هاست پرسرعت
خودرو

نبرد آفرود بین سه شاسی بلند لوکس قدیمی ۶ هزار دلاری، کاین، X5 و رنجروور

نبرد آفرود بین سه شاسی بلند لوکس قدیمی ۶ هزار دلاری، کاین، X5 و رنجروور

سه شاسی‌بلند لوکس قدیمی ساخت ب‌ام‌و، پورشه و لندروور در یک رقابت آفرود جذاب با چندین چالش مختلف و دشوار به مصاف هم رفته‌اند.

مالکین شاسی‌بلندهای لوکس معمولاً با خودروهای خود به دلیل ترس از آسیب دیدن به آفرود نمی‌روند. علاوه بر این، بسیاری از شاسی‌بلندهای امروزی برای خارج از جاده ساخته نشده‌اند. بااین‌حال، ویدئویی از تیم کارواو نشان می‌دهد که حتی شاسی‌بلندهای لوکس هم بیشتر از چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کنند توانایی آفرود دارند. البته این خودروها که هر سه از شاسی‌بلندهای لوکس سطح بالای اوایل دههٔ ۲۰۰۰ هستند، در زمان تولید گران‌قیمت بودند ولی حالا هر سه باهم مجموعاً تنها حدود ۵ هزار پوند معادل ۶ هزار دلار ارزش دارند.

نبرد آفرود بین سه شاسی بلند لوکس قدیمی ۶ هزار دلاری، کاین، X5 و رنجروور

بیایید ابتدا به خودروها آشنا شویم. اولین شرکت‌کننده پورشه کاین S نسل اول است که زیر کاپوت یک موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی دارد. خروجی این موتور اعداد قابل‌احترام ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. در سینهٔ ب‌ام‌و X5 که آن‌هم از نسل اول است مثل پورشه یک موتور V8 تنفس طبیعی البته با حجم ۴.۴ لیتر قرار گرفته است که ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در اینجا نیز یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک نیرو را به هر چهارچرخ می‌فرستد.

نبرد آفرود بین سه شاسی بلند لوکس قدیمی ۶ هزار دلاری، کاین، X5 و رنجروور

رنجروور حاضر در این رقابت اما که از نسل سوم است، بجای موتور V8 تنفس طبیعی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل ساخت ب‌ام‌و با تنها ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم این نیرو را به هر چهارچرخ می‌فرستد؛ اما نگاهی هم به قوانین این چالش‌های آفرودی داشته باشیم. در هر مسابقه، برنده سه امتیاز، خودروی دوم دو امتیاز و شاسی‌بلند آخر یک امتیاز می‌گیرد. اگر خودرویی نتواند چالش را به پایان برساند نیز هیچ امتیازی کسب نخواهد کرد. در آخر، شاسی‌بلندی که بیشترین امتیاز را دریافت کند برندهٔ رقابت خواهد شد.

نبرد آفرود بین سه شاسی بلند لوکس قدیمی ۶ هزار دلاری، کاین، X5 و رنجروور

چالش اول نسبتاً ساده است. این یک مسابقهٔ درگ در مسیر خاکی سربالایی است که از یک گودال گِلی آغاز می‌شود. در اینجا از همان ابتدا پورشه جلو می‌افتد و ب‌ام‌و پشت سر آن ادامه می‌دهد اما رنجروور که کمترین قدرت و بیشترین وزن را دارد، نمی‌تواند در برابر ژرمن‌های V8 حرفی برای گفتن داشته باشد و آخر می‌شود. چالش بعدی توانایی مانور شاسی‌بلندها را در یک مسیر تنگ U شکل از بین درختان و با گودال‌های آب نشان می‌دهد. ابتدا رنجروور با شعاع چرخش ۱۱ متری وارد میدان می‌شود و مسیر را در ۱۶.۲۰ ثانیه طی می‌کند. سپس ب‌ام‌و با شعاع چرخش ۱۲ متری پس از ۱۶.۲۵ این چالش را تکمیل می‌کند و با اختلاف جزئی در پس رقیب بریتانیایی قرار می‌گیرد. درنهایت نیز پورشه وارد عمل می‌شود و به دلیل مشکل در هنگام پیچیدن، با ثبت زمان ۱۶.۵۵ ثانیه نمی‌تواند جایگاهی بهتر از سوم کسب کند.

نبرد آفرود بین سه شاسی بلند لوکس قدیمی ۶ هزار دلاری، کاین، X5 و رنجروور

نبرد بعدی در پایین رفتن از شیب است که هر سه خودرو نسبتاً خوب عمل می‌کنند اما بازگشت از همین مسیر گل‌آلود اصلاً آسان نیست و رنجروور در نیمهٔ راه می‌ماند. کمک دو خودروی دیگر نیز فایده‌ای ندارد و هر سه ماشین برمی‌گردند تا مسیر خشک کناری را امتحان کنند. در اینجا کاین به‌راحتی و سریع‌تر از همه به بالای شیب می‌رسد درحالی‌که مثل درگ اول، ب‌ام‌و دوم و رنجروور سوم می‌شود. چالش مرحلهٔ بعدی که پیمودن یک مسیر بسیار ناهموار است، برای سنجش توانایی سیستم تعلیق و همین‌طور فاصله خودروها از زمین در نظر گرفته شده است. در اینجا رنجروور به لطف بیشترین فاصله از زمین (۲۳۱ میلی‌متر) و تعلیق بادی که هنوز هم به‌خوبی کار می‌کند، بهترین عملکرد را دارد درحالی‌که کاین با ۲۱۷ میلی‌متر فاصله از زمین آخر می‌شود. ب‌ام‌و نیز که کمترین فاصله از زمین را دارد، بازهم در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

نبرد آفرود بین سه شاسی بلند لوکس قدیمی ۶ هزار دلاری، کاین، X5 و رنجروور

حالا مجموع امتیاز هر سه خودرو برابر می‌شود تا نتیجهٔ کل رقابت به دو چالش آخر گره بخورد. در ابتدا، خودروها باید از یک مسیر شیب‌دار سنگلاخی و لغزنده بالا بروند. در میانهٔ این مسیر رنجروور از حرکت بازمی‌ماند و نمی‌تواند مرحله را به آخر برساند اما کاین بازهم به لطف قدرت بالای خود پیروز می‌شود و ب‌ام‌و همچنان دوم است؛ بنابراین، رنجروور که هیچ امتیازی در این مرحله نمی‌گیرد، باید عقب‌ماندگی خود را در چالش آخر جبران کد که عبور از روی صخره‌های سنگی است. آیا شاسی‌بلند بریتانیایی که به برخورداری از توانایی‌های آفرود بالا شهرت دارد موفق به انجام این کار می‌شود؟ پاسخ این سؤال را خودتان در ویدئوی زیر ببینید ولی بدانید که این چالش‌های آفرودی سخت آسیب‌دیدگی جدی خودروها در قسمت‌هایی مثل سپرها، رکاب‌ها و چرخ‌ها را به دنبال داشت.

مشخصات فنی

پورشه کاین S

ب‌ام‌و X5

رنجروور

پیشرانه ۴.۵ لیتری V8 ۴.۴ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 توربودیزل
قدرت ۳۳۵ اسب بخار ۲۸۶ اسب بخار ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۴۴۰ نیوتن متر ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۲۴۵ کیلوگرم ۲۰۸۵ کیلوگرم ۲۵۰۰ کیلوگرم

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا