معرفی هایپرکار دتوماسو P900 با پیشرانه V12 تنفس طبیعی و قیمت ۳ میلیون دلار
معرفی هایپرکار دتوماسو P900 با پیشرانه V12 تنفس طبیعی و قیمت ۳ میلیون دلار
هایپرکار تولید محدود دتوماسو P900 با پیشرانه V12 تنفس طبیعی معرفی شد. این خودرو فقط مخصوص پیست است و ۹۰۰ اسب بخار قدرت دارد
دتوماسو از هایپرکار خود با نام P900 رونمایی کرده است. این خودرو که فقط مخصوص پیست است، در تعداد محدود ۱۸ دستگاه با قیمت هرکدام ۳ میلیون دلار تولید خواهد شد. P900 در بیرون به فرمول موفق سوپرکار P72 که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد وفادار مانده و برخی قطعات آن مثل چراغهای جلو و کاناپی شیشهای را از آن قرض گرفته است ولی بااینحال، اکثر قسمتهای بدنهٔ P900 جدید هستند و از ویژگیهای آئرودینامیکی بسیار افراطی بهره میبرد.
در جلوی خودرو شاهد اسپلیتری با بالههای بزرگتر، ورودی هوای جدید روی کاپوت و آبششهای یکپارچه روی گلگیرها هستیم اما عقب خودرو تغییرات بیشتری را نسبت به P72 تجربه کرده است. در اینجا بال بسیار بزرگی با چراغهای LED و آئرودینامیک فعال به چشم میخورد که از طریق یک بالهٔ مرکزی به کاور پیشرانه با دریچههای هوا متصل شده است. چراغهای عقب LED دایرهای با طراحی توربین مانند و سر اگزوزهای گرد طلایی هم تکمیلکنندهٔ ویژگیهای این قسمت هستند. این هایپرکار نهتنها روی شاسی فیبر کربنی ساخته شده بلکه بدنهٔ آنهم از همین مادهٔ سبکوزن ساخته شده است. دتوماسو هنوز تصویری از داخل P900 منتشر نکرده است.
درحالیکه این روزها هایپرکارهای الکتریکی را زیاد میبینیم، دتوماسو به خودروهای بیصدا علاقهای ندارد و به همین دلیل، P900 را به یک پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی ساخت شرکت مهندسی آلمانی Capricorn مجهز کرده است. این شرکت تجربهٔ زیادی در موتوراسپرت دارد. به گفتهٔ دتوماسو، این پیشرانه با ۲۲۰ کیلوگرم وزن، سبکترین و کوچکترین موتور V12 دنیا محسوب میشود. این پیشرانه که تا رقم فوقالعادهٔ ۱۲,۳۰۰ rpm دور میگیرد و توانایی کار با سوختهای مصنوعی را دارد، ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این قدرت در کنار وزن خشک ۹۰۰ کیلوگرمی، نسبت قدرت به وزن یک به یک را فراهم میکند. نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس سکوئنشال به چرخهای عقب منتقل میشود.
البته توسعهٔ این پیشرانهٔ V12 همچنان ادامه دارد و در سال ۲۰۲۴ تکمیل خواهد شد. به همین دلیل، برای خریدارانی که تمایل دارند P900 خود را زودتر تحویل بگیرند، یک پیشرانهٔ V10 جایگزین ارائه میشود که متعلق به خودروی فرمول یک بنتون B197 سال ۱۹۹۷ است. این پیشرانه بهاحتمالزیاد ضعیفتر از موتور V12 بود زیرا در نسخهٔ مسابقهای ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما همچنان شگفتانگیز به نظر میرسد.
اولین نمایش عمومی دتوماسو P900 در تابستان ۲۰۲۳ صورت خواهد گرفت و مشخصات بیشتری در مورد آن اعلام خواهد شد. ۱۸ خریدار خوششانس این خودرو با تیم پشتیبانی مهندسان دتوماسو در ارتباط خواهند بود تا خودرو را طبق خواستههای خود برای پیست تنظیم کنند. به گفتهٔ این شرکت، هنوز تعدادی P900 برای سفارش باقی مانده اما علاقهمندان باید عجله کنند.