مروری بر ویژگیهای برجستهٔ کوروت C4 ZR1، یکی از بهترین کوروتهای تاریخ
مروری بر ویژگیهای برجستهٔ کوروت C4 ZR1، یکی از بهترین کوروتهای تاریخ
کوروت C4 ZR1 که در سال ۱۹۹۰ به بازار آمد، با پرفورمنس فوقالعاده و پیشرانهای که توسط لوتوس توسعه پیدا کرد، یکی از بهترین کوروتهای تاریخ بود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
از زمانی که کوروت C3 معرفی شده تا به امروز، نام ZR1 در خانوادهٔ این ماشین همیشه یک معنا داشته است: حد نهایی پرفورمنس. نام ZR1 برای اولین بار در کوروت C3 سال ۱۹۷۰ دیده شد. این پکیجی شامل موتور ۵.۷ لیتری V8، گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک توانمندتر، خنککنندگی بهتر، ترمزهای بهبودیافته و چند تغییر در سیستم تعلیق بود. از این خودرو بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ تنها ۶۰ دستگاه ساخته شده و ۱۸ سال طول کشید تا شورلت دوباره از نام ZR1 در کوروت استفاده کند.
کوروت C4 ZR1 چه زمانی به بازار آمد؟
پس از سال ۱۹۷۲ نام ZR1 ناپدید شد تا کوروتی که واقعاً شایستگی این نام را داشت متولد شود. این خودرو C4 سال ۱۹۹۰ بود. تلاشهایی که شورلت برای توسعهٔ این ماشین کرد قابلتحسین هستند زیرا میتوانست صرفاً قدرت کوروت معمولی را کمی افزایش دهد و آن را ZR1 بنامد اما چیزی که درواقع اتفاق افتاد، C4 معمولی را به یک سوپرکار واقعی تبدیل کرد. C4 ZR1 میتوانست به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد و ظرف تنها ۴.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در سال ۱۹۹۰ این اعداد دیوانه کننده بودند. بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ تنها حدود ۷ هزار دستگاه از این خودرو ساخته شد.
چه چیزی کوروت C4 ZR1 را خاص کرد؟
اصلیترین ویژگی کوروت C4 ZR1 پیشرانهٔ آن بود. این موتور بسیار پیشرفته بود و برای اولین بار شورلت برای توسعهٔ آن از زیر چتر جنرال موتورز خارج شد. این موتور ۵.۷ لیتری V8 که LT5 نام داشت و توسط لوتوس طراحی شد، اولین پیشرانه میلسوپاپ بالا (DOHC) در کوروت بود. LT5 شبیه هیچکدام از موتورهای V8 شورلت نبود. این پیشرانه در هر سیلندر دو انژکتور داشت که یکی در دورهای پایین کار میکرد و دیگری از دور ۳,۵۰۰ rpm وارد عمل میشد. این ویژگی باعث عملکرد عالی موتور در دورهای پایین و بالا میشد. لوتوس اما غیر از موتور، سیستم تعلیق تطبیقی بلیستین ZR1 را هم طراحی کرده بود که فقط در هایپرکارهایی مثل پورشه ۹۵۹ دیده میشد.
موتور LT5 در کوروت C4 ZR1 چقدر قدرت داشت؟
موتور LT5 در ابتدا ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما در مدل ۱۹۹۳ این ارقام به ۴۰۵ اسب بخار و ۵۲۲ نیوتن متر افزایش پیدا کردند. طبق شایعات، لوتوس روی نسخهٔ ۴۷۵ اسب بخاری این موتور هم کار میکرده اما فروش پایین ZR1 و پیشرفتهای جنرال موتورز در موتورهای V8 خودش اجازهٔ تولید این نسخه را نداد. بااینحال، درسهایی که از لوتوس در موتور LT5 گرفته شد به توسعهٔ موتور نمادین LS1 کمک کرد.
پرفورمنس کوروت C4 ZR1 چطور بود؟
C4 ZR1 در مقایسه با سوپرکارهای همدورهٔ خود فوقالعاده سریع بود. در آزمایشها، این کوروت در مقایسه با پورشه ۹۱۱ توربو نسل ۹۶۴ در پیچها سریعتر بود، ترمز گیری بهتری داشت و حتی مصرف سوخت آنهم کمتر بود! علاوه بر این، C4 ZR1 رکورد سرعت استقامتی ۲۴ ساعته را هم شکست و طی ۲۴ ساعت میانگین سرعت ۲۸۳ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رساند.
قیمت کوروت C4 ZR1 چقدر بود؟
ZR1 نسخهٔ بسیار گرانی بود و تقریباً دو برابر C4 معمولی قیمت داشت. در سال ۱۹۹۴ درحالیکه قیمت C4 پایه از ۳۶,۲۸۵ دلار آغاز میشد، نسخهٔ ZR1 به این رقم ۳۲,۳۰۸ دلار اضافه میکرد و قیمت را به ۶۹,۱۴۳ دلار میرساند. این رقم با نرخ امروزی بیش از ۱۲۵ هزار دلار است! یکی از دلایلی که باعث شد ZR1 علیرغم پرفورمنس فوقالعاده فروش بالایی نداشته باشد، همین قیمت گزاف بود.
آیندهٔ نام ZR1 چه شد؟
پس از خاتمهٔ تولید C4 ZR1 در سال ۱۹۹۵ این نام دوباره ناپدید شد تا اینکه در کوروت C6 بازگشت. این ماشین به پیشرانهٔ سوپرشارژ LS9 با ۶۳۸ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. نسل C7 هم نسخهٔ ZR1 داشت که با ۷۵۵ اسب بخار قدرت، قویترین کوروت تاریخ محسوب میشد. برای آینده نیز طبق شایعات، C8 ZR1 از نسخهٔ توئین توربوی موتور ۵.۵ لیتری میللنگ تخت Z06 استفاده خواهد کرد.