معرفی آریل اتم ۴R با پیشرانه هوندا سیویک تایپ R و ۴۰۰ اسب بخار
معرفی آریل اتم ۴R با پیشرانه هوندا سیویک تایپ R و ۴۰۰ اسب بخار
جدیدترین نسخهٔ آریل اتم با نام ۴R، از پیشرانهٔ تقویتشدهٔ سیویک تایپ R استفاده میکند و ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
آریل در فستیوال سرعت گودوود نسخهٔ جدیدی از اتم را با نام ۴R معرفی کرده است. این خودرو بر اساس اتم ۴ ساخته شده که پنج سال پیش در همین گودوود رونمایی شد. اتم ۴ هرچند از همان شاسی اتم اولیه استفاده میکرد اما بهبودهای آیرودینامیکی را تجربه کرده و به پیشرانهٔ هوندا سیویک تایپ R مجهز شده بود تا جهشی به جلو داشته باشد. در ۴R اما همهچیز افراطیتر شده است. این قویترین اتم چهار سیلندر و دومین اتم قدرتمند پس از مدل ۴۸۰ اسب بخاری V8 سال ۲۰۰۸ محسوب میشود.
آریل در اتم ۴R به لطف اینترکولر جدید، قدرت موتور سیویک تایپ R را به ۴۰۰ اسب بخار افزایش داده است. این سیستم که در علافهای جدیدی در طرفین خودرو جلوی چرخهای عقب نصب شده، گشتاور را هم از ۴۲۰ به ۵۰۰ نیوتن متر افزایش داده است. به لطف این نیرو، اتم ۴R ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت و پس از ۶.۵ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت نیز حالا به ۲۷۴ کیلومتر بر ساعت رسیده که از اتم ۴ با ۲۶۱ کیلومتر بر ساعت بیشتر است.
برخلاف اتم ۴ که از گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکرد، آریل برای این نسخهٔ جدید گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال را در نظر گرفته است. کمکفنرهای اوهلینز، ترمزهای کربن سرامیکی با کالیپرهای چهار پیستونهٔ AP ریسینگ و رینگهای فیبر کربنی که همراه با ترمزها ۲۶ کیلوگرم از وزن خودرو کاستهاند هم از دیگر ویژگیهای این اتم جدید هستند. همچنین برای ارائهٔ حداکثر چسبندگی در پیست و همینطور شبیهسازی رانندگی خودروی فرمول یک، آریل پکیجی آیرودینامیکی را هم برای ۴R طراحی کرده که از بالهای جلو و عقب تشکیل شده است.