هاست پرسرعت
خودرو

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

کراس‌اوور جدید RZ450e هرچند به‌عنوان یک لکسس خودروی خوبی است اما به‌عنوان یک خودروی الکتریکی چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

«الکتریکی‌سازی» واژه‌ای عام است که شامل خودروهای هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی می‌شود. اگر هیبریدی‌ها را در نظر بگیریم، لکسس پیشتاز دیرینهٔ الکتریکی‌سازی است زیرا پیشینهٔ مدل RX هیبریدی که اولین خودروی هیبریدی از یک برند لوکس بود به سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد؛ اما اگر الکتریکی‌سازی را صرفاً با مدل‌های تمام الکتریکی در نظر بگیریم، لکسس تازه اولین محصول برقی خود را با نام RZ450e در ایالات‌متحده عرضه کرده است و آمار ضعیف آن نشان می‌دهد که این برند ژاپنی و شرکت مادر آن، تویوتا، اشتیاقی برای حرکت به سمت الکتریکی‌سازی نداشته‌اند.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

طراحی

همان‌طور که انتظار می‌رود، RZ بر اساس پلت‌فرم e-TNGA تویوتا bZ4X ساخته شده و فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلی‌متری آن با همتای تویوتایی مشترک است اما لکسس حدود ۱۳ سانتی‌متر طول بیشتری دارد. با این ابعاد، کراس‌اوور الکتریکی ژاپنی‌ها از رقبایی مثل جنسیس GV60 و آئودی Q4 e-Tron بزرگ‌تر بوده و تقریباً هم‌اندازهٔ تسلا مدل Y است درحالی‌که کمی از کادیلاک لیریک کوچک‌تر است. بدون نیاز رساندن هوا به رادیاتور، در RZ خبری از جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل لکسس نیست اما فرم آن به شکل برجسته روی دماغه کار شده است. درمجموع، استایل کلی RZ به‌عنوان یک لکسس قابل‌تشخیص خواهد بود.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

داخل

در داخل خودرو شاهد فضای راحت و دلپذیری برای پنج نفر هستیم. ستون‌های A باریک و پنجره‌های بزرگ دید خوبی را فراهم می‌کنند و صندلی‌های عقب فضای کافی برای زانوها دارند درحالی‌که کابین از متریال لوکس و کیفیت ساخت چشمگیر لکسس بهره می‌برد. مثل bZ4X، این لکسس برقی هم از بخاری المنتی استفاده می‌کند که در پایین داشبورد تعبیه شده و قسمت پای سرنشینان جلو را گرم می‌کند؛ بنابراین، دیگر خبری از جعبه‌داشبورد نیست اما زیر کنسول وسط محفظهٔ کوچکی تعبیه شده است.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

مقابل راننده به‌صورت استاندارد یک غربیلک فرمان سه پرهٔ معمولی قرار می‌گیرد اما غربیلک موسوم به یوغ هم قابل سفارش خواهد بود که در این صورت، صفحه آمپر تغییر مکان می‌دهد و کمی بالاتر و دورتر نصب می‌شود. تمامی نسخه‌های RZ به صفحه آمپر دیجیتالی مجهز هستند و نمایشگر لمسی ۱۴ اینچی که در RX سفارشی است، در اینجا به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. این نمایشگر اکثر کنترل‌های سیستم تهویه را در خود جای داده است.

اعداد ناامیدکننده

RZ450e در ابتدا صرفاً به‌صورت دو موتوره و چهارچرخ محرک ارائه می‌شود. در مقایسه با نسخهٔ دو موتورهٔ bZ4X، لکسس از موتور جلویی قوی‌تری بهره می‌برد که مجموع خروجی را به ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این اعداد افزایش قابل‌توجهی را نسبت به تویوتا نشان می‌دهند اما از رقبای دو موتورهٔ پرفورمنس محوری مثل تسلا مدل Y، کادیلاک لیریک و موستانگ Mach-E کمتر است. باطری‌ها مستقیماً از bZ4X گرفته شده‌اند و با ظرفیت ۶۳.۴ کیلووات ساعت، نسبتاً کوچک هستند. درنتیجه، برد خودرو با رینگ‌های ۲۰ اینچی تنها ۳۱۵ کیلومتر و با رینگ‌های ۱۸ اینچی ۳۵۴ کیلومتر تخمین زده شده است.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

در هنگام شارژ نیز RZ دوباره از رقبای خود عقب می‌ماند زیرا شارژر استاندارد RZ تنها ۶.۶ کیلووات توان دارد درحالی‌که این عدد در کادیلاک لیریک ۱۹.۲ کیلووات است؛ بنابراین، شارژ کامل باطری‌ها حدود ۹.۵ ساعت طول خواهد کشید. حداکثر ظرفیت شارژ این خودرو هم ۱۵۰ کیلووات است و با استفاده از شارژرهای سریع ظرف ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد باطری‌ها شارژ می‌شود.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

رانندگی

RZ ممکن است خودروی خیلی قدرتمندی نباشد اما با وزن زیر ۲.۱ تن، از شتاب خوبی برخوردار است. این ماشین هرچند در خط مستقیم شتاب فوق‌العادهٔ برخی خودروهای الکتریکی را ندارد اما شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیه‌ای برای خریداران یک لکسس به‌اندازهٔ کافی سریع خواهد بود. انتظار می‌رود بخش عمده‌ای خریداران RZ همان مشتریان وفادار لکسس باشند و تجربه رانندگی این کراس‌اوور الکتریکی برای آن‌ها مناسب خواهد بود.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

هرچند مقداری بادی‌رول در این ماشین دیده می‌شود اما احتمالاً برای کسی مهم نخواهد بود چون اصلی‌ترین مزیت RZ سواری نرم آن است. سیستم تعلیق تمام مشکلات مسیر را جذب می‌کند و رینگ‌های ۲۰ اینچی دست‌اندازها را فقط اندکی بیشتر از نمونه‌های ۱۸ اینچی به کابین منتقل می‌کنند. همچنین هرچند گاهی اوقات حرکات بدنه مقداری زیاد خواهد بود اما تجربهٔ سواری خودرو به‌طورکلی لوکس و مناسب یک لکسس است. سکوت RZ نیز همان چیزی است که از یک لکسس انتظار می‌رود.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

غربیلک فرمان یوغ

سیستم فرمان با سیم و غربیلک یوغ لکسس نیاز به عادت کردن دارد. این سیستم سفارشی هرچند در تجربهٔ اول برای خودرونویس‌ها جالب به نظر می‌رسد اما باید دید خریداران چطور از آن استقبال خواهند کرد. سیستم فرمان با سیم در مسیر مستقیم احساسی طبیعی دارد اما هرچه بیشتر چرخانده شود پیش‌بینی آن دشوارتر می‌شود. غربیلک یوغ در هر جهت حدود ۹۰ درجه می‌چرخد و وقتی به انتهای هر جهت می‌رسد واکنش شگفت‌انگیزی دارد. به همین دلیل، در پیچ‌های ۹۰ درجه خودرو کاملاً مستعد بیش‌فرمانی خواهد بود.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

البته به لطف این سیستم، در مواقعی مثل هنگام پارک کردن نیاز به استفاده از دو دست برای چرخاندن فرمان نخواهد بود و فقدان بخش بالایی غربیلک نیز دید بهتری را به صفحه آمپر فراهم می‌کند ولی بااین‌حال، سیستم فرمان با سیم با وجود این همه پیچیدگی و تنظیمات، سود چندانی ندارد بیشتر جنبهٔ نمایش و زیبایی خواهد داشت. درهرحال، کسانی که کلاً علاقه‌ای به گرفتن غربیلک فرمان ندارند می‌توانند از سیستم دستیار ترافیک بهره ببرند که امکان رانندگی در بزرگراه‌های اصلی با سرعت زیر ۳۲ کیلومتر بر ساعت را بدون نیاز به دخالت دست فراهم می‌کند.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

قیمت لکسس RZ450e در تیپ پریمیوم از ۵۹,۶۵۰ دلار و در تیپ لاکچری از ۶۵,۱۵۰ دلار آغاز می‌شود. این بازهٔ قیمتی باعث می‌شود کراس‌اوور الکتریکی لکسس در مقابل بسیاری از خودروهای برقی بازار قرار گیرد. به‌طورکلی، اگر RZ450e را به‌عنوان یک لکسس در نظر بگیریم، چیزهای زیادی برای دوست داشتن خواهد داشت اما اگر آن را به‌عنوان یک خودروی الکتریکی در نظر بگیریم، کار سختی در پیش دارد. لکسس و تویوتا اگر می‌خواهند در دوران تمام الکتریکی همچنان پیشتاز بازار باشند باید بیشتر تلاش کنند.

اولین رانندگی با لکسوس RZ450e، نیاز به تلاش بیشتر!

مشخصات فنی

Lexus RZ450e 2023

قوای محرکه الکتریکی دو موتوره
قدرت ۳۰۸ اسب بخار
گشتاور ۴۳۴ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
باطری ۶۳.۴ کیلووات ساعت
مصرف انرژی ۲۰.۹ کیلووات
برد ۳۱۵ تا ۳۵۴ کیلومتر
طول ۴,۸۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۹۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۳۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلی‌متر
وزن ۲۰۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۹۹۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۵۹,۶۵۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۵ رای

منبع

Car&Driver

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا