هاست پرسرعت
خودرو

معرفی بهترین تجهیزات برف‌روبی

معرفی بهترین تجهیزات برف‌روبی

معمولاً زمانی که در خیابان‌های داخل شهر برف انباشته‌ می‌شود، مشکل، با عبور چند خودرو و اتوبوس حل شده و روند عبور و مرور به حالت عادی بازمی‌گردد؛ اما بعضاً زمانی که برف جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی انباشته شود هیچ خودرویی به‌جز تجهیزات برف‌روبی پیشرفته امکان عبور از آن را پیدا نمی‌کنند.

در دو دهه اخیر به دلیل سبک بودن بارش برف،‌کمتر پیش آمده که جاده‌های کشورمان برای مدت طولانی براثر بارش برف مسدود شوند. به بهانه بارش‌های اخیر که تقریباً همه مناطق کشورمان را فراگرفته‌ تصمیم گرفتیم در این مقاله ۱۰ تا از بهترین تجهیزاتی که برای برف‌روبی در کشورهای برف‌ خیزی همچون روسیه و کانادا به کار می‌رود را به شما مخاطبان عزیز gsxr معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

برف‌روب ریل قطار

پاک کردن برف از روی ریل‌های قطار شاید آخرین چیزی باشد که بعد از شنیدن واژه برف‌روبی به ذهنتان برسد؛ اما جالب است بدانید تقریباً در همه کشورهای جهان چند ماشین برای برف‌روبی از روی ریل‌های قطار تدارک دیده شده؛ زیرا اگر خودروی سواری در یک جاده دچار لغزش شود، چند متر آن‌طرف‌تر از حرکت می‌ایستد یا نهایتاً به چیزی برخورد می‌کند اما اگر حتی یکی از واگن‌های قطار از روی ریل بلغزد تمام قطار را با خود به پایین می‌کشد و تبعات جبران‌ناپذیری به همراه می‌آورد.

بی ان اس اف (BNSF)

برف‌روب ریل بی ان اس اف

این دستگاه معمولاً جلوی لوکوموتیو قرار می‌گیرد و معمولاً برف‌هایی که بیش از ۱۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند را از سر راه قطار پاک می‌کند.

سیان جت (CN JET)

برف‌روب ریل سیان جت

نحوه کار این برف‌روب با سایر برف‌روب‌ها کمی تفاوت دارد. این برف‌روب با استفاده از هوای بسیار پرفشار و گرم که از کار کردن یک موتور جت به دست می‌آید، برف‌های روی ریل را پاک می‌کند. البته این سیستم بر روی برخی از کامیون‌ها نیز برای برف‌روبی جاده‌ها استفاده می‎شود اما کاربری اصلی‌اش برای برف‌روبی ریل قطار است.

برف‌روب باند فرودگاه

پاک کردن برف از روی باند فرودگاه عملیاتی بسیار مهم و حیاتی است زیرا اگر برف‌ها و یخ‌ها به‌طور کامل از باند فرود نشوند هواپیما‌ها در هنگام فرود یا حتی صعود دچار مشکلاتی حیاتی می‌شوند. به همین دلیل است که اکثراً در هنگام بارش سنگین برف فرودگاه به مدت چند ساعت تعطیل و پروازها به حالت تعلیق درمی‌آیند.

ماشین‌های برف‌روبی فرودگاه‌ها در ظاهر تفاوتی با نسخه‌های معمولی ندارند اما در باطن بسیار متفاوت‌اند؛ زیرا این نوع برف‌روب‌ها معمولاً از نوع خودروان هستند و در عملیات برف‌روبی‌شان را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند.

مرسدس بنز آروکس (Mercedes Benz Arocs)

جلوی این کامیون یک برف‌روب ۸ متری وجود دارد. در پشت کامیون نیز یک جاروی غول‌پیکر قرار دارد که با حرکت خودرو، سطح جاده را از برف باقی‌مانده پاک می‌کند. این برف‌روب ۲۳ متر طول دارد. وزن هر یک از این برف‌ها نیز به ۲۷ تن می‌رسد. در هر فرودگاه بسته به پهنای باند از ۳ یا ۴ دستگاه از این برف‌روب‌ها استفاده می‌شود؛ جالب است بدانید این برف‌روب‌ها در حین کار می‌توانند از وضعیت یکدیگر مطلع شوند و خود را با همدیگر هماهنگ کنند.

برف‌روب معابر شهری

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، سبک بودن بارش برف در مناطق شهری باعث می‌شود از تجهیزات سبک و کوچک برای پاک کردن برف از روی خیابان‌ها استفاده شود.

پرینوث (PRINOTH SW4S)

برف‌روب شهری

این برف‌روب مانند یک لودر مینیاتوری می‌ماند. پرینوث با همین ابعاد کوچکش قادر است به‌راحتی برف‌های انباشته شده در معابر شهری را کنار بزند. در این برف‌روب برای اطمینان کامل از پاک شدن برف، مقداری نمک از پشت دستگاه بر روی زمین ریخته می‎شود.

ای تی آر اوربیتر (ATR Orbiter)

معرفی بهترین تجهیزات برف‌روبی

این برف‌روب ایتالیایی بهترین برف‌روب خودران شهری است و تقریباً رقیبی ندارد. این ربات امکان کنترل از راه دور را نیز دارد. اوربیتر از دو باتری ۱۲ ولی و چرخ‌های زنجیری استفاده می‌کند تا بتواند در تمام شرایط جوی کار کند. در جدیدترین نسخه‌های این ربات از دوربین و اینترنت برای کنترل از راه دور آن استفاده می‌شود.

ای‌تی ۲۰۰ توربین استایل (ET200 TURBINE STYLE BLOWER)

ای‌تی ۲۰۰ توربین استایل برف‌روب شهر

این دستگاه مانند یک سشوار قدرتمند کار می‌کند. لوله خروجی این ای‌تی ۲۰۰ توربین استایل قادر به پخش کردن برگ‌‌ها و برف‌های سبک است. این لوله قادر به چرخش ۳۶۰ درجه‌‌ای است. البته نسخه برگ‌روب این دستگاه با نسخه برف‌روب آن کمی متفاوت است. در نسخه برف‌روب از لاستیک‌های زمستانی استفاده شده. همچنین موتور این نسخه برای کار در مناطق سرد بهینه‌سازی شده.

برف‌روب معابر کوهستانی و جاده‌ها

بیشترین برف‌روب‌ها برای جاده‌های بیرون از شهر طراحی و ساخته می‌شوند زیرا بارش برف در آن مناطق بسیار بیشتر است و اگر جاده برای مدت زیادی بسته باشد ضربه بزرگی به حمل و نقل می‌خورد. به همین دلیل معمولاً بیشترین نوآوری و تکنولوژی در برف‌‌روب‌های جاده استفاده می‌شود.

ام‌دوتو پلاز (MDOTTOW PLOWS)

برف‌روب جاده ام-دو-تو پلوز

شاید ظاهرش چندان به‌روز به نظر نرسد اما جالب است بدانید یکی از جدیدترین و مجهز‌ترین برف‌روب‌های جاده محسوب می‌شود. قسمت پشتی این برف‌روب می‌تواند در هر زاویه‌ای قرار بگیرد و قابلیت تشخیص خودروهای کنار جاده را دارد. ام‌دوتو پلاز در صورت تشخیص خودروهای کنار جاده زاویه خود را تغییر می‌دهد که مانع برخورد با آن‌ها شود. البته این برف‌روب بیشتر برای بارش‌های سبک (تا ۶۰ -۵۰ سانتی‌متر) استفاده می‌شود زیرا طراحی آن به صورتی بود که بتواند با سرعت در جاده حرکت کند نه با قدرت.

اورآسن آر اس ۲۰۰ (OVERAASEN RS 200)

اورآسن آر اس ۲۰۰ یکی از پرکاربردترین خودروهای برف‌روب است. قطعات تاشوی زیاد در این برف‌روب باعث شده تا حمل و نقل آن بسیار ساده باشد. این برف‌روب قادر است نهایتاً با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. البته نسخه‌های قدرتمندتر از این برف‌‌روب ساخته شده. برس غول‌پیکر این برف‌روب یکی از نقاط قوت آن محبوب می‌شود. اورآسن آر اس ۴۰۰ یکی دیگر از نسخه‌های این برف‌روب است که بیشتر در فرودگاه‌ها از آن استفاده می‌شود.

 

اشمیت سوپرا (SCHMIDT SUPRA)

برف‌روب جاده اشمیت سوپرا

از دور شبیه یک لیفتراک غول‌پیکر به نظر می‌رسد. کمتر مسیری وجود دارد تا این برف‌روب غول‌پیکر قادر به برف زدایی از آن نباشد. این برف‌روب به‌واسطه مهندسی کم‌نظیر، موتور قدرتمند، برف‌شکن عظیم و مجرای خروجی برف قادر است ۸ ساعت با سرعت در جاده‌ها حرکت کند و برف‌ها را به چند ده متر آن‌طرف‌تر بپاشد.

بت ۲ (bat-2)

برف‌روب جاده بت ۲

حتی از یک تانک واقعی هم ترسناک‌تر است. جثه این برف‌روب حدوداً ۳ برابر یک تانک معمولی است. این تانک برف‌روب از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ تولید شد و در ارتش روسیه به کار گرفته شد. این برف‌روب کوه‌پیکر هنوز اوراق نشده اما در ناوگان برف‌روبی ارتش روسیه وجود ندارد و هیچ عکس و فیلم جدیدی از آن در دسترس نیست.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا