ملاقات با نسل اول بی ام و سری ۸؛ اثر هنری با پیشرانه ۱۲ سیلندر
ملاقات با نسل اول بی ام و سری ۸؛ اثر هنری با پیشرانه ۱۲ سیلندر
اولین نسل بیامو سری ۸ یک محصول طراحیشده با نرمافزارهای کامپیوتری، همراه پیشرانه ۱۲ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته دستی بود که اوایل دهه ۹۰ میلادی، اثر هنری محسوب میشد.
سری ۸ اصیل در سال ۱۹۸۹ پدیدار شد و از طراحی خاص و ویژگیهای ساختارشکن بهره میبرد؛ اما باوجود شایستگیها، این گرند تورر آلمانی با چالشهایی در بازار مواجه بود و نتوانست به فروش بالا و احترامی که لایقش بود دست یابد.
بیامو سری ۸ به خاطر بهبودهای قابلتوجه عملکردی در مقایسه با سری ۶ آن زمان موردتوجه قرار گرفت. با ضریب درگ ۰.۲۹ در مقابل ضریب درگ ۰.۳۹ سری ۶، پیشرانه ۱۲ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته دستی و همچنین تکنولوژی gsxr گاز الکترونیکی، سری ۸ نسل اول استانداردهای جدیدی را در کلاس خود وضع کرد. طراحی جدید و سبکتر نسبت به قبل به لطف استفاده از مدلسازی کامپیوتری انجام شد و یکی از فاکتورهای مؤثر در تجربه رانندگی منحصربهفرد سری ۸ به شمار میرفت.
طرفداران بیامو همچنین خودروی یاد شده را به خاطر ویژگیهای لوکس و مهندسی پیشرفته زمان خود تحسین کردند. توسعه سری ۸ کد E31 در جولای ۱۹۸۱ شروع شد و طراحی نهایی آن در سال ۱۹۸۶ کامل گشت. خودروی موردبحث یکی از اولین محصولات بیامو با مدلسازی CAD بود و تستهایی نیز در تونل باد انجام شد. البته زمان عرضه آن به دلیل همزمانی با فروش بالای سری ۶ به تعویق افتاد. سری ۸ را میتوان جانشین غیرمستقیم سری ۶ دانست اما سرانجام در سپتامبر ۱۹۸۹ و نمایشگاه خودروی فرانکفورت بود که بازدیدکنندگان با این خودروی جذاب روبرو شدند.
نسل اول بیامو سری ۸ را میتوان یک دستاورد مهم برای ژرمن ها دانست زیرا برای اولین بار در یک خودروی جادهای شاهد استفاده از پیشرانه ۱۲ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته دستی بودیم. پیشرانههای دیگر در دسترس برای خریداران از نوع ۸ سیلندر ۴ و ۴.۴ لیتری بود. در طول زمان عرضه سری ۸ سه نسخه از نیروگاه ۱۲ سیلندر موردبحث با حجمهای ۵، ۵.۴ و ۵.۶ لیتر قابل انتخاب بوده است. متأسفانه فروش سری ۸ نسل اول تحت تأثیر فاکتورهای اقتصادی قرار گرفت. رکود جهانی اوایل دهه ۹۰ میلادی، جنگ خلیجفارس و افزایش قیمت انرژی باعث شد بازار خودروهای لوکس افت کند. بیامو عرضه سری ۸ در بازار آمریکای شمالی را در سال ۱۹۹۷ و با فروش تنها ۶۹۲۰ خودرو متوقف کرد. البته عرضه آن در سایر بازارها تا سال ۱۹۹۹ ادامه یافت و سری ۸ به مجموع فروش جهانی ۳۰,۶۰۹ دستگاه رسید. همچنین فروش پایین به معنی توقف برنامههای تولید مدل پرفورمنس M8 در سال ۱۹۹۱ بود.
یکی از دیوانه کننده ترین ایدههای بیامو در دهه ۹۰ میلادی توسعه M8 به عنوان رقیب فراری بود. این خودرو از نسخه ویژه پیشرانه S70 سود میبرد و تغییراتی در آن صورت گرفت که از جمله آنها میتوان به رسیدن حجم پیشرانه به ۶۰۶۴ سیسی، طراحی خاص میلسوپاپها، دریچه گاز جداگانه برای سیلندرها، نصب چهار سوپاپ در هر سیلندر، منیفولد ورودی فیبر کربنی و زمانبندی متغیر سوپاپها اشاره کرد. M8 قدرت ۶۴۰ اسب بخاری داشت و میتوانست به حداکثر سرعت قابلتوجه ۳۱۹ کیلومتر در ساعت دست یابد. در واقع پروتوتایپ M8 از مدل کامپتیشن امروزی قویتر بود.
طراحان بیامو در بدنه این خودرو نیز تغییراتی اعمال کردند که شامل مواردی همچون سپر جلوی جدید، آینههای جانبی متفاوت، قوس چرخهای گیراتر و ورودی هوای روی کاپوت میشد. با تمرکز ویژه روی کاهش وزن، برخی بخشهای M8 از پلاستیک تقویت شده با شیشه ساخته شدند که کاپوت، درها و صندوقعقب از آن جمله بودند. وزن خودرو همچنین به دلیل استفاده از رینگهای فیبر کربنی و حذف صندلیهای عقب به کمتر از ۱۴۵۱ کیلوگرم رسید. شیشهها از لکسان ساخته شدند و مخزن روغن هم به صندوقعقب انتقال یافت تا اقدامات ژرمنها در کاهش وزن حداکثری تکمیل شده باشد. متأسفانه همانطور که گفته شد پروژه امیدوارکننده M8 به دلیل تصورات بیامو درباره عدم وجود تقاضای کافی و رکورد اقتصادی دهه ۹۰ میلادی به بایگانی سپرده شد و تنها پروتوتایپ تولیدی هم برای کاربریهای عادی مناسب نبوده است.
مجله خبری gsxr