هاست پرسرعت
خودرو

ملاقات با ۹۱۱ GT1 کمیاب؛ وحشی‌ترین پورشه جاده‌ای تاریخ!

ملاقات با ۹۱۱ GT1 کمیاب؛ وحشی‌ترین پورشه جاده‌ای تاریخ!

پورشه خودروهای جاده‌ای اما پیست محور متنوعی تولید کرده اما تنها یکی از آن‌ها نشان ۹۱۱ GT1 را بر پیشانی داشته است. حدود ۲۰ دستگاه از این مدل موسوم به Straßenversion ساخته شده است.

تیم بارتون معروف به شمی که یکی از یوتیوبرهای مشهور دنیاست فرصت راندن پروتوتایپ خود پورشه را داشته است. ۹۱۱ GT1 موردبحث بخش اعظم زندگی خود را در موزه سپری کرده تا بازدیدکنندگان را جذب کند ولی حالا از موزه خارج شده تا جذابیت خود را به رخ بکشد. پورشه ۹۱۱ GT1 که در همان دوران مرسدس بنز CLK GTR و برای همخوانی با قوانین مسابقات تولید شد واقعاً محصولی مسابقه‌ای برای جاده است.

نسخه موتور اسپرت این هیولا دو سال پس از تولید پروتوتایپ موردبحث در مسابقات لمان ۱۹۹۸ حضور یافت. در واقع ۹۱۱ GT1 پروتوتایپ در سال ۱۹۹۶ و با چراغ‌های جلوی مشابه نسل ۹۹۶ تولید شد. اگرچه تمامی ۹۱۱ های قبل و بعد از این خودرو طراحی پیشرانه عقب داشته‌اند اما GT1 تنها خودروی جاده‌ای با پیشرانه‌ای در وسط بدنه است. همچنین باید به خودروی مسابقه‌ای RSR اشاره کنیم که پیشرانه ۶ سیلندر تخت آن نیز بین اکسل‌ها قرار دارد.

در قلب خودروی موردبحث پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری توئین توربو با ۵۴۴ اسب بخار قدرت قرار دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی راهی اکسل عقب می‌شود. مجله اتو موتور اند اسپرت در سال ۱۹۹۷ محصول اسپرت پورشه را تست کرد و توانست صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۹ ثانیه‌ای و صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۰.۵ ثانیه‌ای را ثبت کند. چنین عملکردی حتی با استانداردهای امروزی نیز بسیار احساس‌برانگیز بوده و به لطف وزن پایین ۱۱۵۰ کیلوگرمی میسر شده است.

جدای از ارقامی بسیار خوب، در ویدئوی منتشر شده فرصت کشف برخی جزئیات ناشناخته این خودرو همچون فضای بار نزدیک پیشرانه وجود داشته است. با باز کردن پانلی در پشت شیشه عقب می‌توان به این بخش دسترسی داشت. همچنین در ویدئو می‌توانیم پیشرانه را پس از باز کردن پانل عقب بزرگ دید. در جلوی ۹۱۱ GT1 نیز می‌توان به درپوش باک سوخت، باتری، رادیاتورها و دیگر قطعات دسترسی پیدا کرد. شایان ذکر است برخی تفاوت‌های جزئی بین این پروتوتایپ و مدل تولیدی عادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پنجره‌های ثابت اشاره کرد. خودروهای تحویلی به ندرت فروخته می‌شوند و درصورتی‌که یکی از آن‌ها پیدا شود قیمت بسیار بالایی خواهد داشت. در یک حراجی برگزار شده در سال ۲۰۱۲ یکی از مدل‌های پورشه ۹۱۱ GT1 با قیمت ۱.۱۷ میلیون دلار فروخته شد. احتمالاً قیمت این خودرو پس از ۱۱ سال بسیار بیشتر شده است. همچنین در سال ۲۰۱۷ نیز یکی از همین مدل‌ها با قیمت ۵.۶ میلیون دلار به فروش رسید.

تماشا در یوتیوب:

لطفا در کانال یوتیوب gsxr نیز عضو شده و ویدئوهای اختصاصی ما را دنبال کنید: کانال رسمی gsxr در یوتیوب

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا