هاست پرسرعت
خودرو

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

تسلا مدل Y پرفروش‌ترین کراس‌اوور الکتریکی جهان است و لکسوس RZ برای به زیر کشیدن آن راهی بازار شده است اما آیا موفق خواهد شد؟

تسلا را می‌توان باعث‌وبانی اصلی انقلاب الکتریکی دانست که امروزه صنعت خودروسازی را فراگرفته است. این برند آمریکایی ثابت کرد که خودروهای الکتریکی می‌توانند هیجان‌انگیز و خواستنی باشند آن‌هم در زمانی که مدل‌های برقی کمی می‌توانستند چنین ادعایی داشته باشند. درنتیجه، شرکت‌های رقیب در تلاش هستند تا بخشی از سهم بازار تسلا را از آن خود کنند. دراین‌بین، تویوتا و برند لوکس آن، لکسوس در واکنش به تسلا کندتر از بقیه عمل کرده‌اند ولی حالا نهایتاً لکسوس RZ به بازار آمده است. آیا این کراس‌اوور ژاپنی می‌تواند به پیشتاز این بخش از بازار تبدیل شده و تسلا را به زیر بکشد؟ در ادامه پاسخ این سؤال را خواهیم داد.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

لکسوس RZ

قیمت لکسوس RZ از ۶۴,۵۰۰ پوند آغاز می‌شود و در بالاترین تیپ به ۷۴ هزار پوند می‌رسد. نمونهٔ آزمایشی ما از نوع پریمیوم پلاس است که با قیمت ۶۸,۵۰۰ پوند تقریباً در وسط قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های فنی برجسته

هرچند RZ کراس‌اووری لوکس است اما اشتراکات فراوانی با تویوتا bZ4X دارد تا جایی که فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلی‌متری و باطری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی دو خودرو باهم یکسان است؛ اما درحالی‌که قوی‌ترین نسخهٔ تویوتا ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد، لکسوس به یک موتور ۲۰۱ اسب بخاری در جلو و یک واحد ۱۰۷ اسب بخاری در عقب مجهز است که مجموعاً ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور دارند. لکسوس همچنین در این خودرو از سیستم Direct4 خود استفاده کرده که می‌تواند بسته به شرایط، توزیع نیرو را در میلی‌ثانیه تغییر دهد. همچنین به لطف استفاده از فولاد سبک‌وزن و کاپوت آلومینیومی، وزن RZ به ۲۰۵۵ کیلوگرم رسیده که در دنیای کراس‌اوورهای الکتریکی نسبتاً سبک به نظر می‌رسد.

روی جاده

به‌عنوان یک پکیج کلی، لکسوس مزیت‌های مهمی نسبت به تسلا دارد خصوصاً وقتی صحبت از راحتی و پالایش کلی سواری می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت RZ در سرعت‌های پایین احساس می‌شود جایی که خودرو سواری نرم‌تری نسبت به رقیب دارد. البته رینگ‌های ۲۰ اینچی کمی کابین را تکان می‌دهند اما تعلیق در اینجا دست‌اندازها را بهتر جذب می‌کند. ترمزها نیز در سرعت‌های پایین عملکرد خوبی دارند. یکی از انتقاداتی که به RZ داریم دید ضعیف عقب آن است هرچند که بدتر از تسلا نخواهد بود.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

بااین‌حال، وقتی حرف از پرفورمنس می‌شود RZ بسیار پایین‌تر از تسلا قرار می‌گیرد هرچند که این بیشتر تحسین سرعت فوق‌العادهٔ مدل Y است تا انتقاد از لکسوس زیرا شتاب صفرتاصد ۵.۳ ثانیه‌ای کراس‌اوور ژاپنی‌ها هنوز هم به‌اندازهٔ کافی سریع است. لکسوس همچنین نسبت به رقیب آمریکایی احساس رانندگی طبیعی‌تری دارد و هرچند فرمان کمی کندتر است اما بازخورد بسیار بهتری ارائه می‌کند. همچنین درحالی‌که خودرو در پیچ‌ها کمی بادی‌رول بیشتری از خود نشان می‌دهد اما خیلی زیاد نیست و چسبندگی و تعادل شاسی به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهد.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

به‌طورکلی، RZ در نوع خود رانندگی بسیار جذابی دارد حتی اگر برای سواری آرام تنظیم شده باشد. در سرعت‌های بالاتر نیز سروصدای جاده کمتر در داخل لکسوس شنیده می‌شود. در این سرعت‌ها خودرو همچنان پایدار است و هرچند شتابی کندتر از تسلا دارد اما هنوز هم به‌اندازهٔ کافی سریع خواهد بود.

کابین و کارایی

هرچند چیدمان و طراحی داخلی RZ هوشمندانه به نظر می‌رسد اما به‌اندازهٔ نسل جدید NX یا RX چشمگیر نیست. در اینجا جیب درها کم‌عمق بوده و هیچ جعبه‌داشبوردی وجود ندارد هرچند که کیفیت به همان اندازه‌ای که از یک لکسوس انتظار می‌رود خوب است. یکی از قسمت‌هایی که لکسوس واقعاً نسبت به رقیب برتری دارد فضای پای عقب است تا جایی که حتی با قرار داشتن صندلی‌های جلو در عقب‌ترین حالت، هنوز هم فضای زیادی برای افرادی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر وجود دارد. صندوق بار هم فضای سخاوتمندانهٔ ۵۲۲ لیتری را ارائه می‌کند که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۱۴۵۱ لیتر می‌رسد.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

برد و مصرف انرژی

هرچند رفتار جاده‌ای RZ خوب است ولی از لحاظ مصرف انرژی چندان عملکرد جالبی ندارد تا جایی که در رانندگی‌های ترکیبی به ازای هر کیلووات ساعت، تنها ۳ کیلومتر را طی می‌کند. با این مصرف، به‌سختی می‌توان با هر بار شارژ کامل به بردی بیش از ۲۲۰ کیلومتر رسید که به میزان قابل‌توجهی از برد اعلامی ۴۰۵ کیلومتری کمتر است. در بزرگراه نیز شرایط بدتر می‌شود و در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت مصرف انرژی به ۲.۷ کیلومتر بر هر کیلووات ساعت می‌رسد. همچنین درحالی‌که به گفتهٔ لکسوس با شارژر ۱۵۰ کیلوواتی ۳۰ دقیق طول می‌کشد تا ۸۰ درصد باطری‌ها شارژ شود، ما در جایگاه‌های شارژ سریع به‌ندرت توانستیم به چنین رقمی دست پیدا کنیم.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

تسلا مدل Y

مدل Y پرفورمنس با قیمت ۶۰ هزار پوند حتی از RZ پایه هم بیش از ۴ هزار پوند ارزان‌تر است. این تفاوت در ارزش آپشن‌ها هم دیده می‌شود به‌گونه‌ای که خودروی آزمایشی ما ۶۴,۴۹۰ پوند قیمت دارد.

ویژگی‌های فنی برجسته

تسلا برای مدت طولانی‌تری نسبت به تمام خودروسازان به ساخت خودروهای الکتریکی لوکس پرداخته و این موضوع در برخی زمینه‌ها کاملاً خود را نشان می‌دهد. مدل Y پرفورمنس به یک پکیج باطری ۸۲ کیلووات ساعتی و دو موتور الکتریکی مجهز است که ۵۲۳ اسب بخار قدرت دارند. در این نسخه همچنین تسلا تغییراتی مثل کاهش ارتفاع، ترمزهای قوی‌تر، رینگ‌های ۲۱ اینچی و افزایش محدودیت سرعت از ۲۱۷ به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را هم اعمال کرده است. به لطف طراحی آیرودینامیک، ضریب درگ مدل Y به رقم بسیار پایین ۰.۲۳ رسیده که باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و برد را به رقم ادعایی ۵۱۵ کیلومتر می‌رساند.

روی جاده

تغییراتی که تسلا در شاسی نسخهٔ پرفورمنس نسبت به نسخهٔ دوربرد ایجاد کرده تفاوت بزرگی را در شیوهٔ رانندگی خودرو به دنبال داشته و پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد. در رانندگی‌های شهری هرچند ارتفاع تعلیق کمتر و رینگ‌ها بزرگ‌تر هستند اما سواری نسخهٔ پرفورمنس به میزان قابل‌توجهی بهتر است. البته سواری هنوز هم برای این کلاس سفت به نظر می‌رسد اما سیستم تعلیق پیشرفته‌تر از رقبا احساس می‌شود. این سیستم تعلیق نه‌تنها سواری را بهبود بخشیده بلکه رانندگی مدل Y را هم واقعاً جذاب کرده است. در پیچ‌ها بادی‌رول بسیار اندکی احساس می‌شود و تعادل شاسی عالی است.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

به لطف ترکیبی از چسبندگی بالا و پرفورمنس خیره‌کننده، شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیه‌ای ادعایی تسلا کاملاً باورپذیر خواهد بود. این پرفورمنس همچنین نه‌تنها لکسوس را محو می‌کند بلکه به مدل Y شخصیتی نزدیک به یک هاچ‌بک داغ می‌بخشد. در این خودرو فقط دو ویژگی ناامیدکننده وجود دارد که اولی فرمان است. مثل دیگر تسلاها، فرمان خودرو سریع است اما هیچ بازخوردی ارائه نمی‌کند. مورد بعدی هم سیستم احیای انرژی ترمزها است که همیشه روی حالت قوی قرار دارد.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

به لطف آیرودینامیک خوب، مدل Y در سرعت‌های بالا عملکرد بسیار خوبی دارد و بهبود کیفیت سواری در اینجا هم خود را نشان می‌دهد هرچند که سروصدای جاده از دید ما کمی زیاد است.

کابین و کارایی

داخل مدل Y در مقایسه با لکسوس بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد و غیر از روکش نرم صندلی‌ها، متریال برخی قسمت‌ها به‌خصوص پانل‌های پلاستیکی روی داشبورد و کنسول مرکزی کمی ارزان به نظر می‌رسند. از سوی دیگر، ارتفاع داشبورد بسیار پایین است که دید بسیار خوبی را به مسیر پیش رو فراهم می‌کند درحالی‌که صندلی‌ها تنظیمات فراوانی دارند و سقف شیشه‌ای پانوراما فضای کابین را بسیار مطبوع کرده است. همچنین از لحاظ جاداری کابین هم کراس‌اوورهای الکتریکی کمی در حد مدل Y هستند و فضای همهٔ سرنشینان جلو و عقب کاملاً سخاوتمندانه است هرچند که صندلی وسط عقب چندان راحت نیست. تسلا فضای صندوق بار مدل Y را متفاوت از لکسوس اندازه‌گیری کرده و بجای خط پنجره، تا سقف را ملاک قرار داده و به همین دلیل عدد ۸۵۴ لیتر را اعلام کرده که قابل‌مقایسه با RZ نخواهد بود.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

برد و مصرف انرژی

مصرف انرژی مدل Y پرفورمنس ۵ کیلومتر بر هر کیلووات ساعت ثبت شد که مشابه نسخهٔ دوربرد است. این یعنی تسلا با هر کیلووات ساعت ۱.۳ کیلومتر مسافت بیشتری نسبت به لکسوس طی می‌کند که این اختلاف در سرعت‌های بالاتر شگفت‌انگیزتر می‌شود. به لطف این راندمان بالا، برد مدل Y پرفورمنس در دنیای واقعی به ۴۱۰ کیلومتر می‌رسد. همچنین با استفاده از شارژر ۲۵۰ کیلوواتی می‌توان باطری‌ها را هم به‌سرعت با نرخ ۱۱.۲ کیلومتر برد در هر دقیقه شارژ کرد. در همین حال، شبکهٔ سوپرشارژرهای تسلا هنوز هم گسترده‌ترین شبکه شارژ عمومی محسوب می‌شود.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

