هاست پرسرعت
بازی

نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

کنسول بازی، از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین ابزار ها و گجت های بازی برای مردم علی الخصوص جوانان می باشد. این دستگاه ها می توانند افراد و گیمر ها را تا ساعت ها پای خود نگه دارند و هیجان و آدرنالین را به طور کامل به آن ها تزریق کنند. در واقع با ارائه اولین کنسول های بازی از شرکت های سونی تحت عنوان پلی استیشن و مایکروسافت تحت عنوان ایکس باکس، افراد زیادی مایل به دریافت و استفاده از آن ها شده اند. این دستگاه ها روز به روز پیشرفته تر و جذاب تر شدند تا بدین لحظه، آخرین نسخه از هر کدام از این شرکت ها، بسیار پیشرفته و فوق العاده با کیفیت تولید شده اند. لذت بازی با هر کدام از این کنسول ها می تواند بسیار زیاد باشد.

همین موضوع باعث شده است مقاله ای تحت عنوان نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس تدارک ببینیم. در این مقاله می خواهیم ابتدا نگاهی کامل به برند سونی و کنسول های پلی استیشن بیندازیم و سپس وارد شرکت مایکروسافت و کنسول ایکس باکس شویم و این دستگاه ها را نیز از ذره بین بررسی رد کنیم. در انتها نیز می خواهیم یک مقایسه تمام عیار میان این دو رقیب سنتی انجام دهیم و بررسی کنیم که کدام کنسول، ارزش خرید بیشتری را دارد. اگر علاقه دارید درباره این شرکت ها اطلاعات بیشتری بدست بیاورید و به طور کامل با آن ها آشنا شوید و در آخر نیز مقایسه ای را از این دو مشاهده نمایید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله جذاب، همراه ما باشید.

تاریخچه شرکت سونی و کنسول بازی پلی استیشن

1- پلی استیشن 1

نخستین کنسول بازی شرکت سونی تحت عنوان پلی استیشن 1 در سال 1994 و در تاریخ 3 دسامبر معرفی و راهی بازار شد. این کنسول به طور مستقیم در رقابت با محصولاتی همچون آتاری، سگا، نینتندو و … وارد بازار شد. در زمان معرفی این کنسول، انقلابی در بازی های ویدیویی ایجاد شد و افراد زیادی مایل به خریداری این کنسول شده بودند. در ابتدا سونی نسخه ای از این محصول را وارد بازار کرد که ابعادی بزرگ و طراحی به نسبت حجیمی داشت. سونی در جولای 2000 یک نسخه ی جدید از این محصول را راهی بازار کرد که نام آن Psone بود. در واقع تعداد زیادی از این کنسول وارد ایران شد و به احتمال زیاد اغلب افرادی که این کنسول را دارند، از نوع Psone می باشد.

کنسول بازی پلی استیشن 1 دارای ابعاد 193 در 144 در 38 میلی متر و وزن 900 گرم می باشد. پردازنده اصلی این محصول LSI R3000 با فرکانس 33 مگاهرتز بوده و رم موجود در آن نیز 2 مگابایت می باشد. همچنین این کنسول حافظه ذخیره سازی ندارد و خروجی تصویر آن نیز 720 در 480 می باشد. همچنین این محصول در هنگام عرضه، قیمت 299 دلار را داشت.

2- پلی استیشن 2

دومین محصولی که توسط سونی عرضه شد، کنسول بازی پلی استیشن 2 نام دارد. این کنسول که عنوان کنسول نسل ششم را با خود به یدک می کشد، در تاریخ 4 مارس 2000 معرفی شد. این کنسول نخستین محصولی بود که از DVD پشتیبانی می کرد. همچنین برای بار نخست در این کنسول ها از کارت حافظه استفاده می شد تا بتوان فایل های ذخیره سازی بازی را ثبت کرد. این کنسول نیز مانند نسل قبل خود، در ابتدا در سایزی بزرگ عرضه شد که سونی 4 سال بعد یعنی در سپتامبر سال 2004، نسخه ای جدید را راهی بازار کرد که دارای ابعادی کوچک تر نسبت به این مدل بود. نام این نسخه Slimline بود و تغییراتی نظیر کاهش صدا و اضافه شدن درگاه شبکه را در خود می دید.

نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

کنسول بازی پلی استیشن 2 ، دارای ابعاد 302 در 182 در 78 میلی متر و وزن 2.17 کیلوگرم می باشد. این محصول دارای پردازنده Emotion Engine با فرکانس 295 مگاهرتز بوده و رم موجود در آن 32 مگابایت می باشد. این محصول دارای درگاه حافظه ذخیره سازی 8 مگابایتی بوده و خروجی تصویر آن نیز 1280 در 1024 می باشد. همچنین این محصول نیز در هنگام عرضه، قیمت 299 دلار داشت.

3- کنسول بازی پلی استیشن 3

سومین نسل از کنسول های بازی سونی در تاریخ 11 نوامبر 2006 و تحت عنوان پلی استیشن 3 راهی بازار شد. سونی در این کنسول خود، از درایو Blu-Ray استفاده کرد و به همین سبب، قیمت این محصول در جهشی دو برابری، به 600 دلار رسید. این محصول دارای ابعاد 274 در 325 در 99 میلی متر بوده و وزن آن نیز به 5 کیلوگرم می رسد. پردازنده اصلی این کنسول Cell با فرکانس 3.2 گیگاهرتزی بوده و رم موجود در آن نیز 256 مگابایت GDDR3 VRAM در کنار رم 256 مگابایتی XDR RAM می باشد. میزان حافظه ذخیره سازی این محصول در مقایسه با نسل های قبلی خود افزایش یافته و این میزان در مقادیر مختلفی همچون 20، 60 و 80 گیگابایت قابل انتخاب می باشد. خروجی تصویر این محصول 1080 پیکسل بوده و قیمت آن در زمان عرضه برای نسخه های مختلف، متفاوت بوده است. البته قیمت پایه آن برای نسخه 20 گیگابایتی، 499 دلار بوده است.

تبلیغات
نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

4- پلی استیشن 4

در تاریخ 10 دسامبر 2016 بود که سونی با ارائه کنسول بازی پلی استیشن 4، انقلابی در این کنسول ها انجام داد و بسیاری از افراد را شگفت زده کرد. این کنسول قدرتمند، بسیار متمایز با سایر نسخه های قبلی خود بوده و افراد زیادی اقدام به خرید آن کردند. این محصول در سه نوع تولید و راهی بازار شد. نسخه ی ابتدایی این محصول معمولی بوده و ابعاد آن مقداری بزرگتر و حجیم تر نسبت به نسخه ی اسلیم که پس از آن معرفی شد، بود. پس از آن نیز نسخه ی پرو از این کنسول ارائه شد که هم حجم بیشتر و هم ابعاد بزرگتری دارد. به عنوان مثال، در پلی استیشن 4 معمولی، ابعاد 27 در 30 در 5.2 سانتی متر را شاهدیم؛ در حالی که این مقادیر در نسخه ی اسلیم، 26 در 28.35 در 3.85 سانتی متر می باشد. البته این موضوع در سایر موارد مانند توان مصرفی و قدرت نیز خود را نشان می دهد.

آیا میدانستید میتوانید در فروشگاه گنگ پی اس اقدام به خرید پلی استیشن 4 با گارانتی معتبر و مهلت تست و تعرفه مناسب نمایید؟

نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

در نسخه ی پرو، شاهد کیفیت بیشتر نمایش می باشیم. در واقع اگر نمایشگر 4K دارید، می توانید روی بهبود کیفیت تصویر در نسخه ی پرو حساب باز کنید وگرنه در صورت نداشتن این نمایشگر ها، خرید پلی استیشن 4 پرو منطقی به نظر نمی رسد.

به طور کلی کنسول بازی پلی استیشن 4 دارای پردازنده AMD 8 هسته ای با فرکانس 1.6 گیگاهرتز بوده و رم آن نیز به 8 گیگابایت GDDR5 می رسد. همچنین حافظه ذخیره سازی این کنسول در 2 مقدار 500 گیگابایت و 1 ترابایت، قابل انتخاب است. همچنین این کنسول ها در 2 نسخه ی درایو دار و دیجیتالی، راهی بازار شده است. خروجی تصویر این کنسول 1080 پیکسل و قیمت آن، 299 دلار در نسخه ی پایه می باشد.اگر تمایل به خرید پلی استیشن 4 دارید با ما تماس بگیرید…

5- کنسول بازی پلی استیشن 5

سرانجام آخرین نسل از کنسول بازی سونی، مربوط به پلی استیشن 5 می باشد. این کنسول در تاریخ 10 نوامبر 2020 معرفی و راهی بازار شد. این محصول در 2 نسخه ی درایو دار و دیجیتالی راهی بازار شده است. از نظر ابعاد ، به ترتیب نسخه ی درایو دار و دیجیتالی 390 در 104 در 260 میلی متر و 390 در 92 در 260 میلی متر می باشند و وزن آن ها نیز به 4.5 و 3.9 کیلوگرم می رسد. پردازنده اصلی این کنسول Zen 2 8 هسته ای می باشد که فرکانس آن 3.5 گیگاهرتز است. رم به کار رفته در این محصول 16 گیگابایتی GDDR6 است. برای ذخیره سازی نیز از 825 گیگابایت حافظه SSD استفاده شده است. قیمت این محصول در هنگام عرضه و در نسخه ی پایه ی آن، 499 دلار می باشد.

نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

تاریخچه شرکت مایکروسافت و کنسول بازی ایکس باکس

1- ایکس باکس

نخستین کنسول بازی شرکت مایکروسافت با نام ایکس باکس در 15 نوامبر 2001 راهی بازار شد. این کنسول، دارای ابعاد 320 در 100 در 260 میلی متر و وزن 3.8 کیلوگرم می باشد. مایکروسافت برای نسخه ی اولیه کنسول های بازی خود، از پردازنده Intel پنتیوم 3 با فرکانس 733 مگاهرتز استفاده کرده است. همچنین رم به کار رفته در این محصول 64 مگابایت DDR و حافظه ذخیره سازی آن نیز 8 گیگابایت می باشد. در این محصول از درایو DVD نیز استفاده شده است. خروجی تصویر این محصول 720 پیکسل می باشد.

نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

2- ایکس باکس 360

پس از گذشت 4 سال، مایکروسافت کنسول بازی دوم خود را تحت عنوان ایکس باکس 360 راهی بازار کرد. این محصول در رقابت با رقبایی همچون پلی استیشن سونی و نینتندو ساخته شد. این محصول دارای ابعاد 310 در 270 در 100 میلی متر و وزن 3.5 کیلوگرم می باشد. پردازنده اصلی این کنسول IBM PowerPC 3 هسته ای بوده که فرکانس آن به 3.2 گیگاهرتز می رسد. این کنسول دارای رم 512 گیگابایت GDDR3 SD RAM بوده و حافظه ذخیره سازی آن نیز به 20 گیگابایت می رسد. خروجی تصویر این محصول 1080 پیکسل و قیمت آن 399 دلار می باشد.

نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

کنسول بازی ایکس باکس 360 در سال های 2010 و 2013 دستخوش تغییراتی شد و در این سال ها به ترتیب نسخه ی S و E این کنسول راهی بازار شد. این نسخه ها دارای طراحی های باریک، پردازنده قوی تر، پورت های اضافه تر و امکاناتی دیگر می باشد. در واقع مایکروسافت با تغییراتی کوچک و البته سازنده، کنسول خود را تقویت و راهی بازار کرد.

3- ایکس باکس وان

در 22 نوامبر 2013، شرکت مایکروسافت از جدیدترین کنسول بازی خود تحت عنوان ایکس باکس وان رونمایی کرد. این کنسول دارای ابعاد 332 در 274 در 78 میلی متر و وزن 3.5 کیلوگرم می باشد. پردازنده به کار رفته در این کنسول، AMD 8 هسته ای بوده که دارای فرکانس 1.75 گیگاهرتز می باشد. رم به کار رفته در این محصول 8 گیگابایت DDR3 بوده و حافظه ذخیره سازی آن نیز در مقادیر 500 گیگابایت و 1 ترابایت قابل انتخاب می باشد. همچنین خروجی تصویر این کنسول 1080 پیکسل بوده و قیمت آن در نسخه ی پایه، 499 دلار می باشد.

نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

البته که ایکس باکس به مانند گذشته، دو نسخه ی ارتقا یافته از کنسول بازی پلی استیشن خود را در سال های 2016 و 2017 تحت عناوین ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس راهی بازار کرد. ایکس باکس وان اس دارای طراحی کوچکتر، کیفیت تصویر بالاتر، ارتقا پردازنده گرافیکی، افزایش میزان ذخیره سازی و … می باشد. همچنین در سری ایکس این محصول، شاهد کیفیت بالاتر ( 4K ) می باشیم و از پردازنده های قدرتمند تری استفاده شده است.

4- کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس

سرانجام آخرین نسل از کنسول بازی مایکروسافت مربوط به ایکس باکس سری ایکس می باشد. این کنسول در 10 نوامبر 2020 معرفی و راهی بازار شد. این محصول دارای ابعاد 301 در 151 در 151 میلی متر و وزن 4.45 کیلوگرم می باشد. این محصول دارای پردازنده Zen 2 8 هسته ای با فرکانس 3.8 گیگاهرتز می باشد. رم به کار رفته در این محصول 16 گیگابایت GDDR6 بوده و حافظه ذخیره سازی آن نیز 1 ترابایت از نوع SSD می باشد. خروجی تصویر این کنسول 4K و 8K می باشد و قیمت آن در زمان عرضه، 499 دلار می باشد.

نقد و بررسی کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس

مقایسه ای بین پلی استیشن از سونی و ایکس باکس از مایکروسافت

همواره رقابت بین کنسول بازی سونی و مایکروسافت بوده و افراد زیادی برای انتخاب میان این دو کنسول، درگیری های ذهنی دارند. در این بخش از مقاله، می خواهیم یک بررسی کوچک و مقایسه ای در رابطه با این دو کنسول داشته باشیم. در بخش مشخصات و کیفیت تصویر، هر دو کنسول قدرتمند عمل می کنند. اگر بخواهیم به صورت ریز بینانه این موضوع را بررسی کنیم، باید اعتراف کنیم که ایکس باکس سری X از نظر قدرت و کیفیت گرافیکی و همچنین حافظه ذخیره سازی، قدرتمند تر از رقیب خود عمل می کند.

در بخش قیمت، هر دو شرکت دارای کنسول های ارزان و گرانی می باشند. قیمت این دو کنسول تقریبا در یک رده بوده اما در کشورمان می توانید کنسول های ایکس باکس را با قیمتی ارزان تر پیدا کنیم. در بخش بازی ها، بازی هایی که برای کنسول پلی استیشن تولید شده و حتی اختصاصی می باشند، بسیار جذاب تر و هیجان انگیز تر می باشد. در بخش عملکرد، هر دو کنسول قدرتمند عمل می کنند اما زمان باز شدن و بارگیری بازی ها در پلی استیشن مقداری کمتر از ایکس باکس است. یکی از مهم ترین برتری های ایکس باکس، مربوط به بازی ها می باشد. در جدیدترین کنسول پلی استیشن یعنی نسخه ی 5، بازی های نسل قبل یعنی پلی استیشن 4 اجرا می شوند اما نسخه های قبلی اجرا نمی شوند. این موضوع برای ایکس باکس صدق نمی کند و در این کنسول حتی می توان بازی های ایکس باکس 360 را نیز اجرا کرد.

به طور کلی انتخاب از میان این دو کنسول، کاملا شخصی می باشد و افراد می توانند متناسب با خصوصیات خود، اقدام به انتخاب یکی از این دو کنسول کنند.

چنانچه تمایل به خرید ایکس باکس دارید به سایت ما به نشانی https://gangps.ir مراجعه نمایید.فروشگاه گنگ پی اس یکی از بزرگترین مراجع آنلاین فروش ایکس باکس میباشد.در صورت خرید ایکس باکس از ما مهلت تست 10 روزه و گارانتی معتبر دریافت نمایید…

Hitasepmitia KaramazovTlou part 2 game of the centuryامیرBlackCityLonesome guyAli 0zadesoosmararef44سیگار بهمنarman

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا