هاست پرسرعت
خودرو

رکورد تازه برای قرعه کشی خودرو در ایران؛ ۱۱ میلیون متقاضی

رکورد تازه برای قرعه کشی خودرو در ایران؛ ۱۱ میلیون متقاضی

جدیدترین شگفتی بازار  ایران، حضور تاسف‌بار ۱۱ میلیون متقاضی برای شرکت در قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو است.

با ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۱، آمار شوکه‌کننده از متقاضیان خرید چهار محصول ایران‌خودرو رکورد شکست. برای ۲۰هزار خودرو تا ساعت ۲بعدازظهر دیروز ۹میلیون و ۲۵۰هزارنفر در قرعه‌کشی ثبت نام کردند. امروز ۲۷ دی‌ماه، قرعه کشی انجام خواهد شد و طبق آمار نهایی، ۱۱ میلیون نقر، ثبت نام‌ کرده و واجد شرایط هستند. مراسم قرعه کشی فروش فوق العاده ایران خودرو برای متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزندو دارندگان خودرو‌های فرسوده امروز راس ساعت ۱۱ در ایران خودرو با حضور مسئولان نظارتی برگزار خواهدشد.

علاوه‌بر اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار که سود هنگفت نصیب برندگان قرعه‌کشی می‌کند؛ احتمال بازگشت شورای رقابت به چرخه‌ی قیمت‌گذاری و جلوگیری از فروش در بورس، عوامل تازه برای تشدید هجوم مردم به سایت فروش ایران خودرو هستند. همچنین، انتظارات تورمی در اقتصاد ایران، بیش از گذشته است و خودرو می‌تواند به عنوان سرمایه در طول زمان، سودآور باشد. ظاهرا برنده یک پژو پارس در قرعه‌کشی، سودی معادل دستمزد ۴ سال کارگر را کسب می‌کند.

حالا مادر بودن نیز ابزاری برای دلالی است. در گزارش gsxr، پیش‌تر اشاره کردیم که علاوه‌بر میلیون‌ها نفر مردم عادی و دلالان خودرو، موضوع فروش ویژه برای مادران دارای ۲ فرزند نیز به هجوم برای خرید محصولات ایران خودرو افزورده است. براساس اطلاعات غیررسمی، بازار سیاه اجاره‌ی کدملی شکل گرفته و مبلغی حدود ۱۵ میلیون تومان به خانم‌های واجد شرایط ثبت نام، پرداخت می‌شود.

مدل خودرو رنگ خودرو قیمت فروش (تومان) بهای کارت طلایی (اختیاری) موعد تحویل
سورن پلاس دوگانه سوز سفید، مشکی، خاکستری‌متال، آبی‌کبود ۲۸۱,۱۸۹,۴۰۰ ۳,۸۹۰,۰۰۰ ۳ ماهه
پارس سال سفارشی (ELX) با موتور XU7 پلاس سفید، مشکی، خاکستری، نقره‌ای ۲۰۹,۱۲۵,۸۰۰ ۲,۴۰۰,۰۰۰
پارس سال سفارشی با موتور XU7 پلاس ۱۸۵,۱۷۰,۷۰۰
رانا پلاس ۲۱۵,۰۶۶,۱۰۰ ۲,۲۸۰,۰۰۰

 

در طرح فروش فوق‌‌‌العاده، چهار محصول سورن‌پلاس دوگانه‌سوز، پارس سال سفارشی ELX، پارس سال سفارشی با موتور XU۷P و راناپلاس عرضه شده است. برای مثال قیمت پژو پارس ELX کارخانه، ۲۰۹میلیون و ۱۲۵‌هزار تومان اما در بازار به قیمت ۵۱۰میلیون تومان خرید و فروش می‌‌‌شود. بیش از ۳۰۰ میلیون تومان سود، معادل ۱۴۴درصد هزینه‌ی پرداختی است.

جلوگیری از واردات و ناتوانی خودروسازان از تامین نیاز مردم، مهم‌ترین دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار محسوب می‌شود. ظاهرا مسئولان کشور در وزارت صنعت، اقتصاد و دیگر نهادهای مسئول نیز برنامه‌ای برای تغییر این شرایط ندارند.

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا در مصاحبه با تسنیم گفته است:

در نهایت از هر ۱۰ نفر ثبت‌نام کننده یک نفر ممکن است، این شانس را داشته باشد که خودرویی را با قیمت کارخانه خریداری کند؛ عملا بیش از ۹۰ درصد از رقم تقاضا، تقاضای کاذب است.

با وجود مابه‌التفاوت قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت کارخانه‌ای خودرو و بازار مسلم است که برای این کالا تقاضای کاذب ایجاد می‌شود.

استفاده سرمایه ای از خودرو به تمام جامعه سرایت کرده و حتی که کسانی که دارای چندین خودرو هستند به دلیل برخی شرایط محدودیت‌زا، مجدد به نام سایر اعضای خانواده اقدام به شرکت در قرعه‌کشی می‌کنند در حالی که نیاز واقعی برای آن وجود ندارد و این وضعیت موجب تضییع حقوق مصرف‌کنندگان واقعی می‌شود به طوری که دستیابی آن دسته از تقاضای واقعی به خودروی موردنظر غیرممکن یا دشوار می‌گردد.

 

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا