هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه انواع فوتون تونلند در ایران؛ دنده دستی و اتوماتیک بنزینی و دیزلی

مقایسه انواع فوتون تونلند در ایران؛ دنده دستی و اتوماتیک بنزینی و دیزلی

در بازار ایران، سه نوع فوتون تونلند با چهره‌های مختلف وجود دارد. این خودروها از نظر موتور و گیربکس نیز متفاوت هستند.

طی سال‌های اخیر، بازار وانت‌ در ایران جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این شرایط، با واردات تویوتا هایلوکس از دهه‌ی ۸۰ خورشیدی شکل گرفت؛ اما پس از افزایش ارزش دلار و ممنوعیت واردات خودرو، به سمت وانت‌های چینی، تغییر کرد. حالا مونتاژکاران ایرانی، درحال رقابت با یکدیگر برای تقسیم بازار هستند و تنوع وانت‌های چینی را افزایش می‌دهند.

فوتون، زیرمجموعه‌ی گریت وال، یکی از غول‌‌های خودروسازی چین است و از برندهای با سابقه‌ در صنعت حمل و نقل چین محسوب می‌شود. این شرکت سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و حالا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون چینی است. تولیدات خودرویی فوتون، عمدتا در کلاس ون و پیکاپ وانت هستند، اما چند مدل شاسی بلند مثل فوتون ساوانا هم در فهرست محصولات این شرکت وجود دارد.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو

نسل اول تونلند، سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این خودرو، هم‌اکنون علاوه‌بر چین در تایلند و فیلیپین هم خط مونتاژ دارد. تونلند در مقایسه با دیگر وانت‌های ساخت چین، به موفقیت نسبی در صادرات رسیده و برای بازار مالزی، برزیل، کلمبیا و استرالیا هم شناخته شده است. در ایران، تعداد قابل توجهی از کامیون‌های فوتون وجود دارند. وانت فوتون تونلند بنزینی و دیزلی هم از سال ۱۳۹۳ توسط ایران‌خودرو،  وارد کشورمان شد.

انواع فوتون تونلند در ایران

سه مدل تونلند موجود، چهره‌های متفاوت دارند. اولین نمونه، به طور ناپیوسته از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ مونتاژ شد. مدل دوم (تونلند S نیوفیس)، به عنوان فیس‌لیفت نسخه‌ی اول، ساخت ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دست مصرف‌کننده رسید. این دو خودرو از نظر فنی، تقریبا مشابه هستند.

فوتون تونلند جدید

از سال ۱۴۰۲، نسل جدید فوتون تونلند با چهره و تجهیزات متفاوت از مدل‌های قبل، توسط ایران خودرو مونتاژ شد. این محصول، از معدود پیکاپ‌های چینی مجهز به گیربکس اتوماتیک است و همراه پیشرانه بنزینی، تفاوت مهمی با فوتون‌های توربو دیزل قدیمی دارد.

مشخصات، امکانات و قیمت فوتون تونلند ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰

چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره‌ی پهن دارای کروم، وجه تمایز نسل اول فوتون تونلند با دیگر انواع این خودرو هستند. هم‌چنین مه‌شکن‌های مدور، در طرفین سپر وجود دارند؛ اما مدل‌های بعدی با مه‌شکن‌های LED و ساختار متفاوت دیده می‌شوند.

طبیعتا فوتون تونلند نسخه‌ی اول و دوم، به جهت پلتفرم و نسل مشترک، از نمای جانبی و پشت، تفاوت خاصی ندارند. در پشت، چراغ عمودی با حالت مثلثی نصب شده‌ و فرم ساده برای سپر، مشابه دیگر وانت‌های چینی است.  این خودرو با طول ۵,۳۱۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۸۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۸۶۰ میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۳,۱۰۵ میلی‌متر تولید می‌شود.

فوتون تونلند نسل اول

در کابین، فوتون تونلند مدل اول و دوم، تفاوت‌هایی دارند. اکثر نمونه‌های ساخت ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ که به نسل اول معروف هستند؛ نمایشگر لمسی و دوربین پاک ندارند؛ اما در نسخه‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مانیتور و ناوبری ماهواره‌ای نیز نصب شده است. حالت ساده برای پنل پشت فرمان، کلیدهای گردان سه‌گانه، ترمز دستی اهرمی، دسته‌دنده‌ی نقره‌ای رنگ و تودری فاقد تزئینات، در هر دو مدل تونلند مونتاژ ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ وجود دارد.

دو نوع پیشرانه‌ی دیزلی و بنزینی برای تونلند در ایران وجود دارد. هر دو مدل، مجهز به گیربکس ۶ سرعته دنده دستی و سیستم دو دیفرانسیل هستند؛ ضمن اینکه می‌توانند حدود یک‌تن بار حمل کنند. از معدود تفاوت‌های فنی بین تونلند نسل اول و نمونه‌ی دوم، هماهنگ‌سازی پیشرانه‌های دیزلی با استاندارد یورو ۵ است؛ درحالی‌که مدل‌های اولیه (۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰) ، یورو ۴ محسوب می‌شوند.

فوتون تونلند نسل اول 1393

تقریبا تمام خودروهای فوتون تونلند نسل اول در ایران، مجهز به پیشرانه توربو دیزل ۲/۸ لیتری با اینترکولر هستند. قدرت این مدل ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، ۱۶۴ اسب بخار و نهایت گشتاور، ۳۶۰ نیوتن‌متر است. تونلند با گیربکس ۵ سرعته دستی Getrag، در زمان ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف گازوئیل این پیکاپ، ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر است.

به تعداد کمتر نسبت به تونلند دیزل، مدل ۲/۴ لیتر بنزینی ۴ سیلندر نیز در ایران وجود دارد که البته نسخه‌ی ضعیف‌تر محسوب می‌شود. تونلند بنزینی، ساخت ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰، قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. این خودرو با گیربکس ۶ سرعته دستی، حدود ۱۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و ۱۱ لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد.

فوتون تونلند نسل اول نمای داخلی

دنده کمکی،  دو دیفرانسیل ۳ حالته با محدودکننده لغزش (LSD)، رینگ ۱۶ اینچ و تایر ۲۶۵ میلی‌متر، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز دیسکی جلو و عقب  با سیستم ضد قفل   ABS  و  EBD، کروز کنترل، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، مه‌شکن جلو،  شیشه‌های برقی و سنسور عقب، دیگر امکانات فوتون تونلند نسل اول هستند.

قیمت فوتون تونلند دیزل ساخت ۱۳۹۳تا ۱۴۰۰ با شرایط فنی قابل قبول و بدنه‌ی سالم، حدود یک تا ۱/۵ میلیارد تومان است. مدل‌های بنزینی با سال ساخت مشابه دیزلی‌ها، تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر قیمت‌گذاری می‌شوند.

مشخصات، امکانات و قیمت فوتون تونلند S نیوفیس ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱

چهره جدید برای فوتون تونلند با تغییرات فنی و بهبود شرایط کابین همراه بود؛ اما این مدل به تعداد اندک عرضه شد. رونمایی از نسل مدرن تونلند برای مونتاژ در سال ۱۴۰۲، مهم‌ترین دلیل توقف عرضه‌ی نسخه‌ی نیوفیس بود. بازطراحی چراغ‌ها، افزایش ابعاد جلوپنجره و کاهش حجم ادوات براق کروم در نمای اصلی، به‌خوبی این خودرو را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند. در قسمت عقب و محل حمل بار هم، تزئینات ویژه با حفاظ سیاه‌رنگ وجود دارد.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو

کابین تونلند نیوفیس، با نمایشگر لمسی بزرگ و کلیدهای ساده برای کنترل امکاناتی مثل گرم‌کن شیشه یا انتخاب حالت رانندگی ۲H و ۴H و ۴L ارائه می‌شود. فرمان و پنل پشت، چندان متفاوت از تونلند اولیه نیست اما تزئینات چرم به داشبورد، صندلی و تودری‌ها اضافه شده است. طبیعتا راحتی سرنشینان نیز در نسخه‌ی نیوفیس، بیشتر احساس می‌شود.

 

فوتون تونلند جدید ایران خودرو

پیشرانه توربو دیزل ۲/۸ لیتری برای تونلند S، بهینه‌سازی شد و از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا یافت. قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۶۵ نیوتن‌متر با میانگین مصرف گازوئیل ۹ لیتر در صد کیلومتر وجود دارد. این مدل در زمان ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. گیربکس تونلند S متفاوت از نسل اول،۶   دنده دستی Zomax است.

نمای داخلی فوتون تونلند جدید ایران خودرو

تونلند s نیوفیس با موتور ۲ لیتر توربو بنزینی نیز در ایران مونتاژ شد. این نمونه ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. متفاوت از مدل‌های قدیمی‌تر، این پیکاپ مجهز به گیربکس ۶ سرعته دستی آیسن (Aisin) است ودر زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت نیز، ۱۰ تا ۱۱ لیتر در صد کیلومتر دارد.

علاوه‌بر امکانات موجود در نسل اول فوتون تونلند، نسخه‌های نیوفیس ساخت ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، دارای سیستم حفظ خودرو در شیب، روشنایی روز و اتولایت، مه‌شکن عقب و جلو، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ با دوربین پارک و ناوبری ماهواره‌ای هستند.

 

قیمت فوتون تونلند S نیوفیس در بازار ایران، حدود ۱/۵ تا ۱/۸ میلیارد تومان است. این خودروها نیز مشابه مدل‌های اولیه، فقط با گیربکس دنده دستی تولید می‌شوند و همگی دو دیفرانسیل با سه حالت رانندگی تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قابل استفاده هستند.

مشخصات، امکانات و قیمت فوتون تونلند G7 اتوماتیک ۱۴۰۲

جدیدترین تونلند مونتاژ ایران خودرو، چهره‌ای کاملا متفاوت از نسل اول دارد و بسیار شبیه تویوتا هایلوکس به نظر می‌رسد. این پیکاپ چینی، بهبود چشمگیر در طراحی داخلی امکانات رفاهی دارد. همچنین فقط با گیربکس اتوماتیک و پیشرانه توربو بنزینی در ایران عرضه می‌شود. ابعاد تونلند G7 اتوماتیک شامل ۵۳۴۰، ۱۹۴۰ و ۱۸۷۰ میلی‌متر برای طول و عرض و ارتفاع با فاصله محوری ۳۱۱۰ میلی‌متر است.

فوتون تونلند G7 اتوماتیک

پیشرانه‌ی ۲۰۰۲ سی‌سی توربوشارژ بنزینی، ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تونلند G7 با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF  آلمان، ۱۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین دارد. این پیکاپ با استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید می‌شود.

فوتون تونلند جی 7

تنظیم حالت انتقال قدرت (AUTO-2H-4H-4L)، ترمز ضد قفل ABS EBD و فناوری کنترل لغزش ESP، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، رینگ ۱۸ اینچ، دو کیسه هوا، مه شکن جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور نور، سیستم صوتی به همراه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینجی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، ترمز پارک برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، حالت رانندگی اکو و اسپرت، gsxr شیفتر (تعویض دنده از پشت فرمان) ، روکش چرمی صندلی‌ها، جک هیدرولیک درب موتور و سنسور نمایشگر فشار باد تایرها، مهم‌ترین امکانات فوتون تونلند G7 هستند.

تونلند توربوشارژ اتوماتیک رونمایی شده توسط ایران خودرو، نمونه‌ای با تجهیزات کامل در میان وانت‌های ساخت فوتون محسوب می‌شود. چنین خودرویی در بازار جهانی، ۲۵ هزار دلار قیمت دارد و طبیعتا برای پیش‌فروش توسط ایران خودرو، نزدیک به ۲ میلیارد تومان ارزش‌گذاری خواهد شد. با این شرایط، تونلند G7 اتوماتیک برای مشتری بازار آزاد، تقریبا ۲/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا