هاست پرسرعت
خودرو

دوج وایپر ارتقایافته برای آفرود آماده می‌شود

دوج وایپر ارتقایافته برای آفرود آماده می‌شود

چه چیزی بهتر از یک سوپراسپرت V10 و فنربندی و لاستیک‌های آفرود زیر آن!دوج وایپر ارتقایافته برای آفرود آماده می‌شود

نسل نخست وایپر هیچ توانایی خارج از جاده نداشت. نسل دوم آن هم همین‌طور بود؛ همین‌طور نسل سوم، چهارم و پنجم. این سوپراسپرت از خانواده‌ای قدرتمند متولد شد و هیچ‌گاه به فکر کسی نمی‌رسید که روزی بتوان با یک مدل آن بر فراز تپه‌های شنی و ماسه‌ای تفریح کرد. وایپرهای خوش صدا نمادی از قدرت سوپراسپرت‌هایی آمریکایی بودند که در جاده‌های این قاره غربی حکمرانی می‌کردند. با این همه، شخصی هم پیدا شد که تخیلات خود را به جبر شرکت سازنده محدود نکرد و وایپر آفرود خود را تولید کرد.

دوج وایپر ارتقایافته برای آفرود آماده می‌شود

مالک کانال یوتیوبی «SuperfastMatt» چند سال اخیر را صرف دمونتاژ، برش و بازمونتاژ یک دستگاه وایپر نسل اول (مدل دهه ۹۰ میلادی) کرده است. حال با گذر سال‌ها، پروژه سازنده، «مت»، به حدی رسید است که تصمیم گرفت آن را به بیابان ببرد و با انجام دونات، پرش و خزیدن روی صخره‌ها توانایی‌هایش را محک بزند.

مت برای رسیدن به هدف خود، تولید یک وایپر آفرود، طاق چرخ‌ها را بریده، از تایرهای همه‌جارو و آفرود استفاده کرده، فنربندی را ارتقا داده و آن‌ را به فنرها و ضربه‌گیرهای جدید مجهز کرده و عملا وایپر کارخانه را دور انداخته و یک جیپ رنگلر روبیکان را زیر بدنه جذاب آن پنهان کرده است که اتفاقا از قفل دیفرانسیل هم سود می‌برد. پیشرانه ۸ لیتری V10 تنفس‌طبیعی این خودرو همچنان سر جایش باقی مانده و قدرتش را از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی «ترِمِک T-56» به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

دوج وایپر ارتقایافته برای آفرود آماده می‌شود

نتیجه آزمایش‌های یوتیوبی مت نشان می‌دهد که استفاده از قفل دیفرانسیل انجام دونات را راحت کرده است اما با وجود استفاده از رادیاتور ارتقایافته و خنک‌کن پیشرانه، دمای موتور به حدی بالاتر از حد انتظار می‌رسد. این خودرو می‌تواند حرکات خزشی روی صخره‌ها را هم به‌خوبی انجام دهد اما مادولاسیون گشتاور آن به‌خاطر نبود جعبه‌دنده کمکی با مشکل مواجه شد.

سازنده آمریکایی در آزمایش‌هایش شهامت به خرج داد و با وایپر سافاری خود چند پرش را با موفقیت انجام داد. البته شانس و موفقیت مت به درون کابین نرسید و برخی بخش‌های درونی آن از جا در رفت. متاسفانه برخی اجزای فنربندی هم تحت فشار زیاد به آستانه رهاشدن رسیدند اما مت می‌تواند آن‌ها را برطرف کند.
پورشه 911 داکار در صحرا

علاقه به آفرود با سوپراسپرت‌ها هم‌اکنون آنقدر زیاد شده که شرکت‌هایی مانند لامبورگینی و پورشه برای پاسخ به آن، مدل‌های اوراکان استراتو و ۹۱۱ داکار را روانه بازار کرده‌اند. آیا دوج هم می‌تواند با معرفی نسل بعدی وایپر به این گروه بپیوندد؟ آیا خودروهای برقی می‌توانند به سوپراسپرت‌های آفرود تبدیل شوند؟ دیدگاه شما چیست؟ در ادامه می‌توانید فیلم یوتیوبی این آزمایش را تماشا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا