هاست پرسرعت
خودرو

رکوردشکنی سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا و اروپا

رکوردشکنی سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا و اروپا

آمار و ارقام فروش خودرو در بازارهای اروپا و آمریکا خبرهای خوبی برای خودروهای الکتریکی به همراه دارند. طبق جدیدترین آمارها، علاوه بر چین که بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود، در دیگر بازارها هم تقاضای زیادی برای این خودروها وجود دارد. سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا بین ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۲ (ده ماه نسخت سال) ۵.۱ درصد بوده است. هرچند این سهم هنوز هم در مقایسه با خودروهای درون‌سوز اندک است اما رشد قابل‌توجهی را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۱ الکتریکی‌ها ۲.۹ درصد از کل بازار را در اختیار داشتند و دو سال قبل این سهم فقط ۱.۷ درصد بوده است.

رکوردشکنی سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا و اروپا

رکوردشکنی سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا و اروپا

محبوبیت تسلا مدل Y و شروع خوب پیکاپ‌های الکتریکی مثل جی‌ام‌سی هامر EV و فورد F150 لایتنینگ نقش مهمی در رشد سریع سهم مدل‌های برقی از بازار داشته‌اند. همچنین انتظار می‌رود این روند در سال ۲۰۲۳ هم با ورود کراس‌اوورها و پیکاپ‌های الکتریکی ارزان‌تر ادامه پیدا کند. بااین‌حال، هنوز هم آمریکایی‌ها کمتر از اروپایی‌ها سراغ خودروهای برقی می‌روند زیرا اطلاعات فروش در ۲۳ بازار اروپایی نشان می‌دهد که سهم این خودروها از کل بازار اروپا تا پایان اکتبر امسال به ۱۲ درصد رسیده است. این سهم معادل ۱.۰۹ میلیون دستگاه از کل فروش ۹.۰۹ میلیون دستگاهی خودرو در اروپا است. با اضافه کردن آمار فروش خودروهای پلاگین‌هیبریدی نیز این رقم به ۱.۸۶ میلیون دستگاه می‌رسد.

رکوردشکنی سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا و اروپا

رونق بیشتر خودروهای الکتریکی در بازار اروپا را می‌توان به خاطر زیرساخت‌های بهتر و انتخاب‌های بیشتر دانست. درواقع، گاهی اوقات در اروپا خرید یک خودروی برقی آسان‌تر از خرید نمونهٔ درون‌سوز است. این به دلیل تغییر اولویت خودروسازان بزرگ در محصولات خود است. ازآنجایی‌که مشکل کمبود نیم‌رسانا همچنان پابرجا است، از این منابع محدود در خودروهای محبوب‌تر مثل کراس‌اوورها و یا مدل‌هایی که سریع‌تر فروش می‌روند مثل خودروهای الکتریکی (به لطف مشوق‌های دولتی) استفاده می‌شود.

رکوردشکنی سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا و اروپا

انتظار می‌رود در این دو بازار سال آینده سهم خودروهای الکتریکی بازهم افزایش پیدا کند زیرا در سال ۲۰۲۳ مدل‌های برقی جالب‌تر و در دسترس‌تری وارد بازار خواهد شد. این خودروها شامل پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای بزرگ در ایالات‌متحده و کراس‌اوورهای کوچک و جمع‌وجور در اروپا می‌شود. علاوه بر این، آگاهی مصرف‌کنندگان نیز افزایش میابد و تمایل آن‌ها برای رانندگی با خودروهای الکتریکی بیشتر می‌شود؛ بنابراین، دیدن سهم بازار دورقمی برای خودروهای برقی در ایالات‌متحده و سهم بیش از ۲۰ درصد در اروپا در سال ۲۰۲۳ عجیب نخواهد بود.

 

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا