هاست پرسرعت
خودرو

مقایسه پیکاپ‌های آفرود، جیپ گلادیاتور یا اینیوس گرنادیر کوارترمستر؟

مقایسه پیکاپ‌های آفرود، جیپ گلادیاتور یا اینیوس گرنادیر کوارترمستر؟

پیکاپ گرنادیر کوارترمستر سال آینده در آمریکا عرضه خواهد شد اما آیا توان رقابت با رقیب سرسختی بنام گلادیاتور روبیکان را خواهد داشت؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اینیوس چندی پیش در فستیوال سرعت گودوود نسخهٔ پیکاپ گرنادیر را با نام کوارترمستر رونمایی کرد. تقاضای بالا برای شاسی‌بلند گرنادیر در ایالات‌متحده باعث شده مدیران اینیوس تصمیم بگیرند کوارترمستر را هم سال آینده در این کشور عرضه کنند. محبوبیت بسیار بالای پیکاپ‌ها در آمریکا و همین‌طور رونق بازار نسخه‌های آفرودی، می‌تواند خبر بسیار خوبی برای گرنادیر باشد اما این پیکاپ بریتانیایی که در کارخانهٔ سابق اسمارت در فرانسه تولید می‌شود، در بازار ایالات‌متحده با یک رقیب بومی بسیار سرسخت و مشهور در توانایی‌های آفرود یعنی جیپ گلادیاتور روبیکان مواجه خواهد بود. آیا گرنادیر کوارترمستر آنچه که برای رقابت با گلادیاتور روبیکان لازم است را دارد؟ بیایید نگاهی به مشخصات روی کاغذ داشته باشیم تا پاسخ این سؤال را بفهمیم.

پیشرانه و پرفورمنس

پیشرانهٔ استاندارد جیپ یک ۳.۶ لیتری V6 پنتااستار تنفس طبیعی است که ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس استاندارد این پیکاپ هم یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی است اما امکان سفارش گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود دارد. از سوی دیگر، هرچند گرنادیر در اروپا با پیشرانهٔ دیزلی هم قابل خریداری خواهد بود اما در آمریکا فقط با موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی ساخت ب‌ام‌و عرضه می‌شود. این موتور با وجود حجم کمتر، به لطف توربوشارژر، دقیقاً قدرت یکسانی با موتور جیپ تولید می‌کند درحالی‌که گشتاور ۴۵۰ نیوتن متری آن بسیار بیشتر است. همچنین حداکثر قدرت و گشتاور موتور گرنادیر در دور بسیار پایین‌تری نسبت به جیپ تولید می‌شود.

مقایسه پیکاپ‌های آفرود، جیپ گلادیاتور یا اینیوس گرنادیر کوارترمستر؟

جیپ ۳۵۰ کیلوگرم از رقیب بریتانیایی سبک‌تر است که دلیل اصلی این موضوع سقف نرم قابل برداشتن گلادیاتور است اما موتور ب‌ام‌و با گشتاور بیشتر، این اختلاف را جبران می‌کند. گلادیاتور روبیکان با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ظرف ۸.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که اینیوس برای کوارترمستر شتاب ۸.۵ ثانیه را اعلام کرده است. علاوه بر این، گشتاور بالای موتور اینیوس در دورهای پایین بدین معنا است که پیکاپ هم روی جاده و هم در آفرود احساس آرامش بیشتری خواهد داشت. هرچند مصرف سوخت کوارترمستر هنوز رسماً اعلام نشده اما انتظار می‌رود مصرف ترکیبی آن مثل جیپ در هر صد کیلومتر ۱۲.۴ لیتر باشد.

مقایسه پیکاپ‌های آفرود، جیپ گلادیاتور یا اینیوس گرنادیر کوارترمستر؟

ابعاد، ظرفیت بار و یدک کشی

گلادیاتور روبیکان با طول ۵,۵۳۷ میلی‌متری، ۱۳۷ میلی‌متر کشیده‌تر از گرنادیر کوارترمستر است و ۲۶۰ میلی‌متر هم فاصلهٔ محوری بیشتری دارد. بااین‌حال، اتاق بار اینیوس ۳۳ میلی‌متر کشیده‌تر و ۱۷۵ میلی‌متر عریض‌تر از رقیب آمریکایی است هرچند که برآمدگی چرخ‌ها در اتاق بار گرنادیر بیشتر از جیپ است. ظرفیت بار و یدک کشی پیکاپ اینیوس هم بیشتر از رقیب است. ظرفیت بار گلادیاتور بسته به مشخصات، بین ۵۰۰ تا حداکثر ۷۲۵ کیلوگرم است درحالی‌که این رقم برای پیکاپ بریتانیایی ۸۳۵ کیلوگرم خواهد بود. همچنین کوارترمستر می‌تواند تا ۳۵۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد اما ظرفیت بکسل جیپ حداکثر ۳۴۷۰ کیلوگرم است.

