هاست پرسرعت
خودرو

معرفی هیوندای i10، نامزد واردات به ایران

معرفی هیوندای i10، نامزد واردات به ایران

هیوندای i10 یک هاچ‌بک کوچک اما نسبتاً موفق مخصوصاً در بازارهای اروپا و کشورهای در حال توسعه است. بیایید به بهانه احتمال واردات این مدل به ایران، نگاهی به مدل ۲۰۲۳ این خودرو داشته باشیم.

این سومین نسل از هیوندای i10 است که اندکی نسبت به نسل قبلی بزرگتر شده است. نسل اول i10 در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و سپس در سال ۲۰۱۲ با نسل دوم جایگزین شد. از این نسل تعدادی نیز وارد کشور ما شده است. اما نسل سوم با رویکردی جدید و در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. طراحی این خودروی کامپکت شهری اسپرت تر شده و مخصوصاً در مدل N لاین چشمگیرتر شده است.

طراحی هیوندای i10 ممکن است در ابتدا شباهت‌های زیادی به فورد فوکوس نشان دهد. مخصوصاً سبک چراغ‌ها و ترکیب آن‌ها با جلوپنجره. با این حال دی‌لایت های گرد داخل جلوپنجره، سقف شناور و خطوط متعدد روی بدنه باعث تمایز و شناخت i10 خواهند شد.

در مجموع طراحی i10 با توجه به جزئیات و المان‌هایی نظیر سقف و آینه‌های مشکی یا قرمز رنگ، فرورفتگی و برجستگی‌های بدنه، دیفیوزر کوچک عقب، ارتفاع کم و عرض بیشتر نسبت به هاچ‌بک‌های دیگر این کلاس و چرخ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی، قابل قبول است.

البته این طراحی در سال ۲۰۲۳ دیگر دمده و ساده به نظر می‌رسد. مخصوصاً زمانی که به زبان طراحی محصولات جدید هیوندای و شکل فضایی و پست مدرن آن‌ها نگاه می‌کنیم.

داخل کابین i10

با ورود به داخل اتاق i10 با لمس قسمت‌های خشک داشبورد متوجه حضور در یک خودرو اقتصادی می‌شویم. اما این موضوع با ظرافت‌هایی همراه شده است. فرم دو رنگ کابین با متریال نسبتاً خوبی که دارد و بافت سه‌بعدی در پنل‌های روبروی سرنشین، کلیدهای فراوان روی فرمان، دریچه‌های تهویه گرد توربینی شکل و نمایشگر بزرگ اطلاعات و سرگرمی فراتر از این کلاس است.

داخل کابین هیوندای i10

ارگونومی داخلی نیز به‌خوبی رعایت شده و برخی نواقص کوچک چون ریز بودن اعداد نمایشگر پشت آمپر آزاردهنده نیستند. شاید در مقایسه با رقبای اروپایی این خودرو از فضاهای ذخیره‌سازی و کاربردی کمتری استفاده کرده باشد اما در عوض جاداری خوب و فضای کافی برای سرنشینان این موضوع را جبران می‌کند.

با کمک یک اپلیکیشن در گوشی شما می‌توانید از راه دور حتی سیستم تهویه خودرو را نیز کنترل نمایید.

مشخصات فنی هیوندای i10

دو نوع موتور برای i10 قابل انتخاب است. موتور ۱.۰ لیتری سه سیلندر و موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت‌های ۶۶ و ۸۴ اسب بخار که البته احتمال ورود دومی به ایران بیشتر است. این نسخه ۱۱۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد و با یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک می‌تواند شتاب صفرتا صد حدود ۱۲ ثانیه را برجای بگذارد.

موتور هیوندای i10

ایمنی هیوندای i10

با توجه به ابعاد این خودرو نباید توقعات زیادی از ایمنی آن داشته باشیم. نسخه بازار اروپا در سال ۲۰۲۰ در آزمون‌های تست تصادف یورو NCAP توانست ۳ ستاره از آن خود کند. با این حال نسخه هندی به دلیل فقدان برخی تجهیزات ایمنی فعال تنها دو ستاره کسب کرده است.

نسخه‌های فول به تجهیزاتی چون دستیار پیشگیری از برخورد از جلو، ترمز اضطراری، تشخیص عابر پیاده، نور بالای خودکار، هشدار خروج از مسیر، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، پایش باد لاستیک‌ها و هشدار توجه راننده مجهز شده‌اند.

سواری i10

هیوندای i10 با توجه به توسعه در بخش اروپایی این شرکت، توانایی‌های دینامیکی خوبی دارد. سواری آن هیجان‌انگیز و همراه با چسبندگی مناسب است. در پیچ‌ها نیز باوجود فرمان نرم، چابکی و پایداری خوبی از آن مشاهده می‌شود.

قیمت و رقبا

هیوندای i10 از سال ۲۰۱۹ وارد بازار شده و اکنون زمان معرفی فیس‌لیفت آن رسیده و شاید هم به ناگهان با نسل جدیدی جایگزین شود. با این وجود این خودرو یکی از گزینه‌های نامزد واردات به ایران معرفی شده و احتمالاً توسط کرمان موتور عرضه خواهد شد. قیمت i10 از حدود ۱۵۸۰۰ یورو برای نسخه پایه شروع می‌شود و به ۱۹۸۰۰ یورو می‌رسد. بنابراین چون در محدوده زیر ۱۰ هزار دلاری قرار نمی‌گیرد، از مشوق‌های وارداتی نیز برخوردار نخواهد شد و بنابراین همانند خودروهای لوکس با آن برخورد می‌شود و باید انتظار قیمت‌های میلیاردی برای آن داشته باشیم.

اگر میتسوبیشی میراژ نیز به ایران وارد شود می‌توان این دو خودرو را رقیب هم دانست. اما شاید بزرگترین خطر برای i10، انبوه خودروهای چینی داخلی است که در این رنج قیمت، از ابعاد و آپشن‌ها و قوای محرکه به‌مراتب بهتری سود می‌برند.

تماشا در یوتیوب:

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا