موضوع اول پلت‌فرم است. نیسان نمی‌توانست برای نسل جدید Z پلت‌فرم کاملاً جدیدی توسعه دهد زیرا این روزها کوپه‌های اسپرت فروش چندانی ندارند. ازاین‌رو، Z جدید روی همان پلت‌فرم FM ساخته شده که پیشینهٔ آن به ۳۵۰Z سال ۲۰۰۲ بازمی‌گردد. از سوی دیگر، چلنجر هم پلت‌فرم جدیدی ندارد زیرا پیشینهٔ پلت‌فرم این کوپهٔ آمریکایی هم که در زمان معرفی LC نام داشت و پس از فیس‌لیفت سال ۲۰۱۵ به LA تغییر نام داد، به پلت‌فرم LX سال ۲۰۰۴ بازمی‌گردد. پلت‌فرم LX در دوران دایملر کرایسلر با کمک مرسدس بنز توسعه پیدا کرد.

درگ نیسان Z و دوج چلنجر RT، ظاهرهای کلاسیک روی پلت‌فرم‌های قدیمی!

شباهت دوم بین این دو خودرو نیز طراحی ظاهری است که در هردو به شکل رترو و با نگاه به گذشته شکل گرفته است. نیسان Z جدید در جلو ۲۴۰Z دههٔ ۷۰ را تداعی می‌کند و ظاهر چلنجر نیز کاملاً مشابه نسل اول آن است. حال این دو کوپهٔ ژاپنی و آمریکایی برای برگزاری مسابقات درگ و رولینگ در برابر هم قرار گرفته‌اند. چلنجر و Z هردو محرک عقب هستند و از گیربکس‌های اتوماتیک مبدل گشتاوری استفاده می‌کنند اما زیر کاپوت اوضاع کاملاً متفاوت است زیرا شاهد تقابل یک موتور V6 توئین توربوی DOHC با یک V8 تنفس طبیعی پوشراد هستیم.

درگ نیسان Z و دوج چلنجر RT، ظاهرهای کلاسیک روی پلت‌فرم‌های قدیمی!

موتور ۶.۴ لیتری چلنجر RT که آپاچی نامیده می‌شود، ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. از روی گلگیرهای پهن‌تر و نشان سوپر بی روی گلگیرهای جلوی خودرو نیز می‌توان فهمید مدلی که در اینجا حضور دارد از نوع اسکات پک واید بادی است. پکیج واید بادی در چلنجر از اهمیت زیادی برخوردار ایت زیرا لاستیک‌های پهن‌تری را به همراه دارد. این لاستیک‌ها از نوع ۳۰۵ هستند که روی رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج‌کاری شده سوار می‌شوند. از سوی دیگر، تیپ پرفورمنس نیسان Z از رینگ‌های ۱۹ اینچی با لاستیک‌های بریجستون پوتنزا S007 استفاده می‌کند. این خودرو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور، بسیار از رقیب آمریکایی ضعیف‌تر است اما باید توجه داشت که Z حدود ۳۴۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد که رقم قابل‌توجهی است.

درگ نیسان Z و دوج چلنجر RT، ظاهرهای کلاسیک روی پلت‌فرم‌های قدیمی!

بااین‌حال، وزن سبک‌تر نتوانست کمبود قدرت نیسان را جبران کند و در هردو درگی که از حالت سکون آغاز شد چلنجر به پیروزی رسید. البته در مسابقهٔ رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت کوپهٔ سامورایی موفق شد رقیب آمریکایی را مغلوب کند اما این پایان ماجرا نبود زیرا چلنجر در رولینگ از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به‌راحتی جلو افتاد و با اختلاف قابل‌توجهی به پیروزی رسید.

مشخصات فنی

 

نیسان Z پرفورمنس

دوج چلنجر RT

پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربو ۶.۴ لیتری V8
قدرت ۴۰۰ اسب بخار ۴۸۵ اسب بخار
گشتاور ۴۷۵ نیوتن متر ۶۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۶۱۰ کیلوگرم ۱۹۵۰ کیلوگرم
قیمت ۵۱,۰۱۵ دلار ۵۴,۴۳۵ دلار

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا