هاست پرسرعت
خودرو

معرفی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین کامیون‌های معدن دنیا

معرفی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین کامیون‌های معدن دنیا

با دیدن یک کامیون‌ معدن از نزدیک مفهوم اصلی عظمت و بزرگی یک وسیله را درک می‌کنید!‌ این کامیون‌‌ها به‌قدری بزرگ هستند که امکان تردد آن‌ها در هیچ جاده‌ای وجود ندارد. به همین علت شرکت سازنده قطعات را از هم جدا کرده و به محل مأموریت کامیون می‌فرستد و در آنجا اقدام به مونتاژ قطعات می‌کند. شاید یک تایر از این کامیون‌های کمپرسی معدن به اندازه چند خودرو ارتفاع و وزن داشته باشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بعد از آشنا شدن با این کامیون‌های کمپرسی، حتی بزرگ‌ترین تریلی‌ها و کامیون‌های سطح جاده نیز در نظرتان کوچک می‌آید. البته قیمت این نوع کامیون‌ها بسیار بالا است و معمولاً برای خرید یک نسخه معمولی از آن‌ها باید ۵ میلیون دلار بپردازید. شاید بگویید بهتر است از کامیون‌های معمولی برای کار در معدن استفاده کرد تا هم هزینه کمتری صرف شود و هم حمل نقل آن‌ها در جاده‌ها میسر باشد اما جالب است بدانید که ضعیف‌ترین کامیون‌ معدن لیست ما قادر است به اندازه ۲۲ کامیون معمولی بار حمل کند! حالا خودتان حساب کنید خرید یک کامیون معدن به‌صرفه‌تر است یا ۲۲ کامیون معمولی!

 

۱۰. کاترپیلار ۷۹۵ اف (Caterpillar 795F AC)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۳۸ تن

کاترپیلار ۷۹۵ اف

کاترپیلار این کامیون را در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه کرد. موتور ۱۶ سیلندر این کامیون قادر به تولید ۳۴۰۰ اسب بخار قدرت است. فضای بار این کامیون حدود ۲۵۲ مترمکعب حجم دارد. طبق گفته کاترپیلار، حداکثر سرعت ۷۹۵ اف به ۶۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. جالب است بدانید این کامیون به‌تنهایی ۲۳۸ تن جرم دارد! متأسفانه هنگام طراحی قوای محرکه، کاترپیلار توجه چندانی قوانین آلایندگی نداشته و به همین خاطر ۷۹۵ اف فقط در معادن کشورهایی که قوانین ساده‌تری برای آلایندگی وضع کرده‌اند حضور دارد.

۹. بلاز ۷۵۶۰۴ (BelAZ 75604)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۰ تن

بلاز ۷۵۶۰۴

شرکت بلاروسی بلاز این کامیون را در ۴ نسخه مختلف به باز عرضه می‌کند. البته هر چهار نسخه ۷۵۶۰ قادر به حمل ۳۶۰ تن بار هستند و تفاوتشان در طراحی موتورها برای کار در شرایط مختلف آب و هوایی است. فضای بار این کامیون ۲۰۱۸ مترمکعب حجم دارد. بلاز برای این خودرو یک موتور ۳۷۵۰ اسب بخاری در نظر گرفته. مهندسی خاص ۷۵۶۰۴ سبب شده تا بتواند در دمای ۵۰- تا ۵۰+ کار کند! حداکثر سرعت این کامیون ۶۴ کیلومتر بر ساعت و جرم خالص آن ۲۶۱ تن اعلام شده.

۸. کوماتسو ۹۸۰ ای ۴ (Komatsu 980E-4)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

کوماتسو ۹۸۰ ای ۴

کوماتسو برای این کامیون موتور ۱۸ سیلندر ۳۵۰۰ اسب بخاری خود که با کد SSDA18V170 شناخته می‌شود را در نظر گرفته. ۹۸۰ ای قادر به حمل بارهایی با حجم ۲۵۰ مترمکعب است. جرم خالص این کامیون به ۲۶۲ تن می‌رسد. حداکثر سرعت این کامیون ۶۱ کیلومتر بر ساعت است. این ساخته کوماتسو سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد و از آن زمان در بسیاری از معادن آمریکا، استرالیا و کانادا دیده شده.

۷. ایکس سی‌ام جی، ایکس دی‌ای ۴۰۰ (XCMG XDE400)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

ایکس سی‌ام جی، ایکس دی‌ای ۴۰۰

ایکس دی‌ای ۴۰۰ توسط یک کمپانی چینی ساخته شده. این کامیون شباهت زیادی به کوماتسو ۹۸۰ ای دارد. حداکثر سرعت این کامیون کمپرسی ۶۴ کیلومتر بر ساعت و جرم خالص آن ۲۶۰ تن اعلام شده. موتور ایکس دی‌ای ۴۰۰ قادر به تولید ۳۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۵ هزار نیوتن‌متر گشتاور است. جالب است بدانید شعاع گردش این کامیون حدود ۳۲ متر است!

۶. کوماتسو ۹۸۰ ای ۵ (Komatsu 980E-5)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

کوماتسو ۹۸۰ ای ۵

تیپ ۵ ۹۸۰ ای سه سال پس از ساخت تیپ ۴ (۲۰۱۹) این کامیون به بازار عرضه شد. هدف تولید این نسخه از ۹۸۰ ای برکنار کردن تیپ ۴ و جانشینی تیپ پنج بود. در این نسخه کابین، سیستم‌های الکترونیکی و ماهواره‌ای بسیار پیشرفته‌تر از نسخه ۴ این کامیون است. مشخصات فنی این دو کامیون کاملاً شبیه به هم هستند و تنها تفاوتشان در حداکثر سرعت آن‌هاست. تیپ ۵ ۹۸۰ ای قادر است ۴ کیلومتر بر ساعت از برادر بزرگ‌ خود سریع‌تر برود. ۹۸۰ ای ۵ هم در بسیاری از معادن کانادا و آمریکا دیده می‌شود.

۵. تیرکس ام تی ۶۳۰۰ (Terex MT6300AC)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

تیرکس ام تی ۶۳۰۰

شرکت تیرکس با تولید ام تی ۶۳۰۰ (که اکنون تحت مالکیت کاترپیلار قرار دارد) در سال ۲۰۰۸، بزرگ‌ترین کامیون زمان خود را به بازار عرضه کرد. البته ظرفیت ۲۳۰ مترمکعبی فضای بار این کمپرسی این روزها بین رقیبان خود چندان جذاب جلوه نمی‌کند. مشخصات فنی‌ام تی ۶۳۰۰ بسیار شبیه به رقیبان خود است و تقریباً هیچ تفاوتی با آن‌ها ندارد.

۴. لیبهر تی ۲۸۴ (Liebherr T 284)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

لیبهر تی ۲۸۴

تی ۲۸۴ در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان بزرگ‌ترین کامیون کمپرسی معدن شناخته شد. همان‌طور که ابعاد این کامیون رکوردها را جابه‌جا کرد توان موتور ۴۰۲۳ اسب بخار آن هم رکودهای قبلی را شکست (که البته امروزه توسط کامیون شماره یک لیست ما شکسته شده). البته ظرفیت باربری ۳۶۳ تنی و حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعتی این کامیون مانند باقی قسمت‌ها شگفتی نمی‌آفریند. جالب است بدانید محفظه بار این کامیون (که به خواسته مشتری ساخته می‌شود) تقریباً با ۵ بار ریختن مصالح یا ضایعات توسط بیل مکانیکی خود شرکت لیبهر پر می‌شود!

۳. کاترپیلار ۷۹۷ اف (Caterpillar 797F)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۴ تن

کاترپیلار ۷۹۷ اف

۷۹۷ اف تنها با یک تن ظرفیت باربری بیشتر، توانسته به‌جای رتبه چهارم، در رتبه سوم جدول ما قرار گیرد. موتور ۲۰ سیلندر این کامیون قادر به تولید ۴ هزار اسب بخار قدرت است. کاترپیلار ۷۹۷ اف بسته به میزان تجهیزات، در بازه قیمتی ۳.۵ تا ۵ میلیون دلار قرار می‌گیرد. حداکثر سرعت ۶۸ کیلومتری این کامیون نیز در جدول ما رتبه اول را کسب می‌کند.

۲. کاترپیلار ۷۹۸ ای سی (Caterpillar 798 AC)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۷۲ تن

کاترپیلار ۷۹۸ ای سی

موتور ۱۶ سیلندر این کاترپیلار قادر به تولید ۳۵۰۰ اسب بخار قدرت است. حداکثر سرعت این کامیون نیز مانند دیگر رقیبان خود حدود ۶۴ کیلومتر بر ساعت است. وزن خالص ۷۹۸ ای سی نیز ۲۵۲ تن اعلام شده. این کامیون غول‌پیکر در حال حاضر در معادن شن، ماسه استرالیا و کانادا استفاده می‌شود. جالب است بدانید ساز رینگ‌های ۷۹۸ ای سی حدود ۷۰ اینچ است. فاق لاستیک‌های این کامیون معدن نیز تقریباً ۸۰ سانتی‌متر است!

۱. بلاز ۷۵۷۱۰ (BelAZ 75710)

حداکثر ظرفیت باربری: ۴۵۰ تن (۵۰۰ تن برای مسافت‌های بسیار کوتاه!)

بلاز ۷۵۷۱۰

زمانی که تمام ۵۴۰ تن بار را روی این کامیون بگذارید، جرم آن به ۸۱۰ تن می‌رسد! قدرت موتور ۴۶۰۰ اسب بخاری و محفظه بار ۲۶۸ مترمکعبی آن تمام رکوردهای قبلی را شکسته. ۷۵۷۱۰ حدود ۲۰.۶ متر طول،‌ ۸.۲ متر ارتفاع و ۱۰.۶ متر عرض دارد (جایگاه راننده تقریباً ۷ متر بالاتر از سطح زمین است!). درحالی‌که تمام کامیون‌های معدن از ۶ تایر استفاده می‌کنند، بلاز برای ۷۵۷۱۰ از ۸ چرخ در نظر گرفته. حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتری این بلاز نشان می‌دهد که در یک مسابقه درک در برابر رقیبان خود کم نمی‌آورد!

قیمت این بلاز بسیار بالاتر از رقیبان خود بوده و تقریباً حدود ۶ میلیون دلار است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶۲ رای

منبع

lectura

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا