هاست پرسرعت
خودرو

راهنمایی برای آغاز بازسازی خودروهای کلاسیک

راهنمایی برای آغاز بازسازی خودروهای کلاسیک

اگر به فکر بازسازی خودروی کلاسیک هستید یا می‌خواهید با روند این کار آشنا شوید، این مطلب مناسب شما است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بازسازی خودروهای ارزشمند قدیمی یا هر خودرویی که برای مالکش ارزشمند باشد کاری زمانبر، سرگرم‌کننده و پرهزینه به شمار می‌رود که طرفداران زیاد و مشتریان خاص و ثروتمندی دارد. بسیاری برای درآمدزایی‌اش وارد آن می‌شود، برخی برای مشغول شدن و برخی دیگر برای کسب تجربه. برخی هم مانند ریچارد هموند برای تهیه یک برنامه تلویزیونی وارد این زمینه مملو از ریسک می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین مباحثی که پیش از شروع این کار باید در آن اندیشه کنید، خواهیم پرداخت.

راهنمایی برای آغاز بازسازی خودروهای کلاسیک

بازسازی یک خودرو چقدر طول می‌کشد؟

بازسازی موفق یکی از شیرین‌ترین لذات و حس رضایتمندی انسانی را به ارمغان می‌آورد اما این نشاط تنها به کام کسانی می‌نشیند که به اندازه کافی در کار تداوم به خرج دهند. زمان لازم برای بازسازی سوالی روشن با پاسخی مبهم است. تنها می‌توان گفت که از آنچه تصور می‌کنید بیشتر به درازا خواهد کشید.

پیش از آغاز پروژه بازسازی یک خودروی قدیمی باید به‌خوبی بدانید چه کار سنگین و طاقت‌فرسایی را آغاز کرده‌اید؛ پس درصورت آغاز یک پروژه حتما آن را به اتمام برسانید تا با یک خودروی نیمه‌تمام، کوهی از سنگینی کار و حسرت این کار را ترک نکنید. برخی بازسازی را به هدف مالکیت انجام می‌هند، برخی دیگر برای تجارت و برخی دیگر برای استفاده از خودرو به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری. برای درک بهتر مفهوم سرمایه‌گذاری روی خودروهای عادی می‌توانید مقاله «آیا خرید خودرو واقعا سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود؟» را مطالعه کنید.

راهنمایی برای آغاز بازسازی خودروهای کلاسیک

وضعیت خودروی بازسازی‌شونده را مشخص کنید

اگر دست به بازسازی خودرویی می‌زنید که هنوز سرپا است و کار می‌کند، احتمالا کار آسان‌تری را در پیش خواهید داشت. احتمالا کار بازسازی موتور به اندازه یک خودروی زمین‌گیر نیست و می‌توانید با آن به خرید ملزوماتتان هم بروید. با این همه، اگر خودرویی را که مدت‌ها در پارکینگ خاک خورده و از کار افتاده است، کار به مراتب دشوارتر خواهد بود.

احتمالا لوله‌های انتقال سوخت و سایر اجزای داخلی موتور به پاک‌سازی اساسی نیاز داشته باشند. جدا از تمیزکاری، برخی از قطعات که تعدادشان هم احتمالا چشمگیر خواهد بود به تعویض نیاز خواهند داشت. همین وضعیت با تصادفی بودن وسیله‌نقلیه سخت‌تر و سنگین‌تر می‌شود و صبر و مهارت زیادی را می‌طلبد. خرابی‌های شاسی کار را بیش‌ازپیش دشوار می‌کنند.

راهنمایی برای آغاز بازسازی خودروهای کلاسیک

کدام یک از قطعات اورجینال خودرو باید حفظ شوند؟

بسیاری از خریداران خودروهای بازسازی‌شده، برای اورجینال بودن قطعات اهمیت بالایی قائل هستند. این مسئله گاه از بی‌نقص بودن پروژه نهایی اهمیت بیشتری دارد. باید توجه داشت که تعمیر و بازیابی قطعات باید یک نظم کاری داشته باشد. تعمیرکردن برخی از بخش‌ها هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. برخی از قطعات ممکن است به سختی پیدا شوند و همین مسئله پروژه شما را به تعویق بیاندازد.

پیش از خرید باید تمام قطعات را مشخص کرده و ترجیحا پیدا کنید چراکه فرایند خرید خود زمان‌بر محسوب می‌شود. از طرف دیگر بازسازی خود نیازمند صرف زمان بسیار است. بازکردن موتور، تمیزکاری آن، تعویض قطعات فرسوده، مونتاژ دوباره اجزا و کالیبراسیون دقیق فرایندی خواهد بود که ممکن است بیش از ۱۰۰ ساعت زمان نیاز داشته باشد.

پیشتر هم گفتیم که ممکن است برخی قطعات از وضعیت ایده‌آل دور باشند و شما را به تعمیرات اضافه وا دارند. پس سوال مهم این خواهد بود که آیا بازسازی و انجام این پروژه ارزش صرف زمان و هزینه‌اش را دارد یا نه؟

شلبی موستانگ GT350

یافتن قطعات تا چه حد دشوار است؟

شورولت کوروت LS6 مدل ۱۹۷۱ یکی از خاص‌ترین و ارزشمندترین مدل‌های کلاسیک محسوب می‌شود اما اگر تلاش کنید یکی از آن‌ها را بازسازی کنید، تنها باید آرزوی یافتن قطعات آن را در سر بپرورانید؛ چراکه تنها ۱۸۸ عدد از آن تولید شده است. حتی بازسازی خودروهای محبوب‌تر با تیراژ بالاتر هم ممکن است چالش برانگیز باشد. یافتن قطعات و تهیه آن‌ها به‌تنهایی فرایندی زمان‌بر است. اگر هم قطعات قدیمی را پیدا کنید احتمالا مجبور به استفاده محصولات سفارشی خواهید شد که درکنار صرف زمان، هزینه بالایی را هم می‌طلبند.

راهنمایی برای آغاز بازسازی خودروهای کلاسیک

ابزار انجام این کار چیست؟

اگر می‌خواهید بازسازی یک کلاسیک را شروع کنید باید مجموعه ابزار گسترده و نسبتا کاملی داشته باشید که شامل انواع آچار جغجغه‌ای، پیچ‌گوشتی، انبر، آچار، سنگ و… شود. هر چه لوازم شما بیشتر و دقیق‌تر باشند، کار راحت‌تری را در پیش خواهید داشت.

  • کمپرسور هوا: این دستگاه منبع قدرت بسیاری از دستگاه‌ها و ابزارهای کارگاه بازسازی خودرو مانند دستگاه سنگ‌زنی رومیزی، آچاز ضربه و اسپری‌های رنگ است.
  • دستگاه سنگ‌زنی: این دستگاه فلز را برش و صیقل می‌دهد و درصورت لزوم پلیسه‌ها را می‌زداید. راه‌های دیگری هم برای انجام این کارها هست اما سنگ بهترین گزینه آن است.
  • آچار ضربه‌ای: دشمن اصلی پیچ‌های سفت است و یکی از ارکان اصلی هر کارگاه خودرو به شمار می‌رود.
  • دستگاه جوش: ممکن است بازسازی شما نیازمند جوش نباشد اما حضور یک دستگاه جوش کوچک هم در مواقع لزوم به انجام سریع‌تر پروژه خیلی کمک می‌کند.
  • دستگاه پرداخت سطح: این دستگاه زنگ‌زدگی روی سطوح فلزی و رنگ را به‌راحتی پاک می‌کند.
  • بالابر موتور: اگر خودروی شما نیازمند خارج‌کردن موتور باشد زندگی بدون این دستگاه برایتان دشوار خواهد بود.
  • لیفت هیدرولیک: هر کسی به این بالابرها دسترسی ندارد اما این دستگاه توانایی زیادی در راحت‌تر کردن پروژه بازسازی دارد. یک جک می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.

راهنمایی برای آغاز بازسازی خودروهای کلاسیک

تغییرات در برنامه‌ریزی

پس از آنکه به زمان موردنیاز برای تکمیل و راهبرد یک پروژه بازسازی فکر کردید، باید تعداد ساعاتی را که هر هفته می‌توانید به این کار اختصاص دهید بررسی کنید. آخرهفته‌ها کافی است؟ چند ساعت در شبانه‌روز باید به کار بازسازی مشغول شوید؟ چقدر زمان برای رسیدگی به امور زندگی شخصی و خانوادگی خود خواهید داشت؟ زندگی اجتماعی شما چطور؟ در انجام این محاسبه کاملا واقع‌گرا باشید چراکه پا پس‌کشیدن در میانه راه به‌دلیل برنامه‌ریزی ندارند برایتان هزینه‌بر خواهد بود. اگر حامیانتان در میانه راه خسته شوند چه خواهد شد؟

اگر انجام یک پروژه بازسازی ۱۰۰۰ ساعت کار انسانی را طلب کند و شما بتوانید ۲۰ ساعت را در اختیار این پروژه قرار دهید، احتمالا در حالت تئوری ۵۰ هفته مشغول این کار باشید؛ یعنی تقریبا یک سال! اگر همکاری هم در این پروژه داشته باشید، می‌توانید روی شش ماه حساب باز کنید. در نظر داشته باشید که هیچ راه دررویی برای فرار از زمان‌بندی وجود ندارد و هرگاه کار نکنید باید بعدا آن را جبران کنید.

راهنمایی برای آغاز بازسازی خودروهای کلاسیک

چرا اصلا باید خودرویی را بازسازی کرد؟

اصل مطلب آن که بازسازی خودرو، عملیاتی وقت‌گیر محسوب می‌شود که نیازمند تخصص و کار زیاد است. در میان انجام یک پروژه بازسازی اشتباه خواهید کرد و باید آن را جبران کنید. به سرتان ضربه وارد می‌شود و دستتان را می‌برید. به پیچ‌هایی می‌رسید که شل نمی‌شوند و تا زمانی که یک مانع را رفع نکنید، کار جلو نخواهد رفت.

جزئیات انجام این پروژه‌ها به‌نظر بی‌پایان می‌‌رسند و گاه روش مونتاژ قطعه بازشده را فراموش می‌کنید. گاه آنقدر از این کار خسته خواهید شد که حتی نمی‌خواهید به پروژه خود نگاه کنید. اما و اما، اگر پشتکار کافی داشته باشید و در راه انجام بازسازی خود صبر و تلاش کافی پیشه کنید، نهایتا به یکی از لذت‌بخش‌ترین دستاوردهای عمرتان دست خواهید یافت که تاکنون تجربه کرده‌اید.

جگوار ای تایپ

سخن پایانی

نهایتا توجه داشته باشید که هرگز در این راه خود را از کمک‌گرفتن از دیگران منع نکنید. هیچ‌کاری صرفا به‌تنهایی پیش نمی‌رود و خواه‌وناخواه برای بازسازی یک خودروی کلاسیک هم باید به انسان‌های دیگر روی بیاورید. یک همکار مصمم می‌تواند عاملی مهم در اتمام موفق پروژه بازسازی خودرو باشد. اگر به این زمینه علاقه دارید، توصیه می‌کنم مستند ریچارد هموند با نام «Richard Hammond’s Workshop» را تماشا کنید. اگر شما هم در زمینه بازسازی خودرو تجربه‌ای دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان gsxr در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا