صفر تا صد ۰/۹ ثانیه؛ رکورد جدید برای شتاب خودروهای برقی!
صفر تا صد ۰/۹ ثانیه؛ رکورد جدید برای شتاب خودروهای برقی!
گروهی از دانشجویان دانشگاه زوریخ توانستند رکورد شتاب خودروهای برقی را با ثبت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۱ ثانیه بشکنند.
تسلا مدل S پلد با حالت Ludicrous دیگر نمیتواند رکورددار شتاب خودروهای بدون آلایندگی باشد زیرا دانشجویان دانشگاه ETH زوریخ با تولید یک خودروی روباز و تکنفره به نام “اسطوره” رکورد جهانی گینس را به خود اختصاص دادهاند. این دانشجویان که گروهی به نام کلوپ موتور اسپرت آکادمیک زوریخ AMZ را تشکیل دادهاند حدود یک سال زمان را صرف توسعه خودرویی کردهاند که میتواند در نه دهم ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
رکورد دقیق این خودرو ۰.۹۵۶ ثانیه بوده است و به این ترتیب توانسته رکورد قبلی ۱.۴۶۱ ثانیه ثبت شده توسط تیم دانشجویان دانشگاه اشتوتگارت در سال ۲۰۲۲ را شکست دهد. سخنگوی AMZ به رسانهها گفته است “اسطوره” یکی از خودروهای حاضر در مسابقات دانشجویی سال ۲۰۱۹ بوده است و به دلیل تغییرات رخ داده در قوانین دیگر نمیتواند در این رقابتها حضور پیدا کند. خودروی دانشجویان زوریخ به راحتی توانسته برخی از پرشتابترین خودروهای دنیا همچون مک مورتری اسپرلینگ و ریمک نورا را شکست دهد.
اسپرلینگ میتواند در عرض ۱.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد درحالیکه صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نورا نیز در ۱.۸۱ ثانیه ثبت میشود. حتی خودروهای فرمول E نیز کندتر از “اسطوره” هستند زیرا صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آنها به حدود ۲.۸ ثانیه میرسد. AMZ همچنین میگوید کیت ماگتی راننده این خودرو تمرینهای زیادی برای رکوردشکنی نداشته و علیرغم اشتیاق زیاد برای این کار سختیهای زیادی را متحمل شده است.
این خودروی ۱۴۰ کیلوگرمی توسط دانشجویان توسعه یافته و بخشهایی همچون شاسی و باتری را خودشان ساختهاند. آنها از ساختار سبکوزن کربن و آلومینیومی لانهزنبوری استفاده کردهاند و موتورهای برقی با ۳۲۶ اسب بخار قدرت نیز در دانشگاه ساخته شده است. به این ترتیب نسبت قدرت به وزن “اسطوره” به بیش از ۱ اسب بخار به ازای ۰.۴ کیلوگرم از وزن خودرو میرسد که عددی باورنکردنی است. اگرچه مشخصات باتری این خودرو مشخص نیست اما AMZ میگوید ابعاد آن حدود یکسوم باتری خودروهای حاضر در مسابقات دانشجویی است. همچنین اطلاعاتی از شعاع حرکتی “اسطوره” در دست نیست اما خودرو با یکبار شارژ چندین بار اقدام به رکوردشکنی کرده است. دانشجویان همچنین روی آیرودینامیک نیز تمرکز داشتهاند و داریو مسرلی مدیر بخش آیرودینامیک این تیم میگوید:
وقتی بحث ثبت رکورد شتاب باشد قدرت تنها چیز مهم نخواهد بود زیرا انتقال بهینه این قدرت به زمین نیز فاکتوری کلیدی خواهد بود.
خودروی موردبحث اگرچه فاقد بالهای جلو و عقب مشابه خودروهای فرمول یک است اما بجای آن از نوع خاصی دستگاه مکش استفاده شده که با عمل مکش خودرو را به سطح زمین میچسباند. در ویدئوی منتشر شده میتوانیم یک کارگاه کوچک در سوئیس را ببینیم که این خودرو ساخته میشود. خودروی موردبحث در زمان رکوردشکنی مثل یک موشک به جلو پرتاب میشود و برای شتاب گیری فقط به ۱۲.۳ متر فاصله نیاز دارد. تیمهای فرمول دانشجویی پیش از این نیز رکورد شتاب خودروهای برقی را ثبت کردهاند. برای مثال در سال ۲۰۱۶ بود که تیم ETH زوریخ شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱.۵ ثانیهای را بر جای گذاشت.