رکورد جدید برای بزرگ ترین هواپیمای جهان استراتولانچ ROC
رکورد جدید برای بزرگ ترین هواپیمای جهان استراتولانچ ROC
اسکیلد کامپوزیتس استراتولانچ که با نام ROC و طول بال ۱۱۷ متر شناخته میشود، به عنوان بزرگ ترین هواپیمای جهان موفق به ثبت رکورد تازه برای پرواز مداوم شده است.
پس از پایان جنگ جهانی دوم، شوروی سابق پروژههای متعدد برای ساخت هواپیماهای غولپیکر را آغاز کرد. تقریبا تمام طرحهای ساخت این کشور، به تولید انبوه و مرحلهی تجاریسازی نرسید. آنتونوف ۱۲۴ معروف به کندور (Condor) که در سال ۱۹۸۲ رونمایی شد، از معدود ابرهواپیماهای شوروی محسوب میشود که به تعداد ۵۵ نسخه تولید داشت و رکورد حمل بار ۱۷۱۲۱۹ کیلوگرم را ثبت کرد. یک مدل ویژه و بزرگتر از آنتونوف ۱۲۴ با کد ۲۲۵ و نام ماریا (An-225 Mriya) نیز سال ۱۹۸۸ ساخته شد که سال ۲۰۲۲ در اوکراین، طی حملات نظامی روسیه، از بین رفت.
از دیدگاه تجاری، بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس ۳۸۰، موفقترین هواپیماهای غولپیکر جهان هستند که البته غالبا برای حمل مسافر استفاده میشوند. بزرگترین هواپیماهای باربری درحال استفاده توسط نهادهای مختلف امریکا، شامل بوئینگ ۷۴۷ دریملیفتر، لاکهید C5 گلکسی و سوپرگابی (محصول مشترک ایرباس و ایرواسپیس لاینز) هستند.
پروژهی خبرساز شرکت اسکیلد کامپوزیتس (Scaled Composites) امریکا با نام ۳۵۱ استراتولانچ (Model 351 Stratolaunch)، سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این طرح، یک هواپیمای دوقلو با ۶ موتور مشابه پیشرانههای بوئینگ ۷۴۷ را شامل میشود. فاصلهی نوک بالهای استراتولانچ، ۱۱۷/۳ متر و طول بدنه (دماغه تا دم) ۷۳ است.
برای استراتولانچ، موتور PW4056 ساخت پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney) استفاده میشود که هرکدام، ۲۵۲/۴ هزار نیوتنمتر گشتاور دارند. وزن خالص هواپیما، ۳۴۰ تن و توان حمل بار در حدود ۲۵۰ تن اعلام شده است. با این شرایط، استراتولانچ میتواند هنگام بلند شدن از زمین، مجموع وزن ۵۹۰ تن (Max takeoff weight) داشته باشد.
نهایت سرعت استراتولانچ ROC، حدود ۸۵۰ کیلومتر برساعت است. این هواپیما میتواند بارهای سنگین را تا مسافت ۱۹۰۰ کیلومتر حمل کند. درحالت عادی و فاقد بار، سوخت کافی برای پرواز تا فاصلهی ۴۶۰۰ کیلومتر فراهم شده است.
روز ۲۶ دیماه ۱۴۰۱، جدیدترین آزمایش روی استراتولانچ با ۶ ساعت پرواز مداوم برفراز ارتفاع ۶۸۶۰ متر صحرای موهاوه، انجام شد. این هواپیمای غول پیکر، پیشتر توانسته بود ارتفاع ۸۲۰۰ متر نیز ثبت کند.
یکی از مهمترین اهداف ساخت ROC، کمک به پرواز هواپیمای هایپرسونیک Talon-A است. شرکت اسکیلد کامپوزیتس با پروژهی تالون تلاش میکند هواپیمای خودران مسافربری با وزن ۲۷۰۰ کیلوگرم و سرعت ۶ تا ۸ ماخ (معادل ۶,۱۰۰ تا ۸,۶۰۰ کیلومتر برساعت) بسازد. چنانچهی Talon-A به مرحلهی تولید تجاری و سودآوری برسد، نسخهی بزرگتر (Talon-Z) نیز ساخته خواهد شد.