هاست پرسرعت
خودرو

فرود شگفت‌انگیز هواپیما روی جایگاه ۲۰ متری در برج العرب دوبی!

فرود شگفت‌انگیز هواپیما روی جایگاه ۲۰ متری در برج العرب دوبی!

برای اولین بار در دنیا یک خلبان لهستانی توانست با هواپیما فرودی شگفت‌انگیز روی برج العرب دوبی داشته باشد. هلی پد نصب شده روی این برج مشهور ۲۱۲ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

لوک چپیلا خلبان اهل لهستان به‌طور موفقیت‌آمیز توانست فرودی باورنکردنی روی برج العرب داشته باشد. او با استفاده از یک هواپیمای بال ثابت CubCrafters توانست روی هلی پدی با ارتفاع ۲۱۲ متر از سطح زمین فرود بیاید. همان‌طور که می‌دانید هلی پد طول چندانی ندارد و برای فرود هواپیما اصلاً مناسب نخواهد بود. در واقع چپیلا تنها ۲۷ متر مسافت برای فرود و توقف ایمن داشته است.

خلبان موردبحث پس از دو بار تلاش ناموفق سرانجام در بار سوم توانست با هواپیمای خود روی هلی پد برج العرب فرود بیاید. او برای فرود خود به ۲۰.۷۶ متر در اختیار داشت. چپیلا پس از توقفی کوتاه برای گرامی داشت تلاش‌هایش بازهم یک فرود موفق دیگر را ثبت کرد. چپیلا درباره تلاش‌های خود می‌گوید:

بزرگ‌ترین چالشی که من داشتم نبود هرگونه سابقه قبلی و منبعی خارجی برای انجام این کار بود. در فرودگاه‌ها شاهد باندهای بزرگ با مسافت کافی برای فرود هستیم اما در هلی پد چنین چیزی وجود ندارد. معمولاً زمانی که به فرود نزدیک هستم ارتفاع را می‌سنجم و به راحتی می‌توانم مسیر فرود را کنترل کنم. امروز هلی پد در دماغه هواپیما ناپدید شد و میدان دید من کاهش یافت. من مجبور بودم به تجربه و تمرین‌های قبلی خود تکیه کنم

چپیلا خلبانی باتجربه بوده و قبلاً حدود ۱۲ هزار ساعت پرواز را بر جای گذاشته و کاپیتان ایرباس A320 نیز بوده است. او همچنین با چنین ماجراجویی‌های بیگانه نیست و قبلاً از زیر سه پل پرواز کرده و روی یک اسکله در لهستان فرود آمده است. خلبان یاد شده برای آمادگی به‌ منظور فرود روی هلی پد برج العرب ۶۵۰ پرواز آزمایشی را از سال ۲۰۲۱ تاکنون و در کشورهای لهستان، آمریکا و دوبی انجام داده تا از درستی کار مطمئن شود.

البته چپیلا در این چالش سخت تنها نبوده و مایک پتی متخصص هوانوردی از آمریکا نیز در زمان فرود همراه او بوده است. در واقع پتی مسئول ایجاد تغییراتی در هواپیما بوده، هواپیمایی که ۷.۱ متر طول و ۱۰.۴۴ متر طول بال دارد. از جمله تغییرات هواپیمای چپیلا می‌توان به بهبود سیستم تعلیق، انتقال باک سوخت اصلی به بخش عقب هواپیما به ‌منظور تسهیل ترمز گیری سنگین و اضافه شدن باک نیتروژن اکسید و… اشاره کرد. وزن هواپیما با تغییرات رخ داده به ۴۲۵ کیلوگرم رسیده و پیشرانه تایتان CC340 آن نیز حداکثر قدرت ۲۳۰ اسب بخار را در زمان استفاده از نیتروژن تولید می‌کند. هلی پد برج العرب قبلاً نیز میزبان برخی ماجراجویی‌ها از جمله دونات زدن دیوید کالتهارد با خودروی فرمول یک بوده است. برج العرب به عنوان هتل بسیار لوکس و ۷ ستاره توسط WKK طراحی شده و ارتفاع آن به ۳۲۱ متر می‌رسد. برج مذکور در جزیره‌ای مصنوعی واقع است و به خاطر موقعیت مکانی‌اش از پوشش تفلون نیز بهره می‌برد تا بیرون ساختمان بیش از حد کثیف و خاکی نشود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا