هاست پرسرعت
خودرو

لکسوس IS500، تنها رقیب V8 برای سدان‌های اسپرت بی‌ام‌و، مرسدس و کادیلاک

لکسوس IS500، تنها رقیب V8 برای سدان‌های اسپرت بی‌ام‌و، مرسدس و کادیلاک

هرچند لکسوس IS500 تنها سدان کامپکت هشت سیلندر بازار است اما در مقایسه با رقبا، از لحاظ هندلینگ و راحتی کاستی‌هایی دارد و طراحی داخلی قدیمی آن‌هم ممکن است برای همه جذاب نباشد.

در دوران حرکت به سمت الکتریکی‌سازی، پیشرانه‌های درون‌سوز با مرگ تدریجی مواجه هستند. البته نمی‌توان به‌یک‌باره این موتورها را کنار گذاشت زیرا زیرساخت و تکنولوژی خودروهای الکتریکی هنوز آن‌طور که باید پیشرفت نکرده است. به همین دلیل، دولت‌ها در سراسر جهان موتورهای درون‌سوز را با قوانین سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی کنترل می‌کنند. این به معنای مرگ پیشرانه‌های بزرگ است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون موتور V12 در خودروهای جدید بسیار کم پیدا می‌شود و هرچند هنوز خودروهای نسبتاً زیادی با موتور V8 عرضه می‌شوند اما این تعداد خصوصاً در بخش سدان‌ها رو به کاهش است.

لکسوس IS500، تنها رقیب V8 برای سدان‌های اسپرت بی‌ام‌و، مرسدس و کادیلاک

به همین دلیل، این لکسوس اسپرت بسیار ارزش توجه دارد زیرا تنها سدان باقیمانده در کلاس خود با پیشرانهٔ V8 محسوب می‌شود. این خودرو که با نام کامل IS500 F Sport Performance عرضه می‌شود، قوی‌ترین نسخهٔ IS به‌حساب می‌آید. البته IS خودروی جدیدی نیست زیرا از سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه می‌شود و دو فیس‌لیفت را در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ تجربه کرده است. درهرحال، برای اینکه متوجه جایگاه این خودرو در سبد محصولات لکسوس شویم، باید در مورد بخش F این شرکت صحبت کنیم.

بخش F لکسوس چیزی شبیه بخش M ب‌ام‌و است و به ساخت مدل‌های اسپرت می‌پردازد. محصولات F در چهار سطح مختلف شامل F اسپرت دیزاین، F اسپرت هندلینگ، F اسپرت پرفورمنس و F عرضه می‌شوند. F اسپرت دیزاین و F اسپرت هندلینگ ابتدایی‌ترین مدل‌های این خانواده هستند. F اسپرت دیزاین صرفاً تغییرات ظاهری را به همراه دارد درحالی‌که F اسپرت هندلینگ ارتقاءهای فنی مثل تعلیق تطبیقی و دیفرانسیل لغزش محدود را هم اضافه می‌کند. مدل‌های F اسپرت پرفورمنس خودروهای میان پرفورمنسی مثل مدل‌های M340i ب‌ام‌و، S4 آئودی و C43 مرسدس هستند. در آخر هم به مدل‌های F می‌رسیم که خودروهای پرفورمنس کامل و پرچم‌دار به‌حساب می‌آیند.

لکسوس IS500، تنها رقیب V8 برای سدان‌های اسپرت بی‌ام‌و، مرسدس و کادیلاک

بنابراین، هرچند IS500 F اسپرت پرفورمنس از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی کوپهٔ RC F استفاده می‌کند اما یک لکسوس F تمام‌عیار نیست. این خودرو صرفاً یک IS350 است که به پیشرانهٔ V8 مجهز شده و چند ارتقاء جزئی در شاسی را تجربه کرده است. بااین‌حال، اصلی‌ترین مزیت IS500 نسبت به رقبا، همان موتور V8 است. فقدان القای اجباری به معنای صدا و تحویل نیروی خالص است که در رقبای شش و چهار سیلندر وجود ندارد.

لکسوس IS500، تنها رقیب V8 برای سدان‌های اسپرت بی‌ام‌و، مرسدس و کادیلاک

البته IS500 خودروی بی‌نقصی نیست. IS هم‌اکنون سدانی ده‌ساله محسوب می‌شود و خودروهای مدرن‌تری مثل ب‌ام‌و M340i هندلینگ و راحتی بیشتری را ارائه می‌کنند. همچنین هرچند خیلی‌ها فقط به خاطر موتور V8 سراغ سدان اسپرت لکسوس می‌روند اما همین موتور V8 هم بی‌نقص نیست. این پیشرانه اصلاً جدید نیست و اولین بار در IS F سال ۲۰۰۷ ارائه شد. این موتور هرچند ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما M340i و C43 به دلیل منحنی گشتاور گسترده‌تر به لطف موتورهای توربو، گاهی اوقات هنگام سبقت‌گیری سرحال‌تر احساس می‌شوند.

لکسوس IS500، تنها رقیب V8 برای سدان‌های اسپرت بی‌ام‌و، مرسدس و کادیلاک

موتور تنفس طبیعی IS500 اما حداکثر گشتاور خود را در دورهای بالا ارائه می‌کند و هرچند ۷۰ اسب بخار قدرت بیشتری از C43 دارد اما نمی‌تواند آن را مغلوب کند. البته، سدان اسپرت لکسوس هرگز خودروی کندی نیست. برای اینکه ببینید پرفورمنس IS500 روی کاغذ در قیاس با رقبا چگونه است، در جدول زیر آن‌ها را باهم مقایسه کرده و آئودی S4 و کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ را هم به این مهمانی دعوت کرده‌ایم.

لکسوس IS500

ب‌ام‌و M340i

مرسدس C43

آئودی S4

کادیلاک CT4-V

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 ۲.۰ لیتری I4 ۳.۰ لیتری V6 ۳.۶ لیتری V6
تنفس طبیعی توربوشارژ توربوشارژ توربوشارژ توئین توربو
قدرت ۴۷۲ اسب بخار ۳۸۲ اسب بخار ۴۰۲ اسب بخار ۳۴۹ اسب بخار ۴۷۲ اسب بخار
گشتاور ۵۳۵ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب چهارچرخ چهارچرخ عقب
شتاب صفرتا ۹۶ ۴.۳ ثانیه ۴.۰ ثانیه ۴.۰ ثانیه ۴.۲ ثانیه ۴.۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۸ ثانیه ۱۲.۴ ثانیه ۱۲.۴ ثانیه ۱۲.۸ ثانیه ۱۲.۴ ثانیه
وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم ۱۷۳۵ کیلوگرم ۱۸۵۵ کیلوگرم ۱۷۸۰ کیلوگرم ۱۷۷۰ کیلوگرم
قیمت ۵۹,۴۲۰ دلار ۵۸,۵۹۵ دلار ۶۱,۰۵۰ دلار ۵۴,۸۹۵ دلار ۶۲,۸۹۰ دلار

گذشته از مشخصات فنی و پرفورمنس، بیایید نگاهی هم به داخل IS500 داشته باشیم. همان‌طور که گفته شد، حدود یک دهه از عمر این خودرو می‌گذرد و هرچند در طول این سال‌ها به‌روزرسانی‌هایی را تجربه کرده است اما طراحی داخلی کلی خودرو تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. این ماشین همچنان با صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی با قاب فیزیکی ارائه می‌شود اما در به‌روزرسانی مدل ۲۰۲۱، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۳ اینچی به‌صورت سفارشی ارائه شد که از اندروید اتو و اپل کارپلی بهره می‌برد. بااین‌حال، پد لمسی برای کنترل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ویژگی ناخوشایندی است و IS یکی از معدود خودروهای این کلاس با کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه محسوب می‌شود.

لکسوس IS500، تنها رقیب V8 برای سدان‌های اسپرت بی‌ام‌و، مرسدس و کادیلاک

از سوی دیگر، لکسوس IS در فیس‌لیفت سال ۲۰۲۱ در بیرون برخلاف داخل تغییرات زیادی را تجربه کرده و ظاهر بسیار چشمگیری دارد خصوصاً در نسخهٔ IS500 که با دماغهٔ اسپرت‌تر، جلوپنجرهٔ برجسته‌تر و رینگ‌های بزرگ‌تر جذاب‌تر به نظر می‌رسد؛ بنابراین، هرچند این سدان ژاپنی از رقبای خود قدیمی‌تر است اما در ظاهر بیرونی به لطف فیس‌لیفت اخیر هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، ب‌ام‌و M340i و کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ بهترین خودروهای این کلاس محسوب می‌شوند و با وجود این دو سدان اسپرت، شاید خرید IS500 توجیه نداشته باشد اما کسانی که خواهان تنها سدان کامپکت V8 بازار هستند، چاره‌ای جز انتخاب این لکسوس نخواهند داشت. این آخرین خودرو در نوع خود محسوب می‌شود و به لطف قابلیت اطمینان افسانه‌ای لکسوس، خواهد توانست نظرات را به خود جلب کند.

کدام سدان کامپکت اسپرت را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۱ رای

منبع

TopSpeed

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا