سایپا سهند پارس خودرو؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت
سایپا سهند پارس خودرو؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت
جدیدترین محصول سایپا با بدنه سدان، جایگزین تیبا صندوقدار خواهد شد. سهند از نظر طراحی و امکانات، برتری محسوس نسبت به انواع تیبا و ساینا و کوییک دارد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
هرچند که سهند نیز مشابه دیگر خودروهای اقتصادی سایپا از پلتفرم قدیمی مشابه پراید استفاده میکند اما جذابتر به نظر میرسد. از سویی دیگر، این محصول پیشرانهی ناامید کننده و بسیار ضعیف ۹۰ اسب بخار دارد که با قدرت کم و مصرف سوخت بالا شناخته میشود. در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲، نمونه دنده دستی سایپا سهند به نمایش گذاشته شد. این خودرو قرار است با گیربکس اتوماتیک نیز عرضه شود اما فعلا، تجهیزات فنی مشابه تیبا و ساینا دارد.
با توقف تولید ۴۰۵ و ۲۰۶، سایپا تلاش میکند تا خودرویی اقتصادی در کلاس قیمتی پایینتر تولید کند؛ هرچند که نمیتوان ابعاد کوچک سهند و پیشرانهی کمتوان آنرا با انواع پژو مونتاژ ایران خودرو مقایسه کرد. این شرایط، به وضوح عقبماندگی سایپا نسبت به دیگر خودروسازان جهان و حتی رقیب داخلی را نشان میدهد.
طراحی ظاهری و نمای بدنه سایپا سهند پارس خودرو
از روبرو، چراغهای اسپرت و خوشفرم برای سهند طراحی شدهاند. این ادوات با جلوپنجره نیز هماهنگی بسیار خوبی دارند. مجموع این تجهزات، درکنار حجمدهی سپر و کاپوت جلو، نمای تهاجمی سهند را شکل میدهند.
عقبماندگی سهند از استانداردهای جهانی مرتبط با طراحی خودرو، در نمای جانبی دیده میشود. ابعاد صندوق، فرم سقف و طول بدنه، حس ناخوشایند به بیننده میدهند که پیشتر برای تیبا صندوقدار و ساینا نیز وجود داشت. مطابق انتظار، مواد پلاستیک سیاهرنگ ارزانقیمت، فریم پنجرهها و دستگیرهها را تشکیل داده است. چرخها نیز ۱۴ اینچ فولادی با قالپاق و رینگ اسپرت آلومینیوم در مدل سفارشی هستند.
از نمای پشت، چراغهای باریک و دارای برجستگی، سهند را بسیار زیباتر از ساینا و تیبا نشان میدهند. طرح کاسه چراغ به گونهای است که همخوانی نسبی با برشهای بدنه و خصوصا محل اتصال سپر عقب با گلگیر دارد. حجمدهی درپوش صندوق و محل نصب پلاک برای سهند، راضیکننده است اما در بخش پایین سپر، جذابیت چندانی دیده نمیشود.
در مجموع میتوان طراحی سهند را با توجه به دیگر خودروهای سایپا و پلتفرم بسیار قدیمی آن، مثبت ارزیابی کرد. این محصول صرفا یک گام کوچک به جلو بعد از ساینا و تیبا است. سهند با طول ۴۲۱۵ و عرض ۱۶۶۳ و ارتفاع ۱۴۸۴ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲۴۱۰ میلیمتر، تفاوت چندانی با ساینا ندارد.
طراحی داخلی و نمای کابین سایپا سهند پارس خودرو
پلاستیک خشک و ارزانقیمت، سراسر داشبورد سهند را تشکیل میدهد. شرکت سازنده تلاش کرده است با رنگ آمیزی بخش میانی، جذابیت فضای داخلی را بهبود بخشد اما کیفیت مواد به کار رفته، راضی کننده نیست و مخاطب را آزار میدهد.
خروجی هوای دایرهای و نصب نمایشگر لمسی روی داشبورد، نکته مثبت برای سهند محسوب میشود اما پنل پشت فرمان با عقربههای متقارن، حسی بسیار ناخوشایند برای راننده دارد. کیفیت پوشش صندلی و تودریها نیز، پایین است.
سهند برای تردد ۴ سرنشین فضای کافی فراهم میکند و البته مناسب سفرهای بین شهری نیست. این خودرو، یک محصول اقتصای محسوب میشود و احتمالا، علاقهمندان تاکسی اینترنتی را جذب خواهد کرد.
پیشرانه و تجهیزات فنی سایپا سهند پارس خودرو
مطابق انتظار، موتور ۱۵۰۰ سیسی تنفس طبیعی روی سهند ارائه میشود. این پیشرانه ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. سایپا ادعا میکند میانگین مصرف سوخت سهند، ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود اما با توجه به شرایط فنی ساینا و تیبا، احتمالا سهند نیز میانگین مصرف بنزین ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر خواهد داشت. جالبتر اینکه پیشرانههای ۱۵۰۰ سیسی چینی، مثل موتور برلیانس H320 ساخت ۲۰۱۲، قویتر و کممصرفتر هستند.
وزن خالص سایپا سهند، ۱۲۰۰ کیلوگرم اعلام شده است. با این شرایط، سهند نسبت به ساینا حدود ۱۵۰ کیلوگرم سنگینتر خواهد بود. ساینا با موتور مشابه سهند، در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد؛ پس میتوان انتظار داشت که سهند در زمان ۱۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
تجهیزات رفاهی امکانات ایمنی سایپا سهند پارس خودرو در بازار ایران
مدل استاندارد سایپا سهند دارای دو کیسه هوا، سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) با ترمزهای کاسهای در چرخهای عقب، سنسور پارک، دوربین عقب، نمایشگر ۵ اینچ، خروجی برق ۱۲ ولت و سیستم صوتی با چهار بلندگو خواهد بود. برای نسخههای سفارشی، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایرها، تهویه مطبوع دیجیتال با کولر اتوماتیک، تنظیم صندلی راننده در شش جهت به صورت دستی، سنسور نور و باران، چراغ روشنایی روز، روکش چرم مصنوعی برای صندلیها ارائه خواهد شد.
قیمت سایپا سهند پارس خودرو در بازار ایران
سایپا هنوز قیمت قطعی برای سهند اعلام نکرده اما پیشبینی هزینه خرید این خودرو با توجه به ساینا و شاهین قابل پیشبینی است. هماکنون ساینا دندهای صفر کیلومتر ۱۴۰۲ در بازار آزاد، ۳۴۰ میلیون تومان و شاهین ۵۵۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ پس سهند دندهای احتمالا برای خریدار نهایی، ۴۲۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان هزینه خرید خواهد داشت. فعلا قیمت کارخانهای محصولات سایپا، ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ارزانتر از بازار است.
از دیدگاه نویسنده، رانا پلاس ایران خودرو مهمترین رقیب سایپا سهند محسوب میشود. قیمت کارخانهای رانا پلاس ۱۴۰۲ سقف فلزی (غیر پانورامیک)، ۳۲۲ میلیون تومان است و در بازار آزاد، ۴۵۰ تا ۴۷۰ میلیون تومان هزینه خرید دارد. پیشرانه ۱۵۸۷ سیسی Tu5 ایران خودرو برای رانا پلاس، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل با میانگین مصرف سوخت واقعی ۷ لیتر در صد کیلومتر، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه دارد. کیفیت مواد داخل کابین رانا پلاس نیز نسبت به سایپا سهند، بهتر است.
وقتی سایپا و ایرانخودرو جمع شدند آنگاه یک قدم به سمت رفاه عمومی و جداشدن از بربریت و جهالت؛ برداشته شده است 😌