توانایی‌های آفرود

جیپ و اینیوس هردو به اکسل‌های صلب در جلو و عقب و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ مجهز هستند و روی رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی قرار می‌گیرند. روبیکان به‌عنوان آفرودی‌ترین نسخهٔ گلادیاتور، از لاستیک‌های آل‌ترین ۳۳ اینچی ۲۸۵ استفاده می‌کند درحالی‌که کوارترمستر به‌صورت استاندارد با لاستیک‌های آل‌ترین ۳۱.۶ اینچی ۲۶۵ بریجستون ارائه می‌شود درحالی‌که تایرهای آفرودی گودریچ هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. گلادیاتور روبیکان به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک پارت تایم ارائه می‌شود (سیستم فول تایم سفارشی است) درحالی‌که اینیوس به سامانهٔ چهارچرخ محرک فول تایم با دیفرانسیل مرکزی قابل قفل شدن مجهز است و قفل دیفرانسیل جلو و عقب هم برای آن قابل سفارش است.

مقایسه پیکاپ‌های آفرود، جیپ گلادیاتور یا اینیوس گرنادیر کوارترمستر؟

جیپ با ۲۸۲ میلی‌متر، فاصلهٔ بیشتری از زمین نسبت به اینیوس با ۲۶۴ میلی‌متر دارد و زوایای حمله و فرار آن‌هم به ترتیب با ۴۳.۴ درجه و ۲۶ درجه، بسیار از رقیب با ۳۵.۵ درجه و ۲۲.۶ درجه بهتر است. بااین‌حال، گلادیاتور به دلیل فاصلهٔ محوری بیشتر، در زاویهٔ شکست با ۲۰.۳ درجه مغلوب رقیب با ۲۶.۲ درجه می‌شود. هردو خودرو نیز توانایی حرکت در عمق ۸۰ سانتی‌متری آب را دارند. این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که در شرایط سخت آفرود، جیپ نسبت به اینیوس برتری خواهد داشت اما پیشرانهٔ نرم‌تر و پرگشتاورتر و همین‌طور سامانهٔ چهارچرخ محرک پیچیده‌تر گرنادیر ممکن است این اختلاف را از چیزی که روی کاغذ به نظر می‌رسد کمتر کند.

مقایسه پیکاپ‌های آفرود، جیپ گلادیاتور یا اینیوس گرنادیر کوارترمستر؟

قیمت

اینجا است که گلادیاتور بزرگ‌ترین برگ برندهٔ خود را رو می‌کند زیرا هرچند هنوز قیمت کوارترمستر برای بازار آمریکا اعلام نشده اما بدون شک این پیکاپ وارداتی بسیار گران‌تر از رقیب داخلی خود خواهد بود. هم‌اکنون، یک گلادیاتور روبیکان با ویژگی‌های مطابق مشخصات استاندارد گرنادیر کوارترمستر یعنی مجهز به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک، سامانهٔ چهارچرخ محرک فول تایم و سقف فلزی، حدود ۵۳ هزار دلار قیمت دارد. این در حالی است که قیمت پایهٔ گرنادیر شاسی‌بلند هم‌اکنون در آمریکا از ۷۱,۵۰۰ دلار آغاز می‌شود و بنابراین برای نسخهٔ پیکاپ هم باید انتظار قیمتی در همین حدود را داشته باشیم که نزدیک به ۲۰ هزار دلار از جیپ گران‌تر است.

مقایسه مشخصات فنی

گلادیاتور روبیکان

گرنادیر کوارترمستر

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 ۳.۰ لیتری I6 توربو
قدرت ۲۸۵ اسب بخار ۲۸۵ اسب بخار
گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول ۵,۵۳۷ میلی‌متر ۵,۴۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۷۴ میلی‌متر ۱,۹۴۳ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۳۳ میلی‌متر ۲,۰۱۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۴۸۷ میلی‌متر ۳,۲۲۷ میلی‌متر
طول اتاق بار ۱,۵۳۱ میلی‌متر ۱,۵۶۴ میلی‌متر
عرض اتاق بار ۱,۴۴۳ میلی‌متر ۱,۶۱۹ میلی‌متر
فاصله از زمین ۲۸۲ میلی‌متر ۲۶۴ میلی‌متر
زاویهٔ حمله ۴۳.۴ درجه ۳۵.۵ درجه
زاویهٔ فرار ۲۶.۰ درجه ۲۲.۶ درجه
زاویهٔ شکست ۲۰.۳ درجه ۲۶.۲ درجه
حرکت در آب ۸۰ سانتی‌متر ۸۰ سانتی‌متر
وزن ۲۲۹۰ کیلوگرم ۲۶۴۰ کیلوگرم
ظرفیت بار ۷۲۵ کیلوگرم ۸۳۵ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی ۳۴۷۰ کیلوگرم ۳۵۰۰ کیلوگرم
قیمت ۵۳ هزار دلار حدود ۷۰ هزار دلار

کدام پیکاپ آفرودی را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading …

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۶ رای

منبع

MotorTrend

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا