هاست پرسرعت
بازی

صندلی داغ گیمفا: بازسازی The Witcher، رستگاری CD Project Red یا شکستی دیگر؟

صندلی داغ گیمفا: بازسازی The Witcher، رستگاری CD Project Red یا شکستی دیگر؟

آیا از اعلام خبر ساخت بازسازی The Witcher غافلگیر شدین؟ ماجراجویی دوباره با گرالت دوست داشتنی براتون جذابه؟ با ما همراه باشین تا یه بررسی کلی داشته باشیم!

سلام خدمت gsxrیی‌های عزیز و گل. امیدوارم تنتون سلامت، جیبتون پر پول و لبتون خندون باشه.

خبر بازسازی نسخه‌ی اول The Witcher، یجورایی غافلگیر کننده بود، البته به شخصه حدس میزدم سی دی پراجکت رد به خاطر پول هم شده، دوباره ما و گرالت رو به هم برسونه!

امروز، محمدرضا نوروزی و آرمان زرمهر، دو عضو عزیز تحریریه و دو دوست خوبم در کنار من هستن و با هم، نگاهی کلی به اعلام رسمی بازسازی نسخه‌ی اول The Witcher خواهیم داشت.

صندلی داغ gsxr: بازسازی The Witcher، رستگاری CD Project Red یا شکستی دیگر؟

خب محمدرضا در وهله‌ی اول، قبل از اینکه در مورد خود ریمیک نسخه‌ی اول ویچر صحبت کنیم، نظرتو در مورد بازسازی آثار مختلف بهمون بگو. چند ساله چپ و راست شاهد معرفی نسخه‌های ریمیک بازیای قدیمی هستیم. نظرت در این باره چیه؟

محمدرضا نوروزی:

سلام و خسته نباشید به همه عوامل gsxr، کاربران gsxr و آقای زاهدی عزیز. به شخصه با کلمه‌ی ریمیک و یا ریمستر مخالفتی ندارم. معتقدم که یک سری ریمیک‌ها مثل بازسازی نسخه‌ی دوم Resident Evil باعث میشه تا گیمرای نسل جدید، عناوین بسیار خوبی که در حال حاضر به علت کهنگی و مسائل این چنینی قابل تجربه نیست رو، با ظاهری امروزی، تجربه کنن و لذت ببرن. اما خب، برخی از استودیوها، از این کلمه سوء‌استفاده می‌کنن و با تغییر یک سری عناصر جزئی مثل ایجاد نورپردازی بهتر و یا بازسازی قسمت کوتاهی از نسخه‌ی اصلی، بازی‌های خودشون رو با قیمت‌های عجیب و غریب، به اسم ریمیک و ریمستر منتشر می‌کنن که خب جالب نیست.

به مثال فوق‌العاده‌ای اشاره کردی. خودم به شخصه اعتقاد دارم ریمیک Resident Evil 2 بهترین بازسازی‌ای بوده که دنیای گیم به خودش دیده. آرمان نظر تو چیه؟

آرمان زرمهر:

به طور کلی از وقتی که کپ‌کام نسخه‌ی دوم RE رو بازسازی کرد، بازسازی عناوین مختلف بیشتر به یک نورم تبدیل شده و بیشتر مثل یک شمشیر دو لبه عمل می‌کنه. شخصا هیچ مشکلی با بازسازی آثار منسوخ شده ندارم و همونطور که در گذشته هم بارها در مقالاتم اشاره کردم، به نظرم اگر رویکردی منطقی در قبال این آثار اتخاذ بشه قطعا می‌تونه به نفع اون فرنچایز باشه.

به عنوان مثال Alone In The Dark اسمی بود که حقیقتا شخصا هرگز فکر نمی‌کردم دوباره اون رو بشنوم ولی حالا به لطف بازسازی‌ها در آینده می‌تونیم دوباره به تجربه‌ی نسخه‌ی اول بپردازیم و این یک اتفاق فوق‌العادست. این یکی از لبه‌های شمشیره که گفتم، لبه‌ی دیگه از بین رفتن نوآوریه. اگر نسخه‌ی ریمیک این بازی موفق عمل و به اصطلاح دوباره این فرنچایز رو relevant کرد، شخصا به عنوان یک طرفدار قدیمی چشم انتظار ریمیک نسخه‌ی دوم نخواهم بود بلکه دلم می‌خواد یک نسخه‌ی جدید با داستانی مدرن و تازه، همراه با نوآوری ببینم. در کل به نظر من تا وقتی که بازسازی‌ها در راستای زنده کردن و حتی ارائه‌ی تجربه‌ای بهتر از آثار اوریجینال منسوخ شده باشن بسیار عالیه اما اگر این ریمیک‌ها در اثر زیاده‌روی به راهی برای دوشیدن اون فرنچایز تبدیل بشن، شاید حتی نتیجه‌ی عکس بده. درست مثل رویکردی که کپ‌کام نسبت به ریمیک RE 3 داشت.

مصطفی نظر خودت چیه؟

کاملا با حرف جفتتون موافقم، خصوصا در مورد ریمیک Resident Evil 2 که اعتقاد دارم بهترین بازسازی تاریخ گیم به شمار میاد.

در کل همون‌جوری که جفتتون اشاره کردین، ریمیک کردن چیزیه که باید توی قالب مشخص و با پشتوانه‌ی نیاز شکل بگیره. یه بازی که دو دهه از عمرش می‌گذره و عملا تمام مکانیزماش منسوخ شدن، یه گزینه عالی برای ریمیک شدنه. خصوصا اگه پرطرفدار باشه. ولی از طرف دیگر بعضی ریمیک‌ها اصلا منطقی نیستن. مثل ریمیک The Last of Us Part One؛ هر چند که ازش لذت بردم، ولی اصلا و ابدا نیازی بهش نبود و شاید بهتر بود یک دهه بعد ساخته می‌شد.

بریم سراغ بخث اصلی؛ The Witcher. خیلیا از جمله خود من اعتقاد داریم ریمیک کردن نسخه‌ی اول ویچر تصمیم خیلی منطقی و هوشمندانه‌ای بود از طرف CD Project Red که هم برای طرفدارا خوبه، هم از لحاظ تجاری منطقیه. نظرتون در مورد این اعلام غافلگیرانه چیه؟

صندلی داغ gsxr: بازسازی The Witcher، رستگاری CD Project Red یا شکستی دیگر؟

آرمان زرمهر:

تبلیغات

حقیقتا اصلا انتظار رونمایی از ریمیک نسخه‌ی اول The Witcher رو نداشتم اما به نظرم در صورتی که به درستی انجام بشه، قطعا می‌تونه به یک اثر عالی تبدیل بشه. امروزه زیاد می‌بینیم که آثاری ریمیک میشن که حقیقتا شخصا احساس می‌کنم هیچ نیازی به ریمیک شدن ندارن. چیزی مثل Dead Space که حقیقتا بعد از تماشای گیم‌پلی اون بیش از پیش این احساس رو پیدا کردم. هر چند تا وقتی تجربش نکنم نمیتونم به قطع این حرف رو بزنم.

اما در رابطه با Witcher، به نظر من این یکی از منطقی‌ترین ریمیک‌هاییه که در چندسال اخیر خبر ساختش اعلام شده. هر کسی که نسخه‌ی اول این فرنچایز رو حتی یک دهه‌ی پیش هم تجربه کرده باشه به خوبی می‌دونه که مکانیزم‌ها و مخصوصا سیستم مبارزات این بازی به شدت خشک و منسوخ شده هستن اما با این وجود ساختار، داستان و شخصیت‌های اون فوق‌العاده بودن و بنابراین بازسازی این بازی با تکنولوژی امروزی می‌تونه مشکلات نسخه‌ی اوریجینال رو برطرف کنه و یک تجربه‌ی عمیق‌تر رو بهمون ارائه بده.

محمدرضا نوروزی:

صد درصد نظرم مثبته! خودم هم همیشه از کسانی بودم که تجربه‌ی نسخه‌ی اول این سری به علت کهنگی شدید برخی از عناصر بازی، برام سخت بوده و کاملا منطقی هست که با وجود محبوبیتی که سری ویچر داشته و به خصوص در نسخه‌ی سوم به اوج خودش رسید، CD Peoject Red دست به چنین اقدامی بزنه.

چرا که هم طرفداران قدیمی و هم طرفداران جدید می‌تونن به سمت این اثر جذب بشن و خب، مسلما سود زیادی نصیب CPR میشه.

اکثر کسایی که نسخه‌ی اول رو تجربه کردن یا داستان و وقایع رو می‌دونن، اعتقاد دارن نسخه‌ی اول The Witcher از لحاظ داستانی خیلی ضعیفه. نظر خودت چیه. آیا توی بازسازی به نظرت نیاز به اصلاحات داستان وجود داره؟

آرمان زرمهر:

به نظر من کاملا برعکس این مسئله صادقه. داستان نسخه‌ی اول بسیار عمیق و جذاب بود و همونطور که گفتم بسیاری از کاراکترهایی که در اون حضور داشتن بسیار دوست‌داشتنی و به یادموندنی بودن. به طور کلی به نظر من اگر فرنچایز The Witcher در یک مورد هیچ وقت ناامید کننده واقع نشده باشد اون مورد داستان‌سرایی و شخصیت پردازیه. اما در جواب به اینکه آیا باید تغییراتی در داستان اعمال بشه باید بگم بله! این یکی از اهداف اصلی ریمیک‌ها محسوب می‌شه و با وجود اینکه داستان نسخه‌ی اصلی همچنان خیلی خوبه اما به دلیل انعطاف پذیر بودن دنیای این فرنچایز، به نظرم پتانسیل بسیار زیادی در این زمینه وجود داره.

به عنوان مثال ریمیک Resident Evil 4 عنوانیه که برای اون لحظه شماری میکنم این درحالیه که شخصا تا همین امروز معتقدم که نسخه‌ی اصلی همچنان به خوبی Hold Up می‌کنه و قابل بازیه اما به نظرم بازسازی اون این فرصت رو برای سازندگان به وجود میاره که نه تنها ایده‌هایی که شاید به دلیل محدودیت سخت‌افزاری توانایی پیاده سازیش رو توی نسخه‌ی اصلی نداشتن رو پیاده سازی کنن بلکه می‌تونن تغییرات بسیار مطلوبی توی داستان بازی‌ها هم بوجود بیارن. این تغییرات لزوما نیاز نیست تغییرات وقایع داستانی باشه بلکه میتونه گسترش، بهینه‌سازی و یا ارائه‌ی بهتر اونا باشه

محمدرضا نوروزی:

من همیشه موافق نوآوری بودم و به نظرم، ایجاد یک سری تغییرات داستانی در جهت بهبود کلی بازی، می‌تونه حرکت هوشمندانه‌ای باشه. البته نباید این تغییرات به صورتی باشه که بازی رو از اصالت خودش دور کنه و به یک ریبوت تبدیل بشه. بسیاری از پلیر‌ها، به کمک نسخه‌ی سوم با این اثر آشنا شدن و خب، مشخصا این افراد بدشون نمیاد تا سرگذشت گرالت رو، با ظاهری امروزی‌تر و نزدیک به اثر اصلی تجربه کنن.

بچه‌ها فکر می‌کنین بازسازی نسخه‌ی اول The Witcher، می‌تونه یک عنوان بزرگ و پر محتوا در حد اسم ویچر و گرالت باشه؟

صندلی داغ gsxr: بازسازی The Witcher، رستگاری CD Project Red یا شکستی دیگر؟

آرمان زرمهر:

قطعا میتونه چرا که هرچی نباشه، این بازی بود که دنیای زیبای The Witcher رو به مدیوم گیمینگ وارد کرد و حتی تا همین امروز بسیاری اون رو با وجود برخی مشکلات یه عنوان تاثیرگذار نقش آفرینی می‌بینن بنابراین اگر CPR قدر این فرصت رو بدونه و با رویکردی درست به سمتش قدم برداره این بازی پتانسیل تبدیل شدن به موفقیتی در حد نسخه‌ی سوم و یا حتی فراتر از اون رو داره.

محمدرضا نوروزی:

چرا که نه! Cd Project Red به گیمرها ثابت کرده که توانایی خلق آثار بزرگ و باشکوه رو داره. حتی سایبرپانک ۲۰۷۷ هم به جز مشکلات فنی‌ای که داشت، اثر بدی به شمار نمی‌رفت و مخصوصا از حیث داستان، اثر خیلی خوبی بود.

به نظرتون سی‌دی پراجکت، با اعلام ساخت چند پروژه سال‌ها قبل از انتشار رسمی، یجورایی اشتباهات سایبرپانک ۲۰۷۷ رو تکرار نمی‌کنه؟ بهتر نبود یکی دو سال قبل انتشار ازش رونمایی بشه؟ همین الان نزدیک ۶ تا پروژه رو معرفی کردن!

محمدرضا نوروزی:

تنها نگرانی من هم در مورد بازی، به همین مسئله ختم میشه. دیدیم که شتاب‌زدگی در مورد سایبرپانک به چه سرگذشتی، به خصوص در بخش فنی، ختم شد. اثری شایسته که متاسفانه طی اقدامات عجولانه‌ی CPR، نتونست اون طور که باید و شاید، عرضه‌ی موفقی داشته باشه. اصولا احتیاط یکی از مواردی هست که در ساخت یک بازی و مخصوصا، در مراحل توسعه‌ی اون خیلی مهمه. ایجاد هایپ بیش از حد و معرفی پروژه‌های متعدد، نگرانی‌ها رو در رابطه با این ریمیک، زیاد می‌کنه و طبیعتا، فشار زیادی روی عوامل ساخت بازی ایجاد میشه.
به شخصه ترجیح می‌دادم که بازی در خفا ساخته می‌شد و در لحظات پایانی توسعه، خبر ساختش به گوشم می‌رسید. با این وجود، امیدوارم که فشار زیادی به سازندگان نیاد و با تمرکز و دقت کافی روی ساخت بازی وقت بگذارند.

آرمان نظر تو چیه؟

در این باره کاملا باهات موافقم. به نظرم اگر این پروژه‌ها در نزدیکی مراحل پایانی معرفی بشن بسیار بهتر خواهد بود چرا که تا اون موقع سازنده‌ها ایده‌ی کلی بازی رو پیاده‌سازی کردن و می‌تونن نمایش صادقانه‌تری از اون داشته باشن. چنین رویکردی در قبال معرفی باعث میشه هایپ طرفدارا به شدت بالا بره و در نتیجه درست مثل Cyberpunk 2077 شروع به فشار وارد کردن به سازنده‌ها جهت انتشار بازی می‌کنن.

CPR این اشتباه رو با Cyberpunk مرتکب شد اما از اونجایی که هنوز یک ایده‌ی کلی پخته در اختیار نداشتن در اواسط توسعه متوجه شدن باید یه سری ایده‌ها رو تغییر بدن اما زمان کافی برای انجام اون ندارن و همین موضوع، به تاخیرهای متوالی، هایپ بیش از حد، فشار طرفدارا و در نهایت به فاجعه‌ای ختم شد که شاید بشه اون رو یکی از ناامید کننده‌ترین آثار یک دهه‌ی اخیر دونست. حال باید ببینیم که در سال‌های آینده آیا این استودیو همون رویه‌ی پیشین رو در قبال پروژه‌های جدیدش پیش می‌گیره یا محافظه کارانه‌تر عمل میکنه.

در آخر، اگه صحبتی در مورد The Witcher، بازسازی نسخه‌ی اول و کلا فرنچایز ویچر دارین، با ما در میون بذارین.

آرمان زرمهر

فرنچایز The Witcher قطعا یکی از تاثیر گذارترین، عمیق‌ترین و جذاب‌ترین مجموعه‌های نقش آفرینی محسوب میشه و فکر می‌کنم CPR هم به خوبی از این موضوع با خبره. بنابراین ساخت یک ریمیک پایبند اما عمیق‌ از نسخه‌ی ابتدایی نه تنها می‌تونه نقش رستگاری این استودیو رو در چشم گیمرها ایفا کنه، بلکه به طرفدارای این فرنچایز اجازه میده که دوباره در نقش گرگ سفید بازی کنن که خود به تنهایی بسیار هیجان انگیزه

محمدرضا نوروزی:

گرالت از اون کاراکتر‌هایی هست که ماجراجویی باهاش، همیشه برام لذت‌بخش بوده و خب، چه خبری بهتر از یه تجدید دیدار با شخصیت دوست داشتنی سری ویچر؟ از صمیم قلب آرزو دارم که استودیوی CPR از اشتباهاتی که سر پروژه‌ی سایبرپانک رخ داد، درس گرفته باشه و حسابی روی پروژه‌های جدیدش و به خصوص این بازی کار کنه. برای این استودیوی لهستانی، آرزوی موفقیت دارم.

صندلی داغ gsxr: بازسازی The Witcher، رستگاری CD Project Red یا شکستی دیگر؟

ممنونم از آرمان و محمدرضای عزیز که نظراتشون را باهامون به اشتراک گذاشتن.

در آخر چند کلمه‌ای هم اجازه بدین خودم در این مورد صحبت کنم. به نظرم ریمیک نسخه‌ی اول ویچر، یه فرصت محشره برای سی‌دی پراجکت رد تا طرفدارا رو با خودش آشتی بده و یه جوری خودش رو رستگار کنه! اگه بازسازی The Witcher کیفیت خوبی داشته باشه و طرفدارا رو راضی کنه، قطعا اسم و آوازه‌ی منفی سی‌دی پراجکت رد هم تغییر می‌کنه.

ولی خب برای قضاوت خیلی زوده و فقط در این حد می‌دونیم که سال‌ها با عرضه‌ی بازی فاصله داریم.

نظر شما gsxr‌یی‌های عزیز چیه؟ با ما حتما در میون بذارین.

KurosDARKSIRENmahdi12345یوهانمحمدرضا نوروزیچپ دستdamhazerP.morganScreaming Demon(Squatlatex(Ragnorak is comingInvisible bearded userگیمری عادیFernandoامیر حسینMohsenj74Dota2m.rezaarmanگیمر غمگینarash arman07more

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا