هاست پرسرعت
خودرو

سایپا اطلس، فیس‌لیفت کوییک در راه است

سایپا اطلس، فیس‌لیفت کوییک در راه است

سایپا دستی به سر و روی محصولات خود کشیده و آماده می‌شود تا با خودروهایی چون اطلس، سهند، آریا و شاهین، بازار خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی کشور را در اختیار بگیرد.

سایپا اطلس

سایپا اطلس به‌عنوان فیس‌لیفت کوییک محسوب می‌شود و بنابراین یک هاچ‌بک با شمایل یک مینی کراس‌اوور است. نمای جلو و عقب اطلس کاملاً تغییر کرده است. چراغ‌های جلو کشیده و باریک طراحی شده‌اند. مهم‌ترین نکته در نمای جلو، جلوپنجره با میله‌های عمودی کرومی است که در ترکیب با فرم کوتاه سپرها و خطوط روی کاپوت، چهره‌ای تهاجمی و اسپرت به این خودرو بخشیده‌اند.

نمای عقب سایپا اطلس

نمای عقب هم با چراغ‌های دو قسمتی، یادآور خودروهای هاچ‌بک فرانسوی هستند. هرچند اگر قسمت مشکی رنگ جای پلاک تا پایین درب عقب امتداد نمی‌یافت شاهد نمای بهتر و موجه‌تری بودیم. نمای جانبی نسبت به کوییک به‌جز در جزئیاتی مانند تزئینات کرومی روی گلگیر جلو و رینگ‌ها و فرم آینه‌ها تفاوتی را نشان نمی‌دهد. درمجموع باید گفت که اطلس در طراحی پخته‌تر از کوییک نشان می‌دهد.

داخل کابین سایپا اطلس

طراحی کابین اطلس یک گام روبه‌جلو محسوب می‌شود. هرچند کلیات آشنا به نظر می‌رسند اما خروجی‌های دایره‌ای و اسپرت سیستم تهویه، ترکیب دو رنگ داشبورد، نمایشگر ۷ اینچی اطلاعات و سرگرمی، رودری‌های جدید و دو رنگ، فرمان با دکمه‌های کنترلی و طراحی جلوداشبورد جدید می‌توانند در صورت کیفیت مناسب می‌توانند مشتریان را تا حد زیادی راضی کنند.

مشخصات فنی سایپا اطلس

برای اطلس موتور چهار سیلندر ارتقا یافته M15-GSI درنظر گرفته شده که با کمک سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، هدرز و ارتقای نرم‌افزاری اکنون قدرت آن به ۹۲ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۳۷ نیوتن‌متر رسیده است. بعلاوه این موتور نسبت به موتورهای فعلی M15 به کار رفته در کوییک، ساینا و تیبا، قدرت و گشتاور خود را در دورهایی پایین‌تری تولید می‌کند و همچنین مصرف سوخت پایین‌تری داشته و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو ۵ است.

برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو از یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک CVT بهره گرفته می‌شود. نسخه اتوماتیک از همان گیربکس CVT پانچ بلژیک که در کوییک و ساینای اتومات نیز به کار رفته سود می‌برد. برای این گیربکس امکان تعویض مصنوعی ۶ دنده تعریف شده است.

تجهیزات و امکانات اطلس سایپا

سایپا قصد دارد اطلس را با امکانات رفاهی مناسبی وارد بازار کند. تریم‌های رده بالای این خودرو مجهز به کروز کنترل، سیستم تشخیص نقاط کور، سنسور نمایش فشار باد تایرها، سنسور نور، سنسور باران، سانروف برقی، سیستم کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، ورود بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقاط کور، تهویه نیمه اتوماتیک، سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر لمسی، صندلی‌های برقی و غیره بهره می‌برد.

قیمت و زمان عرضه اطلس

قرار است تولید انبوه اطلس از اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شود. اکنون این خودرو در مراحل نهایی تست ایمنی، تصادف و عابر پیاده قرار دارد. هنوز قیمت سایپا اطلس اعلام نشده اما قرار است درتریم های ساده و فول و با رنگ‌های متنوع وارد بازار شود.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا