زشتترین خودروهای کروک سقف فلزی در تاریخ
زشتترین خودروهای کروک سقف فلزی در تاریخ
خودروهای کانورتیبل سقف فلزی که در دههٔ ۲۰۰۰ بسیار متداول شدند، به دلیل نوع سقف خود معمولاً ظاهر زشتی داشتند اما کدامیک از این خودروها زشتترین بودند؟
در تاریخ صنعت خودروسازی رویههای مختلفی آمدهاند و رفتهاند که ازجملهٔ آنها میتوان به خودروهای اسپرت ارزانقیمت در دههٔ ۶۰، طراحیهای رترو در دههٔ ۹۰ و خودروهای هیبریدی غیر پلاگین در دههٔ ۲۰۰۰ اشاره کرد. روند دیگری که در اوایل قرن جاری در صنعت خودروسازی به راه افتاد، خودروهای کانورتیبل با سقف جمع شونده فلزی بود. البته پژو در دههٔ ۳۰ این مفهوم را به کار گرفته بود و فورد نیز در دههٔ ۵۰ از آن در مدلهای فایرلین و گلکسی اسکایلاینر استفاده کرد اما معرفی مرسدس بنز SLK در سال ۱۹۹۶ بود که واقعاً این رویهٔ جهانی را به راه انداخت.
این رویه تا جایی پیش رفت که تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰ تقریباً همهٔ خودروسازان سقفهای پارچهای را با نمونههای فلزی جایگزین کردند اما خیلی شرکتها در این کار زیبایی را قربانی کردند. کانورتیبلهای جذابی مثل فراری ۲۹۶ GTS بهاندازهٔ همتایان کوپهٔ خود زیبا هستند چون این خودروها سقف کوتاه و ستونهای عقب ثابتی دارند اما وقتی خودروی کانورتیبل بر اساس یک هاچبک یا سدان ساخته شود، داستان متفاوت خواهد بود و این چیزی است که در بسیاری از کانورتیبلهای سقف فلزی دههٔ ۲۰۰۰ رخ داد.
برای اینکه بتوان سقف جمع شونده را در صندوق بار جای داد، بخش عقبی این خودروها معمولاً بزرگ و برآمده طراحی میشد که نمای زشتی را ایجاد میکرد. مشکل دیگر این بود که طراحان معمولاً مجبور بودند شیشهٔ جلو را تا حد امکان به سمت عقب بکشند تا سقف را کوتاهتر کنند و جانمایی آن آسانتر شود. این کار نهتنها باعث میشد طراحی خودروها در قسمت جانبی بسیار عجیب به نظر برسد بلکه احساس رانندگی با یک خودروی کانورتیبل را هم خراب میکرد زیرا بالای سر راننده بجای آسمان بیشتر ستون و شیشه دیده میشد.
برای درک بهتر این موضوع فقط کافی است پژو ۳۰۶ کانورتیبل خوش استایل دههٔ ۹۰ را با ۳۰۷ کابریولت مقایسه کنید که جایگزین آن شد. ۳۰۶ کانورتیبل به همان اندازهٔ نسخهٔ هاچبک خود زیبا به نظر میرسید درحالیکه ۳۰۷ کانورتیبل از همتای هاچبک خود زشتتر بود. این موضوع یک مشکل اساسی بود که در بسیاری از کانورتیبلهای سقف فلزی دیده میشد. خوشبختانه اما اکثر خودروسازان مثل بامو از سقفهای فلزی دست کشیدند زیرا متوجه شدند سقفهای پارچهای سنتی خیلی آسانتر جانمایی میشوند و طراحی صندوق بار را قربانی نمیکنند. بااینحال، کانورتیبلهای سقف فلزی وحشتناک هنوز هم در خیابانها دیده میشوند و چشمها را آزار میدهند.
به نظر شما زشتترین خودروهای کانورتیبل سقف فلزی تاریخ کدامند؟