عقبنشینی ترامپ، معافیت خودروهای آمریکایی و بازپرداخت محدود تعرفهها

عقبنشینی ترامپ، معافیت خودروهای آمریکایی و بازپرداخت محدود تعرفهها
در حالیکه تنها یک ماه از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی جدید بر خودروها و قطعات خارجی میگذرد، دولت ترامپ با عقبنشینی جزئی، تسهیلاتی را برای خودروسازان آمریکایی در نظر گرفته است؛ از جمله قانون ۸۵ درصدی، حذف تجمیع تعرفهها و بازپرداخت بخشی از هزینهها.
مهمترین نکات فرمان اجرایی ترامپ درباره تعرفه خودرو:
موضوع | جزئیات اجرایی |
---|---|
تعرفه ثابت خودروهای وارداتی | تعرفه ۲۵٪ پابرجاست |
تعرفه قطعات وارداتی | از ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ (۳ مه ۲۰۲۵) اجرا میشود، اما با تخفیفهای موقت |
حذف “تجمیع تعرفهها” | خودروها و قطعاتی که چند بار از مرز عبور میکنند، دیگر مشمول تعرفه مضاعف نمیشوند (مثل فولاد، آلومینیوم و…) |
بازپرداخت (rebate) تعرفه قطعات | تا ۳٫۷۵٪ از ارزش خودرو در سال اول و ۲٫۵٪ در سال دوم، پس از آن حذف میشود؛ خودروساز باید برای آن درخواست دهد |
بازپرداخت بهصورت بازگشتپذیر | شامل تعرفههای پرداختشده قبلی نیز میشود (اثر retroactive دارد) |
قانون ۸۵ درصدی برای معافیت کامل | اگر خودرویی حداقل ۸۵٪ محتوای ساخت آمریکا یا کشورهای USMCA داشته باشد و در آمریکا مونتاژ شود، معاف از تعرفه است |
مثال کاربردی | خودروی ۵۰٬۰۰۰ دلاری با حداکثر ۷٬۵۰۰ دلار قطعه وارداتی، در صورت داشتن ۸۵٪ محتوای داخلی، تعرفه نمیپردازد |
در حالت ۵۰٪ وارداتی/۵۰٪ داخلی | فقط ۳۵٪ از ارزش خودرو مشمول تعرفه میشود (در سال اول) |
واکنشهای خودروسازان بزرگ آمریکا:
فورد – جیم فیرلی (مدیرعامل):
فورد از این تصمیمات استقبال میکند. این اقدامات میتواند اثر تعرفهها بر خودروسازان، تأمینکنندگان و مصرفکنندگان را کاهش دهد. سیاستهایی که زنجیره تأمین مقرونبهصرفه و صادرات را تشویق میکنند، برای رشد تولید داخلی ضروری هستند.
او همچنین افزود اگر تمام شرکتها نسبت ساخت داخل مشابه فورد داشته باشند، سالانه ۴ میلیون خودرو بیشتر در آمریکا تولید میشود و صدها هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.
جنرال موتورز – مری بارا (مدیرعامل):
از رئیسجمهور ترامپ برای حمایت از صنعت خودروی آمریکا و میلیونها شاغل در آن سپاسگزاریم. این سیاستها زمینهای برای سرمایهگذاری بیشتر ما در ایالات متحده فراهم میکند و فضای رقابتیتری ایجاد خواهد کرد.
استلانتیس – جان الکان (رئیس هیئتمدیره):
اقدامات جدید رئیسجمهور در کاهش فشار تعرفهای قابلتقدیر است. در حال بررسی تأثیر این سیاستها بر عملیات آمریکای شمالی خود هستیم، اما مشتاق همکاری بیشتر با دولت آمریکا برای تقویت صنعت خودروی رقابتی و صادراتمحور هستیم.
نتیجهگیری:
گرچه تعرفه ۲۵ درصدی همچنان پابرجاست و قیمت خودروها طبق پیشبینی تحلیلگران تا ۳۶۰۰ دلار افزایش خواهد یافت، اما سیاستهای تازه ترامپ، شامل تخفیف مشروط تعرفهها، معافیت با قانون ۸۵ درصدی و حذف تجمیع تعرفهها، فشار وارده بر خودروسازان را کاهش میدهد. با این حال، هنوز فضای عدمقطعیت در سیاستگذاری تجاری باقی است و خودروسازان و مصرفکنندگان هر دو به دقت مسیر آینده را زیر نظر دارند.