نبرد شاسیبلندهای لوکس از کره و آلمان، جنسیس GV70 یا آئودی SQ5؟
نبرد شاسیبلندهای لوکس از کره و آلمان، جنسیس GV70 یا آئودی SQ5؟
این دو خودرو کارایی روزمرهٔ یک شاسیبلند را در کنار حال و هوای اسپرت ارائه میکنند تا رانندگی را جذابتر کنند اما کدامیک در انجام این کار موفقتر بوده است؟
آنچه در این مطلب میخوانید:
آئودی SQ5 و جنسیس GV70 35.T ثابت میکنند که خریداران خواهان شاسیبلندهای کاربردی و اسپرت هستند. این خودروها به ویژگیهای معمول که در سایر کراساوورهای لوکس میبینیم کمی ادویه اضافه میکنند تا غذای خوشمزهتری را در اختیار خریداران قرار دهند. Q5 یکی از محبوبترین خودروهای این کلاس محسوب میشود و پرفروشترین محصول آئودی در آمریکا بهحساب میآید. بااینحال، کرهٔ جنوبی نمایندهٔ بسیار خوبی برای رقابت با این کراساوور آلمانی دارد.
GV70 3.5T پیشرانهٔ قدرتمند ۳۷۵ اسب بخاری و هندلینگ چابک را با ظاهر جذاب و کابین چشمگیر ترکیب میکند. GV70 هم مثل Q5 محبوبترین محصول جنسیس در ایالاتمتحده محسوب میشود هرچند که با میزان فروش رقیب آلمانی فاصلهٔ زیادی دارد. GV70 آزمایشی ما با قیمت ۶۶,۸۵۰ دلاری به میزان قابلتوجهی ارزانتر از SQ5 با قیمت ۷۴,۶۴۰ دلار است ولی دو خودرو تقریباً به یک اندازه مجهز هستند. آیا سابقهٔ طولانیتر SQ5 باعث پیروزی آن میشود یا GV70 این کلاس را دگرگون میکند؟ پس از رانندگی با هردو خودرو در جادههای پرپیچوخم کالیفرنیای جنوبی به این سؤال پاسخ دادیم.
روی جاده
این دو خودرو بسیار به هم نزدیک هستند. هردو از پیشرانههای V6 توربوشارژ استفاده میکنند که نیروی آن توسط گیربکسهای هشت سرعته به هر چهارچرخ منتقل میشود. البته حجم موتورها کمی متفاوت است و درحالیکه آئودی از پیشرانهٔ ۳ لیتری استفاده میکند، موتور جنسیس ۳.۵ لیتری است. همچنین شاسیبلند کرهایها کمی قدرت بیشتری دارد اما از سوی دیگر، کمی کشیدهتر، عریضتر و سنگینتر از رقیب آلمانی است. هردو شاسیبلند یک نوع خریدار را هدف قرار دادهاند اما رویکرد آنها متفاوت است. در بین این دو، GV70 اسپرتتر به نظر میرسد و سواری و فرمان سفتتری دارد که بازخورد زیادی را ارائه میکند و حس تعادل خوبی دارد.
سیستم تعلیق بادی آئودی باعث شده سواری خودرو بیشتر راحت باشد تا اسپرت اما حالت شناور بیشتری هم دارد. نحوهٔ رانندگی دو خودرو نیز به همین اندازه متمایز است. آئودی پاسخگویی سریع جنسیس را ندارد و فرمان GV70 به دستورات راننده راحتتر واکنش نشان میدهد. در جادههای پرپیچوخم، جنسیس کنترل بدنهٔ کمی بهتری دارد و شاسی چابکی بیشتری را نشان میدهد. البته رانندگی آئودی هم ناامیدکننده نیست اما مثل سواری، در اینجا هم راحتی را در اولویت قرار داده و بهاندازهٔ رقیب کرهای در پیچها حس اسپرتی ندارد.
گیربکس GV70 اما به اصلاحاتی نیاز دارد زیرا تعویض دندههای این هشت سرعتهٔ اتوماتیک خصوصاً در حالت اسپرت بسیار خشن است و حتی در حالت عادی هم تعویض دنده در کل کابین احساس میشود. از سوی دیگر، تعویض دندهها در آئودی به نرمی صورت میگیرد و هرچند در حالت پویا تجربهٔ متفاوتی را ارائه میکند اما هنوز هم بهاندازهٔ جنسیس خشن نیست. هرچند از پشت فرمان تشخیص اینکه کدام خودرو سریعتر است دشوار بود اما آزمایشها نشان دادند که آئودی در شتاب و ۴۰۰ متر حدود نیم ثانیه سریعتر است. بهطورکلی، هرچند این دو کراساوور پشت فرمان احساس متفاوتی را ارائه میکنند اما درنهایت مأموریت خود یعنی ارائهٔ سواری جذاب در کنار کارایی روزمره را انجام میدهند.
داخل
در داخل هردو ماشین از متریال شیکی بهره میبرند اما GV70 به دلیل توجه فوقالعاده به جزئیات، متمایز میشود. خلاقیت در طراحی کابین جنسیس واقعاً چشمگیر است درحالیکه داخل SQ5 چنین شرایطی ندارد. البته کابین آئودی هم ظریف است و با صندلیهای چرمی و قطعات فیبر کربنی ارائه میشود اما از لحاظ طراحی فاقد تجربهٔ جذاب و چشمگیر جنسیس است. بااینحال، هردو خودرو از لحاظ تکنولوژیهای مدرن در یک سطح هستند.
نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی هردو کراساوور از پاسخگویی مناسب و گرافیک بهروزی برخوردار است و هرچند جای نمایشگر GV70 که بالای داشبورد قرار گرفته کمی دور احساس میشود اما میتوان آن را از طریق یک کنترلر دوار روی کنسول مرکزی هم کنترل کرد. از سوی دیگر، نمایشگر آئودی بهراحتی قابلدسترس است اما محل نصب زیبایی ندارد. در جاداری داخلی GV70 برتری جزئی دارد. هردو خودرو در قسمت فضای پای عقب در یک سطح هستند اما جنسیس فضای سر و شانهٔ کمی بیشتری دارد.
کدامیک بهتر است؟
آئودی SQ5 و جنسیس GV70 هردو هدف مشترکی دارند اما از راههای متفاوتی به این هدف رسیدهاند. آئودی از سواری آرام و قوای محرکهٔ نرمی برخوردار است اما فرمان فاقد آن حس اسپرتی است که انتظار داشتیم. در داخل نیز GV70 با فضای بیشتر، طراحی بهتر و توجه بیشتر به جزئیات، یک قدم از SQ5 جلوتر است. البته کابین آئودی هم اصلاً بد نیست ولی حس خاص جنسیس را ندارد؛ بنابراین، درنهایت جنسیس را بهعنوان برندهٔ این رقابت اعلام میکنیم که بیش از ۸ هزار دلار ارزانتر است و درعینحال کابینی زیبا و پر از تجهیزات را با تجربهٔ اسپرتی در پشت فرمان ارائه میکند.
مقام دوم: آئودی SQ5
نقاط قوت: پیشرانهٔ پرکشش، گیربکس سریع، ترمزهای قدرتمند
نقاط ضعف: قیمت گران، صندلیهای عقب تنگ، فقدان حس اسپرتی کافی
مقام اول: جنسیس GV70 3.5T
نقاط قوت: کابین شیک و چشمگیر، ارزش بالا در برابر قیمت، عملکرد عالی سیستمهای کمکراننده
نقاط ضعف: گیربکس خشن، سواری سفت، کمی اضافهوزن
مقایسه مشخصات فنی
جنسیس GV70 3.5T | آئودی SQ5 | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو | ۳.۰ لیتری V6 توربو |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۳۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۷۵ میلیمتر | ۲,۸۱۹ میلیمتر |
طول | ۴,۷۱۴ میلیمتر | ۴,۶۸۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۱۰ میلیمتر | ۱,۸۹۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۳۰ میلیمتر | ۱,۶۶۶ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۰۲۰ کیلوگرم | ۱۹۴۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۸۲۰ لیتر | ۷۳۵ لیتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۹ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۷.۸ متر | ۳۲.۳ متر |
ظرفیت باک | ۶۵ لیتر | ۷۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۵۶,۳۷۵ دلار | ۶۷,۲۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۶۶,۸۵۰ دلار | ۷۴,۶۴۰ دلار |