هاست پرسرعت
بازی

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون

مدیوم تلویزیون میزبان پخش مجموعه‌های درام و پزشکی بسیار خاطره‌انگیز و جذابی در تاریخ خود است.

با وجود این که آثار اکشن و کمدی مدیوم تلویزیون را به تصاحب خود درآورده‌اند اما یکی از ژانرهای بسیاری محبوبی که برای سال‌های بسیار طرفداران گسترده‌ای را در سراسر جهان پوشش داده است، سریال‌های درام و پزشکی بوده‌اند که با بهره‌گیری از المان‌های اجتماعی، برخی از خاطره‌انگیزترین مجموعه‌های تلویزیونی تاریخ را برای ما به ارمغان آورده‌اند.

این مجموعه‌های تلویزیونی جذاب و فراموش نشدنی طی چند دهه گذشته از سوی شبکه‌های مختلف در دسترس مخاطبین قرار گرفته و هر یک جنبه‌های گوناگونی از مسائل اجتماعی مرتبط با وقایع پزشکی و درمانی را به تصویر کشیده‌ و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌اند.

با توجه به محبوبیت این دسته از آثار و جذابیت وقایع به تصویر کشیده شده توسط آن‌ها، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به معرفی 10 سریال برتر درام و پزشکی ساخته شده در هالیوود پرداخته تا بتوانید برخی از به یاد ماندنی‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی تاریخ این دسته از آثار را تجربه نمایید. پس با ما همراه باشید.

مجموعه تلویزیونی M*A*S*H

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: 1972 الی 1983
  • شبکه: CBS
  • بازیگران: آلن آلدا، وین راجرز و مک‌لین استیونسون

مجموعه تلویزیونی M*A*S*H (مخفف Mobile Army Surgical Hospital که به معنی بیمارستان جراحی سیار ارتش می‌باشد) ساخته شده در سال 1972 الهام گرفته از وقایعی واقعی بوده و براساس فیلمی موفق به همین نام ساخته شده است.

این سریال روایت‌گر گروهی از پزشکان و پرستارهای ارتش 4077 ایالات متحده در جریان جنگ کره می‌باشد که خود را در شرایطی مشقت‌بار و پیچیده پیدا کرده و با وقایعی غافلگیر کننده و دردناک مواجه می‌شوند. با وجود این که M*A*S*H در بحبوحه یک نبرد بسیار بزرگ جریان دارد اما جنبه‌های پزشکی به تصویر کشیده شده با لحنی کمدی درآمیخته شده و بی‌رحمی‌های جنگ را به گونه‌ای عجیب، مورد تمسخر قرار می‌دهد. با این حال در بعضی از قسمت‌ها شاهد نمایش جنبه‌های هولناک و تاریک جنگ نیز هستیم که به مخاطب یادآوری می‌کند حتی تیم‌های پزشکی نیز از چنین کابوس وحشتناکی در امان نبوده و برای نجات جان انسان‌ها مجبور می‌شوند تا روزهای طاقت‌فرسایی را تجربه کنند.

با وجود این که از لحاظ کمیتی با سریالی قدیمی طرف هستیم اما کیفیت ساخت M*A*S*H به حدی هیجان‌انگیز و جذاب است که در سال 2023 نیز می‌تواند طرفداران آثار درام و پزشکی را سیراب نماید.

مجموعه تلویزیونی St. Elsewhere

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: 1882 الی 1988
  • شبکه: NBC
  • بازیگران: دنزل واشینگتن، سینتیا سایکس و کریستینا پیکلز

مجموعه تلویزیونی St. Elsewhere (سنت السور) که از آن به عنوان آغازگر آثار درام و پزشکی مدرن یاد می‌شود، به همان اندازه که در دهه 80 خوش درخشیده بود، هنوز هم می‌تواند باعث شگفتی مخاطبینش بشود.

این سریال روایت‌گر گروهی از پزشکان و پرستاران یک اورژانس شبانه‌روزی می‌باشد که هر یک از آن‌ها با مشکلات روحی مختلفی دست و پنجه نرم کرده و رویاروی آن‌ها با بیماران و افراد نیازمند باعث می‌شود تا نه تنها دیدشان به زندگی دستخوش تغییر شود، بلکه رفته رفته شخصیت‌پردازی آن‌ها نیز به بلوغ رسیده و وقایعی آموزنده و تماشایی را به ارمغان می‌آورند. این سریال که تنها 6 سال در تلویزیون به پخش درآمد، پایان‌بندی ضعیفی را برای طرفداران خود رقم زد که البته چیزی از ارزش‌های والای St. Elsewhere در ژانر درام و پزشکی کم نخواهد کرد.

مجموعه تلویزیونی Five Days At Memorial

تبلیغات
معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: 2022
  • شبکه: Apple TV +
  • بازیگران: ورا فارمیگا، چری جونز و ادپرو اودیه

یکی از عناصری که به ویژگی ثابت اکثر آثار درام و پزشکی بدل شده است، تعداد فصول و قسمت‌های پرتعداد آثار ژانر این ژانر می‌باشد که برخلاف باور عموم مردم تاثیری در تضمین‌ کیفیت این مجموعه‌های تلویزیونی نخواهد داشت.

با این حال مجموعه تلویزیونی Five Days At Memorial (پنج روز در مموریال) که اقتباسی از یک داستان کاملاً واقعی می‌باشد، ثابت کرده که در یک مینی‌سریال نیز می‌توان جنبه‌های جدید و متفاوتی از مسائل اجتماعی را به بهترین نحو ممکن به تصویر کشید. داستان این سریال حول محور تیم پزشکی بیمارستانی در شهر نیواورلئان آمریکا می‌باشد که با طوفانی سهمگین روبرو شده و جان بیمارانانشان در معرض خطر قرار می‌گیرد. نکته حائز اهمیت درباره این مجموعه تلویزیونی، نگاهی بسیار تلخ و واقعی به حوزه پزشکی بوده که رویارویی با فاجعه‌های بزرگ و ارزش جان انسان‌ها را در نزد مخاطبینش به چالش می‌کشد. تماشای این سریال کوتاه می‌تواند یکی از تجربیات فراموش نشدنی برای طرفداران آثار درام و پزشکی باشد.

مجموعه تلویزیونی New Amsterdam

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: از 2018 تاکنون
  • شبکه: NBC
  • بازیگران: رایان اگولد، جانت مانتگامری و فریما اگیمن

برخلاف اکثر مجموعه‌های درام و پزشکی که وقایع آن حالتی تک قسمتی دارند اما سریال New Amsterdam (آمستردام جدید) از داستانی یک پارچه و مبتنی بر یک طرح کلی پیروی می‌کند.

این سریال روایت‌گر بیمارستانی با سلسله مراتب کسل کننده می‌باشد؛ با این حال پس از آن که یک پزشک ایده‌آل‌گرا وارد داستان می‌شود، این بیمارستان رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌بیند که زمینه‌ساز رقم خوردن وقایعی جذاب و هیجان‌انگیز می‌باشد. شخصیت‌های سریال New Amsterdam از طیف اخلاقی گوناگونی بهره برده و باعث می‌شوند تا مخاطبینی با هر سلیقه و ذهنیتی را مجذوب خود نمایند. همچنین شیوه مدیریتی این بیمارستان و زندگی روزمره تیم پزشکی می‌تواند درس‌های اخلاقی آموزنده و زیبایی را برای مخاطبین به ارمغان آورده و دید آن‌ها را نسبت به زندگی دستخوش تغییر نماید.

مجموعه تلویزیونی Scrubs

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: 2001 الی 2010
  • شبکه: NBC و ABC
  • بازیگران: زک برف، سارا چالک و دونالد فایسون

ژانر پزشکی به سبب نمایش بی‌پرده مشکلات درمانی و آسیب‌های بعضاً خونین و خشن چندان باب میل مخاطبین حساس و عصبی نمی‌باشد. با این حال در این بین ما شاهد مجموعه تلویزیونی نشاط‌آور و مفرحی تحت عنوان Scrubs (اسکراب) هستیم که می‌تواند این دسته از مخاطبین را به سمت خود جذب نماید.

این سریال جذاب و مفرح روایت‌گر گروه جوانی از پزشکان و پرستاران بخش کلینیک بیمارستان است که تازه وارد این عرصه شده‌اند و به همین سبب نیز وقایعی کمدی، مفرح و حتی گاهی احمقانه را به تصویر کشیده و لحظاتی جذاب را برای مخاطبین به ارمغان می‌آورند. با وجود این که مجموعه Scrubs سرشار از لحظات کمدی و خنده‌دار است اما همچنان می‌تواند احساسات شما را به سبب برخی از سکانس‌های عاطفی‌اش به چالش کشیده و اشک را از چشمانتان سرازیر نماید. اگر که به تازگی قصد دارید تا آثار درام و پزشکی را تجربه نمایید، توصیه می‌شود که به سراغ تماشای این سریال رفته تا با اثری سبک و مفرح در این ژانر کار خود را آغاز نمایید.

مجموعه تلویزیونی Nurse Jackie

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: 2009 الی 2015
  • شبکه: Showtime
  • بازیگران: ادی فالکو، ایو بست و مریت ویور

برخلاف باقی آثار تلویزیونی این ژانر که بر روی گروهی از افراد حاضر در بیمارستان تمرکز دارد، مجموعه تلویزیونی Nurse Jackie (پرستار جکی) تنها بر روی یک شخصیت تمرکز داشته و به نوعی مادر آثار شخصیت‌محور شناخته می‌شود؛ اثری که برای بینندگان ایرانی می‌تواند شباهت‌هایی با سریال پزشک دهکده داشته باشد.

این سریال روایت‌گر یک پرستار مهربان، از خود گذشته و سخاوتمند به نام جکی پیتون است که در اورژانس به کار مشغول بوده و علی‌رغم این که به قرص‌های روان‌گردان اعتیاد دارد اما یک‌تنه بار پزشکی بخشی از بیمارستان را به دوش می‌کشد. ستاره این سریال در نقش پرستار جکی علی‌رغم این که عناصر کمدی را برای مخابین به ارمغان آورده و گاهاً آن‌ها را می‌خنداند اما همچنان نمایانگر مبارزه انسان‌های از جان گذشته برای حفظ سلامت بیمارها بوده و وظایف سنگین و تاثیرگذار آن‌ها را به تصویر می‌کشد. Nurse Jackie مملو از وقایع جذاب، تاثیرگذار، احساسی و آموزنده‌ای است که پیام‌های اجتماعی و انسانی مختلفی را به مخاطب انتقال داده و می‌تواند تا مدت‌ها شما را سرگرم نماید.

مجموعه تلویزیونی ER

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: 1994 الی 2009
  • شبکه: NBC
  • بازیگران: جرج کلونی، آنتونی ادواردز و شری استرینگ‌فیلد

اگر که سریال‌های درام و پزشکی در فصل‌های طولانی و متعدد به تصویر کشیده می‌شوند، به لطف استانداری است که مجموعه تلویزیونی ER (بخش فوریت‌های پزشکی) به مدت حدود یک دهه در مدیوم تلویزیون بنا نهاده است.

این سریال روایت‌گر گروهی از پزشکان بخش اورژانس بیمارستانی در شهر شیکاگو می‌باشد که هر روزه با چالش‌های حرفه کاری خود مواجه شده و این مسئله نه تنها شخصیت‌ آن‌ها را به چالش می‌کشد، بلکه زندگی شخصی آن‌ها نیز دستخوش اتفاقاتی غافلگیر کننده می‌شود. سریال ER به سبب سال‌های متعددی که بر روی آنتن رفته است، تغییرات زیادی را در بازیگرانش شامل می‌شود که با این حال بار درام و کلیت وقایع آن همچنان ثابت مانده است. نکته حائز اهمیت درباره این مجموعه، حفظ کیفیت آن می‌باشد که در طول تمام سال‌ها و تغییرات ریز و درشتی که تجربه کرده است اما همچنان یکی از باکیفیت‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون در ژانر درام و پزشکی محسوب می‌شود.

مجموعه تلویزیونی The Good Doctor

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: از 2017 تاکنون
  • شبکه: ABC
  • بازیگران: فردی هایمور، نیکولاس گونزالز و آنتونیا توماس

مجموعه تلویزیونی The Good Doctor (پزشک خوب) نیز که تا حدودی به عنوان اثری شخصیت‌محور محسوب می‌شود، موفق شده تا این ژانر را احیا کرده و از به ورطه تکرار افتادن کلیشه‌های آن جلوگیری نماید.

این سریال آمریکایی که در کشورهای دیگری همچون ترکیه نیز تحت اقتباس قرار گرفته است، روایت‌گر یک جوان مبتلا به اوتیسم است که زندگی آرام خود را برای نجات جان انسان‌ها و مبارزه با بی‌عدالتی در حق قشر اوتیسم جامعه رها کرده و به یک بیمارستان شلوغ ملحق می‌شود. The Good Doctor به زیبایی موفق می‌شود تا بین روایات تک قسمتی و یک داستان کلی تعادل ایجاد کرده و روایتی منسجم و جذاب را به تصویر بکشد که از سال 2018 تاکنون ذره‌ای افت کیفیت به خود تجربه نکرده است. این مجموعه درام و پزشکی با دست گذاشتن بر روی موضوعات اجتماعی و نمایش نقطه ضعف‌های انسان‌ها موفق شده تا درس‌های آموزنده و بزرگی را برای مخاطبین به تصویر بکشد که تماشای آن را به امری واجب بدل کرده است.

مجموعه تلویزیونی House

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: 2004 الی 2012
  • شبکه: Fox
  • بازیگران: هیو لوری، لیسا ادلستین و عمر اپس

مجموعه تلویزیونی House (دکتر هاوس) را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین اثر شخصیت‌محور ژانر درام و پزشکی خطاب کرد که به سبب هنرنمایی استادانه هیو لوری یک شاهکار فراموش نشدنی در مدیوم تلویزیون محسوب می‌شود.

این سریال روایت‌گر یک پزشک حرفه‌ای و نابغه ولی عصبی و منزوی می‌باشد که دردهای بسیاری را در زندگی تجربه کرده و تنها چند قدم با خودکشی فاصله دارد. با این حال اتفاقاتی در زندگی او به وقوع می‌پیوندد که نه تنها دید وی را برای همیشه دستخوش تغییر می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا از منظر جدیدی به ارزش انسان‌ها و اطرافیانش نگاه کرده و جان بیمارانش معنای تازه‌ای برای وی پیدا نماید. سریال تماشایی House سرشار از موضوعات آموزنده و چالش‌برانگیزی است که می‌تواند زندگی شما را متحول نموده و در عین حال نیز از چنان بار داستانی هیجان‌انگیز و جذابی بهره برده که به هیچ عنوان نمی‌تواند خسته‌کننده یا تکراری جلوه پیدا کند. با قاطعیت می‌توان گفت که آثار درام و پزشکی به قبل و بعد از پخش سریال House تبدیل شده و تا مدت‌های زیادی می‌تواند مخاطبین این دسته از آثار را سرگرم نماید.

مجموعه تلویزیونی Grey’s Anatomy

معرفی بهترین سریال‌های درام و پزشکی تاریخ تلویزیون
  • سال پخش: از 2005 تاکنون
  • شبکه: ABC
  • بازیگران: الن پومئو، ساندرا اوه و کاترین هایگل

با وجود این که سریال ER، ساخت آثار طولانی‌مدت را در این ژانر باب کرده است اما این Grey’s Anatomy (آناتومی گری) است که از سال 2005 پخش خود را آغاز کرده و پس از گذشت 17 سال همچنان در تلویزیون به داستان‌های خود ادامه می‌هد.

این سریال که به پخش 20مین فصل خود نزدیک می‌شود، روایت‌گر زندگی پزشکی به نام مردیت گری در بیمارستان شهر سیاتل می‌باشد که هر روز با چالش‌ها و وقایعی غافلگیر کننده و غیر قابل انتظار روبرو شده و درامی زیبا و تماشایی را رقم می‌زند. با وجود این که پس از پخش 19 فصل شاهد افت بسیاری در کیفیت سریال هستیم اما همچنان وقایع پزشکی آن می‌تواند مخاطبین را سرگرم نماید. با این حال فصل‌های نخست Grey’s Anatomy بسیار انقلابی و فراموش نشدنی بوده و مملو از شخصیت‌های پخته‌ای می‌باشد که می‌تواند جنبه‌های مختلفی از چالش‌های زندگی را به تصویر بکشند. برای تماشای این سریال خود را آماده تجربه به یاد ماندنی‌ترین و در عین حال بی‌رحمانه‌ترین وقایعی نمایید که ژانر درام و پزشکی برای مخاطبینش تاکنون رقم زده است؛ زیرا هیچ ابایی از نشان دادن مرگ به بینندگانش نداشته و می‌تواند ذهن شما را بارها به چالش بکشد.


اگر که از بینندگان آثار درام و پزشکی هستید، اثر دیگری را می‌توانید نام ببرید که طرفداران این ژانر را بتواند مجذوب نماید؟ بهترین مجموعه تلویزیونی ساخته شده حول محور موضوعات پزشکی از دیدگاه شما چه اثری می‌باشد؟ آیا کشور ما نیز میزبان ساخت اثری در این ژانر بوده است؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اسکرین‌رنت

🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉no one

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا