مصاحبه با مؤسس و مالک اولین پانسیون نگهداری از خودروهای کلاسیک در ایران
مصاحبه با مؤسس و مالک اولین پانسیون نگهداری از خودروهای کلاسیک در ایران
همانطور که میدانید نگهداری از خودروهای کلاسیک بههیچوجه کار آسانی نیست و نیازمند داشتن شرایط و امکانات خاصی است. یکی از مهمترین نکات در نگهداری خودروهای کلاسیک داشتن فضا و یا پارکینگی است که ازهرجهت، شامل دمای مناسب، دوری از گردوخاک و رطوبت و البته محافظت کامل خودرو در برابر برفوباران است و نکته مهم دیگر در نگهداری این گونه خودروها رسیدگی همیشگی و چک کردن دائمی خودرو به جهت جلوگیری از آسیبهای ناگهانی است. از همین رو نگهداری خودروهای کلاسیک تنها مربوط به توانایی مالی نیست و اگر هر یک از این شرایط را دارا نباشید نمیتوانید از خودروی خود بهخوبی نگهداری کنید. به همین دلیل مدتی است که به همت یکی از اساتید و بزرگان حوزه خودروهای کلاسیک کشور فضایی برای نگهداری از خودروهای خاص و ارزشمند فراهم شده تا این جواهرات ناب و کمیاب به بهترین نحو حفظ و نگهداری شوند.
از همین رو در هفته گذشته فرصتی دست داد تا علاوه بر بازدید از پانسیون خودروهای کلاسیک مصاحبهٔ کوتاهی نیز با مالک و مؤسس آن داشته باشیم که در ادامه میخوانید.
بهعنوان سؤال اول، خودتون رو به طور خلاصه برای مخاطبان معرفی کنید.
احسان داروگین هستم، متولد آبان سال ۱۳۵۸ در تهران. تقریباً از سن چهارده سالگی ماشین خریدن و یا بهاصطلاح ماشینبازی را بهصورت حرفهای شروع کردم. به دلیل علاقه فراوان به پونتیاک ترنس ام در سن شانزده سالگی موفق به خرید این خودرو شدم و این در واقع آغاز کار من در زمینه خرید و یا بازسازی خودرو بود. همچنین در مقطعی در مسابقات درگ و ریس قهرمانی کشور نیز شرکت کردم و به مقامهای متعدد از جمله قهرمانی ریس در کلاس آزاد رسیدم. در کنار ماشینبازی علاقه من به موتور نیز باعث شد تا در کنار خودرو موتور بازی را نیز شروع کنم. علاقه به موتور باعث شد تا بهعنوان اولین سازنده کافه ریسر در ایران نیز شناخته شوم.
ایدهٔ تأسیس پانسیون خودروهای کلاسیک از کجا و چگونه به ذهن شما رسید؟
در خارج از کشور مجموعههای زیادی وجود دارند که به نگهداری خودروها کلاسیک و خودروهای روز مشغول هستند، من هم با الهام از همین مجموعهها تصمیم گرفتم در داخل کشور این ایده را پیادهسازی کنم. البته من این ایده را کمی گسترش دادم و بهاصطلاح کامل ترش کردم بهگونهای که علاوه بر نگهداری خودروها به آنها رسیدگیهایی مانند خدمات دیتیلینگ، چک کردن مواردی مانند روغن موتور، آب رادیاتور و غیره، چک کردن روغنریزی خودروها و رفع این ایراد، چک کردن باد لاستیکها و در نهایت استارت زدن خودروها هر دو روز یکبار میشود.
چه معیارهایی را برای پذیرش خودروها مد نظر دارید؟
اولین نکته حائز اهمیت بحث اصالت خودرو است. به همین دلیل در ابتدا تمام اسناد و مدارک خودرو چک و مورد بررسی قرار میگیرد تا از اصالت خودرو مطمئن شویم. در واقع این کار برای جلوگیری از پذیرش خودروهایی با مشکلاتی نظیر مهاجر بودن، مغایرت اسناد با خودرو و یا حتی خودروهای بدون اسناد و مدارک انجام میشود. پس از آن یک قرارداد با مالک بسته میشود تا طبق آن خدماتی که مایل هستند بر روی خودروی آنها صورت بگیرد مشخص شود.
در مورد خدماتی که از سوی شما به مالکان ارائه میشود توضیح دهید.
خدماتی که از سوی ما ارائه میشود در واقع دارای سه سطح متفاوت است.
خدمات برنز که تنها مربوط به نگهداری خودرو میشود و هزینه ماهیانه آن یک میلیون و پانصد هزار تومان است.
خدمات سیلور که شامل نگهداری، چک کردن روغن، باد تایر، استارت زدن خودرو، و تمیز کردن خودرو که هر دوهفته یکبار انجام میشود و هزینه این سطح خدمات ماهیانه دو میلیون و پانصد هزار تومان است.
بالاترین سطح نیز مربوط میشود به خدمات گُلد یا طلایی که علاوه بر خدمات سطح سیلور خدمات دیگری نظیر دو بار استفاده از خودروبر به صورت رایگان و یک بسته پولیش خودرو نیز میشود. حداقل مدت قرارداد در این سطح شش ماه است و هزینه آن نیز سه میلیون و پانصد هزار تومان به صورت ماهانه است.
و از خدمات دیگر پانسیون میتوان به یک ون امداد جادهای و ون حمل موتور نیز اشاره کرد.
محیط پانسیون دارای چه امکانات حفاظتی است؟
خب دمای محیط در اینجا در مناسبترین حالت ممکن قرار دارد تا آسیبی به خودروها وارد نشود. همچنین دارای سیستمهای اطفای حریق، دزدگیرهای پیشرفته و حتی سیستم لیزر و سیستم تهویه است. گفتنی است که سقف کاملاً عایق و از مواد نسوز ساخته شده است.
در حال حاضر چه تعداد خودرو در پانسیون قرار دارد و آیا از ابتدا تعداد خودرو به همین صورت بود؟
خیر، قطعاً در ابتدا تعداد خودروها کمتر بود، هر چند برای مراسم افتتاحیه ما تعدادی از خودروها را امانت گرفته بودیم تا در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند، اما در حال حاضر حدود صد دستگاه خودرو در پانسیون قرار دارد و میتوان گفت که ظرفیت اینجا به طور کامل پر شده است و از همین رو در حال آمادهسازی شعبه دوم پانسیون هستیم که دو تا سه ماه آینده افتتاح خواهد شد و فضایی کاملاً متفاوت با این شعبه خواهد داشت و خدمات جدیدی نیز در آنجا ارائه میشود و از نظر ظرفیت نیز بزرگتر از این شعبه خواهد بود.
آیا قصد راهاندازی شعبه در استانهای دیگر را دارید؟
بله یک شعبه در اصفهان نیز بهزودی افتتاح خواهد شد.
در طول این مدت که پانسیون تأسیس شده با چالش خاصی روبهرو بودهاید؟
خب قطعاً انجام هیچ کاری بدون چالش نخواهد بود. در اینجا هم مشکلاتی وجود داشته بهعنوانمثال یکبار ویدئویی از فضای پانسیون منتشر کردیم که باعث ناراحتی یکی از مالکان خودروها شد و سریعاً با من تماس گرفت و گفت که علاقهای ندارد کسی از وجود خودرویش در اینجا مطلع شود و به همین دلیل بعد از آن روی خودرویش چادر کشیدم!
یا برخی از مالکین هستند که علیرغم این که هزینه خدمات گلد را میدهند؛ اما سوئیچ خودرو را با خود بردهاند و در واقع با پرداخت هزینه بیشتر از خدمات برنز استفاده میکنند و خودروی آنها فقط در اینجا نگهداری میشود!
تابهحال با مالکین خودروهای حاضر در پانسیون همایش و یا تور برگزار کردهاید؟
بله چندی پیش تور دوروزه تهران تا هتل گاجره فولکس را برگزار کردیم که البته اسپانسر برنامه نیز مجموعه ما یعنی گاراژ sixtynine بود و خب بعد از آن تصمیم گرفتم تا در تمامی تورها اسپانسر شوم.
و از برنامههای آینده هم میتوان به تور موتورهای سنگین تهران تا مشهد در تاریخ ۱۷ تا ۲۳ تیر ماه که از مسیر شمال عبور میکنیم اشاره کرد که من هم با موتور خودم شرکت خواهم کرد و همانطور که گفتم اسپانسر این برنامه نیز گاراژ ما خواهد بود.
تمامی مالکین خودروها حاضر در این شعبه ساکن تهران هستند؟
خیر، راستش بسیاری از آنها حتی در خارج از کشور زندگی میکنند و خودروی خود را برای نگهداری به ما سپردهاند و علاوهبرآن خودروهایی از استانهای دیگر نیز در اینجا حضور دارند.
صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید.
راستش خب این یک کار جدید و متفاوت در ایران بود به همین دلیل در ابتدا فکر نمیکردم که چنین استقبالی از آن بشود و مالکین اعتماد کنند و خودروهایشان را به ما بسپارند، اما الان بابت موفقیت اینجا خوشحالم هستم.