نتیجه

مقام اول: تسلا مدل Y

نقاط قوت: پرفورمنس خیره‌کننده، هندلینگ چابک، کارایی چشمگیر، مصرف انرژی پایین

نقاط ضعف: سواری هنوز هم سفت، کیفیت ساخت، فرمان بی‌احساس، عدم امکان تنظیم سطح احیای انرژی ترمزها

مدل Y پرفورمنس نمونه‌ای از بهترین محصول تسلا محسوب می‌شود. البته پیشتازی تسلا در سرعت و مصرف انرژی در بین رقبا بدیهی است ولی شاسی مدل Y آن‌قدر پیشرفته است که مشابه آن را کمتر می‌بینیم. البته این خودرو هنوز با بی‌نقص بودن فاصله دارد. کیفیت پایین ساخت و مشکلات ارگونومیک به قوت خود باقی هستند و فرمان فاقد بازخورد است ولی به‌طورکلی و با توجه به قیمت، مدل Y پرفورمنس یک پکیج قابل‌توجه است.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

مقام دوم: لکسوس RZ

نقاط قوت: سواری و هندلینگ، کابین جادار، تجهیزات سخاوتمندانه، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مناسب

نقاط ضعف: مصرف انرژی بالا، سرعت شارژ ناامیدکننده، قیمت گران، محفظه‌های داخلی کمتر از تسلا

برای دارندگان محصولات لکسوس که به دنبال خودرویی الکتریکی هستند، RZ جذابیت زیادی دارد. راحتی و پالایش این خودرو همان چیزی است که از یک لکسوس انتظار می‌رود درحالی‌که پرفورمنس کافی را ارائه می‌کند و در پیچ‌ها هم توانمند است. بااین‌حال، در برابر چنین رقیب قدرتمندی، مصرف انرژی و سرعت شارژ لکسوس چندان خوب نیست که تسلا یا دیگر پیشتازان این کلاس را به چالش بکشد. این به همراه قیمت گران‌تر باعث می‌شود RZ نتواند جایگاهی بهتر از دوم کسب کند.

نبرد RZ و مدل Y، آیا لکسوس به پادشاهی تسلا پایان خواهد داد؟

مقایسه مشخصات فنی

لکسوس RZ450e

تسلا مدل Y پرفورمنس

قوای محرکه دو موتوره دو موتوره
قدرت ۳۰۸ اسب بخار ۵۲۷ اسب بخار
گشتاور ۴۳۵ نیوتن متر ۶۶۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۳ ثانیه ۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر /ساعت ۲۵۰ کیلومتر /ساعت
مصرف انرژی ۳.۷ کیلومتر/کیلووات ۵.۰ کیلومتر/کیلووات
باطری ۷۱.۴ کیلووات ساعت ۸۲ کیلووات ساعت
حداکثر ظرفیت شارژ ۱۵۰ کیلووات ۲۵۰ کیلووات
برد اعلامی ۴۰۵ کیلومتر ۵۱۵ کیلومتر
برد واقعی ۲۶۵ کیلومتر ۴۱۰ کیلومتر
طول ۴,۸۰۵ میلی‌متر ۴,۷۵۱ میلی‌متر
عرض ۱,۸۹۵ میلی‌متر ۱,۹۲۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۳۵ میلی‌متر ۱,۶۲۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلی‌متر ۲,۸۹۰ میلی‌متر
وزن خالص ۲۰۵۵ کیلوگرم ۱۹۷۹ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی ۷۵۰ کیلوگرم ۱۶۰۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۲۲ لیتر ۸۵۴ لیتر
دایرهٔ چرخش ۱۱.۲ متر ۱۲.۱ متر
ضریب درگ ۰.۲۶ ۰.۲۳
قیمت پایه ۶۴,۵۰۰ پوند ۵۹,۹۹۰ پوند
قیمت تست‌شده ۶۸,۷۵۰ پوند ۶۴,۴۹۰ پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

منبع

AutoExpress

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا