معرفی عجیبترین کلکسیون خودرویی دنیا در امارات!
معرفی عجیبترین کلکسیون خودرویی دنیا در امارات!
در این مقاله جذاب و خواندنی عجیبترین کلکسیون خودرویی دنیا در کشور امارات متحده عربی را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم.
شیخ حمد بن حمدان آل نهیان یکی از اعضای رده بالای خانواده سلطنتی امارات است و ثروت او حدود ۲۰ میلیون دلار تخمین زده میشود. شیخ حمد که در دنیا با نام مستعار شیخ رنگینکمان مشهور شده کلکسیون خبرسازی از خودروها را در اختیار دارد، خودروهایی که در هیچ کجای دیگر دیده نمی شوند. شاید انتظار داشته باشید کلکسیون این فرد ثروتمند پر از سوپرکارهای پرقدرت باشد اما همه خودروهایی که در این مجموعه حضور دارند جزو خاصترین و بزرگترینهای دنیا هستند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
عجیبترین کلکسیون خودرویی دنیا
لندرور غولآسا
موزه ملی خودروی امارات در ساختمانی هرمی شکل واقع شده و تقریباً یک ساعت با مرکز ابوظبی فاصله دارد. پس از خروج از شهر باید جادههای مستقیم و طولانی را طی کنید و از صحرا نیز عبور نمایید. زمانی که یک کپی غولآسا از لندرور سری ۳ را مشاهده کنید خواهید فهمید که به این موزه رسیدهاید.
جیپ غولپیکر
دومین خودروی بسیار بزرگی که در خارج از موزه پارک شده کپی جیپ ویلیزی است که جذابیتهای زیادی دارد. این خودرو به ندرت جابجا میشود اما با استفاده از صندلی پنهان در پشت جلوپنجره میتوان آن را راند. با ارتفاع ۶.۴ متری، این جیپ چهار برابر بزرگتر از ویلیز واقعی است و نام آن در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان بزرگترین کپی جیپ دنیا ثبت شده است.
مرسدس بنز W116 مانستر تراک
شیخ رنگینکمان علاقه زیادی به خودروهای بزرگ و غولآسا دارد و با استفاده از ثروت زیاد خود این آرزو را به واقعیت تبدیل کرده است. خودرویی که مشاهده میکنید مرسدس بنز W116 مانستر تراک است که در جلوی موزه پارک شده و اگرچه برای راندن طراحی شده اما خیلی جابجا نشده است.
مرسدس بنز R107 SL
حمد بن حمدان آل نهیان به خاطر علاقه خود به رنگهای گوناگون رنگینکمان به این نام شناخته میشود. بسیاری از خودروهای کلکسیون او دارای رنگهای رنگینکمان هستند و از جمله این خودروها میتوان به مرسدس بنز SL نسل R107 اشاره کرد. تمامی بخشهای کرومی مدل استاندارد به روکش طلا مزین شدهاند و وجود محلهای نصب پرچم نیز نشان میدهد این مرسدس بنز در رژهها حضور داشته است.
مرسدس بنز ۵۰۰SEC استایلینگ گاراژ
تیونر آلمانی استایلینگ گاراژ این مرسدس بنز ۵۰۰SEC مدل ۱۹۸۳ را به یک خودروی عجیب تبدیل کرده است. از جمله تغییرات خودرو میتوان به قوس چرخهای پهنتر، سپرهای سفارشی در جلو و عقب و درهای گالوینگ اشاره کرد. داخل کابین نیز صندلیهای سفید رنگ به همراه داشبورد جدید با عناصر طلا خودنمایی میکند. دستهدنده با طرح شاهین نیز تکمیل کننده این طرح خاص است.
مرسدس بنز ۶۰۰
لیموزین ۶۰۰ برای حمل ثروتمندان دنیا طراحی شده و بنابراین حضور آن در عجیبترین کلکسیون خودرویی دنیا خیلی هم جای تعجبی ندارد. از جمله مالکان مشهور مرسدس بنز ۶۰۰ میشود به الویس پرسلی، مائو زدانگ و صدام حسین اشاره کرد. خودرویی که مشاهده میکنید در سال ۱۹۷۷ تولید شده و فاصله بین محوری کوتاهتری نسبت به نسخههای طویل دیگر دارد.
مرسدس بنز ۱۰۰۱ SEL
مرسدس بنز هرگز چنین خودرویی را تولید نکرد بلکه ۱۰۰۱ SEL کار شرکت گمبالا است. این شرکت کار خود را با مدل ۵۰۰ SEL آغاز نمود و به آن تریم طلا، رینگهای آلیاژی متفاوت و کابینی با پوشش چرم کامل را افزود. همچنین تلویزیون و پردههای جانبی نیز در خودرو دیده میشوند. این خودرو به پیشرانه ۱۰ لیتری مجهز است و اکثر کارشناسان معتقدند یکی از مشتریانی که خودرو را سفارش داده بود نتیجه گرفت این محصول دو برابر نسخه استاندارد خوب است و آن را ۱۰۰۰ SEL نامید. همین امر باعث شد افراد دیگری هم نامهایی همچون ۵۰۰۰ SEL و حتی ۱۰۰۰۰۰ SEL را انتخاب کنند.
سیتروئن DS
سیتروئن DS در بسیاری از موزههای خودرویی دنیا حضور دارد و شیخ رنگینکمان نیز به آن علاقه نشان داده است. او مدل جدیدتر انژکتوری را انتخاب کرده و آن را در کنار مدل آوانت قبل از DS پارک کرده است.
تیلهال تانگارا
این خودرو حتی در کشور سازنده یعنی فرانسه نیز محصولی کمیاب است. در واقع تانگارا بر اساس سیتروئن ۲CV شکل گرفته و نسخهای کاراتر از مدل مهاری به شمار میرود. تانگارا در سال ۱۹۸۷ یعنی همان سال خاتمه تولید مهاری تولید شد و با پیشرانه ۲ سیلندر ۶۰۲ سیسی ۲CV عرضه گشت. خودرویی که در کلکسیون شیخ وجود دارد به سیستم چهار چرخ محرک مجهز است و بسیار کمیاب محسوب میشود. مدلهای واپسین تانگارا از پیشرانه ۴ سیلندر استفاده کردند. تولید این خودرو با ورشکستگی تیلهال در اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی پایان یافت.
مینی موک
شیخ حمد چندین نسخه از محصولات مینی را در عجیبترین کلکسیون خودرویی دنیا دارد و هیچکدام از آنها طرح رنگینکمان را به خود نگرفتهاند. خودروی موک که مشاهده میکنید تقریباً در شرایط نو کارخانه قرار دارد و چراغهای جلوی زردرنگ آن نشان میدهد در زمان صفرکیلومتر بودن در فرانسه به فروش رسیده است. همچنین در کلکسیون شیخ یک مینی کوپر ساخت ایتالیا نیز دیده میشود.
اِراد جونیور
شرکت فرانسوی اِراد در سال ۱۹۸۸ خودروی جونیور را تولید کرده است. جونیور بسیار کوچکتر از اسمارت فورتو است و امکان رانندگی با آن بدون داشتن گواهینامه مهیا بوده است. فرانسویها در جونیور از چراغهای جلوی پژو ۲۰۵ استفاده کردند تا هزینهها پایین باشد هرچند مشکل تولید یکپارچه شیشه جلو، سقف و درها وجود داشت. تعداد بسیار محدودی از این خودرو در دنیا باقی ماندهاند.
پریمیر پادمینی
پریمیر در سال ۱۹۵۴ مونتاژ خودروهای فیات ۱۱۰۰ و توپولینو برای بازار هند را شروع کرد. توپولینو خیلی مناسب جادههای هند نبود اما ۱۱۰۰ فروش خوبی را تجربه کرد تا حدی که تولید محلی جانشین آن یعنی ۱۱۰۰D در هند شروع شد. این شرکت مجوز ساخت ۱۱۰۰D و دریافت تجهیزات لازم از فیات را در سال ۱۹۷۳ کسب کرد و این خودرو را تنها با تغییرات جزئی تا سال ۲۰۰۰ تولید نمود. خودروی موردبحث در هند با نام پادمینی شناخته میشود و بین رانندگان تاکسی بسیار محبوب بوده است.
هوندا N600
N خودرویی بود که هوندا را روی ریل انداخت. خودروی موردبحث در سال ۱۹۶۷ با نام N360 راهی بازار شد و همانطور که از نامش مشخص است به پیشرانه ۲ سیلندر ۳۶۰ سیسی مجهز گشت. هوندا برای صادرات این خودرو به آمریکا و اروپا از پیشرانه ۲ سیلندر ۶۰۰ سیسی بزرگتر استفاده کرد. اگرچه N360 خودرویی کوچک و کمتوان بود اما به همراه N600 راه را برای تولید محصولات موفقتری همچون سیویک و آکورد باز کرد.
سوبارو ۳۶۰
ریشه تمامی اعضای خانواده سوبارو به مدل ۳۶۰ مشهور بازمیگردد. این خودرو که برای هماهنگی با قوانین خودروهای kei ژاپن تولید شد از پیشرانه ۲ سیلندر ۳۶۰ سیسی استفاده میکرد. سوبارو ۳۶۰ یکی از خودروهایی بود که باعث شد صنعت خودروی ژاپن بیشتر شناخته شود. ۳۶۰ در سال ۱۹۵۸ راهی بازار داخلی شد و ۱۰ سال بعد مالکوم بریکلین با تأسیس شاخه آمریکای سوبارو خودروی یاد شده را وارد این کشور نمود. وزن پایین باعث شده بود سوبارو ۳۶۰ وضعیت ایمنی مناسبی نداشته باشد و کانسومر ریپورتز نیز آن را ناایمنترین خودروی آمریکا معرفی کرد. ۳۶۰ شیخ از کالیفرنیا وارد این موزه شده است.
دایهاتسو میدجت II
یکی دیگر از خودروهای متعلق به عجیبترین کلکسیون خودرویی دنیا ساخت دایهاتسو است. میدجت II حتی با استانداردهای بازار ژاپن نیز خودرویی کوچک و کمعرض محسوب میشود. این خودرو در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و لیست زیادی از آپشن ها از جمله کابین تک و دو نفره، سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس اتوماتیک را ارائه میکرد. راننده درست بالای پیشرانهای ۳ سیلندر مینشست.
تویوتا کراون
اسناد نصب شده روی شیشه عقب این تویوتا کراون سوپر دولوکس ۱۹۷۱ نشان میدهند که خودرو از بلژیک راهی موزه شیخ شده است. وجود برخی مشکلات در بدنه از جمله زنگزدگی قوس چرخها حاکی از آن است که خودرو بهطور منظم مورد استفاده قرار گرفته است.
نیسان سدریک
این نیسان سدریک ۱۹۹۹ کاملاً نو به نظر میرسد. افرادی که به دنبال یک خودروی چهار در بزرگ با کاریزمای خاص بودند سدریک را انتخاب میکردند. خودروی حاضر در کلکسیون شیخ از نوع فرمان چپ است و بنابراین در ژاپن فروخته نشده است.
انجورنس
این رودستر معمایی با نام انجورنس شناخته میشود. خودروی دونفره موردبحث سال ۱۹۹۸ در ژاپن و احتمالاً بر اساس یک خودروی مشهور شناخته شده اما اطلاعات بیشتری از آن وجود ندارد.
فورد کراون ویکتوریا
احتمالاً در سال ۲۰۲۱ تعداد فورد کراون ویکتوریاهای پلاک شده در کشورهای حاشیه خلیجفارس بیشتر از شهر نیویورک آمریکا بوده است. شیخ رنگینکمان دو نمونه از این خودرو را در کلکسیون خود دارد که اولی یک تاکسی از لسآنجلس است و دیگری نیز به عنوان خودروی پلیس بزرگراه انجاموظیفه نموده است.
پونتیاک فایربرد ترنس ای ام
این فایربرد ترنس ای ام نسل سوم یکی از چندین خودروی عضلانی کلکسیون شیخ است. خودروی موردبحث در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و از آمریکا وارد امارات شده است. شورولت نوا پشت سر پونتیاک نیز به عنوان یک خودروی درگ ارتقا یافته و نیمه دیگر فرهنگ خودروهای عضلانی آمریکا را نشان میدهد.
دوج پاور واگن غولپیکر
وانتها و شاسی بلندها جایگاه شایستهای در کلکسیون شیخ دارند. بیشک یکی از برجستهترین این خودروها کپی غولپیکر از دوج پاور واگن است، خودرویی که دهه ۵۰ میلادی به وفور در صحرای امارات دیده میشد. این خودرو به حدی بزرگ است که یک وانت فول سایز شورولت در زیر آن پارک شده است.
ویلیز اورلند جیپستر
جیپستر را میتوان بدنامترین محصول خانواده جیپ دانست. این خودرو توسط ویلیز اورلند در سال ۱۹۴۸ و به عنوان جانشین جادهای CJ-2 تولید شد و منحصراً بهصورت دیفرانسیل عقب در دسترس بود هرچند هرگز به موفقیت دست نیافت و تولیدش سال ۱۹۵۰ متوقف گردید. این خودرو که در کلکسیون شیخ قرار دارد همچنان پلاک تاریخی خود در کالیفرنیا را حفظ کرده است.
جیپ گرند واگونیر
خودرویی که مشاهده میکنید در کنار نسل اول گرند چروکی پارک شده و تکامل نهایی خودرویی را نشان میدهد که به عقیده کارشناسان اولین شاسیبلند لوکس دنیا بوده است. گرند واگونیر در وضعیت خوبی قرار دارد و ارزش مدلهای مشابه آن در دهه قبل میلادی به شدت بالا رفته است.
دوج رم سابربن
این وانت پیکاپ رم ۲۵۰۰ مدل ۱۹۹۵ به شاسیبلند رقیب شورولت سابربن بدل شد، خودرویی که دوج راضی به تولیدش در دهه ۹۰ میلادی نشده بود. اگرچه به ندرت شاهد چنین پروژههایی بودهایم اما در همان دهه برخی آمریکاییها نیز کار مشابهی را انجام دادهاند. در موزه شیخ اطلاعات زیادی درباره شرکت مسئول این پروژه و زمان انجامش منتشر نشده است.
فورد F-250 رترو
یکی دیگر از پروژههای تغییر ظاهری کلکسیون شیخ به فورد F-250 مدل ۲۰۱۰ مربوط میشود که یک شرکت اماراتی آن را به سری F سال ۱۹۶۶ تبدیل کرده است. جلوپنجره و چراغهای جلوی وانت به دهه ۶۰ میلادی تعلق دارند هرچند باقی بخشها همچنان ریشه جدیدتر خود را نشان میدهند.
لندرور سری III
تویوتا در کشورهای حاشیه خلیج اول جزو گزینههای اول برای آفرود است و لندرور کمتر به این منظور شناخته شده اما شیخ از این خودرو دست نکشیده و در کلکسیونش چندین نمونه لندرور از جمله نسخه ۸ سیلندر ۱۱۰ و وانت سری III سال ۱۹۷۲ دیده میشوند.
تویوتا لندکروزر
این خودرو در موزه خودروی امارات با نام تویوتا جیپ شناخته میشود و نسخهای کوتاهتر از مدل استاندارد است. لندکروزر یاد شده از سقف پارچهای سود برده و شیشه جلوی آن تا میشود تا تجربه لذت بخشی را به ارمغان بیاورد. طراحی اصلی خودرو به سال ۱۹۸۴ بازمیگردد اما خودروی حاضر در کلکسیون شیخ رنگینکمان ساخت سال ۱۹۹۹ است.
نیسان پاترول
دیگر خودروی نیسان در عجیبترین کلکسیون خودرویی دنیا پاترول نام دارد. پاترول یکی از محبوبترین شاسی بلندهای کشور امارات است و خودرویی که مشاهده میکنید به چهارمین نسل آن تعلق داشته و فاصله بین محوری اش طویلتر از نسخههای استاندارد بوده و همچون بسیاری از خودروهای شیخ با نوار رنگینکمانی تزئین شده است. ظاهراً این پاترول بجای آفرود در رژهها و مراسم رسمی مورد استفاده قرار گرفته است.
سوزوکی جیمنی
سومین نسل جیمنی هرگز با شیشه جلوی تاشو عرضه نشده بلکه این خودرو توسط شرکتی خصوصی در امارات به این وضع درآمده است. همچنین سقف و درهای این جیمنی نیز حذف شده و یک میله یدک کشی نیز به بخش جلوی آن متصل شده است.
زامیاد Z24
زامیاد Z24 در واقع وانت پیکاپ نیسان جونیور است که در ایران تولید میشود. ژاپنیها سومین نسل جونیور را سال ۱۹۷۰ عرضه کردند و اگرچه تولید آن توسط نیسان در سال ۱۹۸۲ خاتمه یافت اما این خودرو همچنان توسط زامیاد تولید میشود و هماکنون نیز قیمت بالای ۷۰۰ میلیون تومانی دارد. جدیدترین زامیاد Z24 حاضر در کلکسیون شیخ از سیستم سوخترسانی انژکتوری بهره میبرد.
مجله خبری gsxr