هاست پرسرعت
خودرو

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

در این مطلب با مقایسه تعدادی از خودروهای دههٔ ۹۰ میلادی با نمونه‌های امروزی آن‌ها، می‌بینیم که جلوپنجرهٔ خودروها طی حدود سه دهه چقدر بزرگ‌تر شده است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

در اکثر خودروها، جلوپنجره عنصری اصلی برای شناسایی محصولات یک برند محسوب می‌شود. استفاده از جلوپنجره به‌عنوان ابزاری برای تشخیص برند خودروها آن‌قدر اصل مهمی در طراحی محسوب می‌شود که حتی خودروهای الکتریکی بدون رادیاتور که نیازی به جلوپنجره ندارند هم اکثراً فرم کلی جلوپنجرهٔ شرکت سازنده را حفظ می‌کنند هرچند که این جلوپنجره در اکثر موارد مسدود بوده و صرفاً عنصری تزئینی به‌حساب می‌آید. جلوپنجره‌ها اما طی سال‌های اخیر بسیار بزرگ‌تر شده‌اند. برای اینکه متوجه این رشد ابعاد بشوید، کافی است نگاهی به جلوپنجرهٔ خودروهای دههٔ ۹۰ میلادی بیندازید.

البته خودروسازانی مثل رولزرویس یا مرسدس بنز از گذشته تا امروز از جلوپنجره‌های کرومی بزرگی استفاده می‌کنند اما اکثر خودروهای سه دهه پیش جلوپنجره‌های بسیار کوچکی داشتند و حتی برخی از آن‌ها کلاً فاقد جلوپنجره بودند. در این خودروها، هوای موردنیاز برای خنک کردن موتور از طریق ورودی‌های هوای داخل سپر تأمین می‌شد و این ویژگی برای بسیاری از خودروهای دهه ۹۰ ظاهر متفاوتی را رقم زد. متأسفانه زمانی که این شیوهٔ طراحی به یک مُد تبدیل شده بود، خودروها هویت خود را از دست دادند و به همین دلیل، خودروسازان دوباره سراغ جلوپنجره‌های معمول رفتند تا به محصولات خود شخصیت تزریق کنند. در ادامه، جلوپنجرهٔ تعدادی از خودروهای دههٔ ۹۰ را با همتایان امروزی آن‌ها مقایسه خواهیم کرد.

آکورا اینتگرا

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

آکورا اینتگرا در سال ۱۹۸۵ با چراغ‌های مخفی و جلوپنجرهٔ بسیار باریک به بازار آمد اما وقتی نسل دوم آن در سال ۱۹۸۹ معرفی شد هیچ جلوپنجره‌ای نداشت. نسل کنونی اینتگرا اما در دورانی دوباره متولد شده که جلوپنجرهٔ پنج‌ضلعی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های طراحی محصولات آکورا محسوب می‌شود.

تویوتا آوالون

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

جلوپنجرهٔ نسل اول تویوتا آوالون در دههٔ ۹۰ خیلی کوچک نیست اما دلیل حضور آن در لیست ما جلوپنجرهٔ عظیم نسل کنونی است. این جلوپنجره آن‌قدر بزرگ است که به نظر می‌رسد کسی آوالون بیچاره را ربوده و دهانش را چسب زده تا نتواند برای کمک فریاد بزند.

فولکس‌واگن پاسات

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

دماغهٔ صاف و بدون جلوپنجره در مدل‌های هوا خنک فولکس‌واگن در دههٔ ۵۰ و ۶۰ مثل بیتل، تایپ ۳ و میکروباس زیاد دیده می‌شد اما زمانی که نسل سوم پاسات در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، از این نوع طراحی برای اولین بار در محصولات آب خنک فولکس‌واگن هم استفاده شد. پاسات کنونی جلوپنجرهٔ نسبتاً بزرگی دارد اما ممکن است عمر زیادی نداشته باشد زیرا گفته شده در نسل بعدی پاسات از جلوپنجرهٔ بسیار باریکی مثل نسل هشتم گلف استفاده خواهد شد.

ب‌ام‌و سری ۸

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

ب‌ام‌و سری ۸ نسل E31 ظاهر جادویی خود را از سوپرکار M1 که یک دهه قبل‌تر معرفی شده بود قرض گرفته بود اما این تنها ب‌ام‌و دهه ۹۰ نبود که از جلوپنجرهٔ باریک استفاده می‌کرد زیرا همین نوع جلوپنجره در رودستر Z1 هم دیده می‌شد. هرچند جلوپنجرهٔ سری ۸ کنونی در مقایسه با نسل قبلی خود بسیار بزرگ‌تر شده اما در کنار چیزی که در سری ۴ و سری ۷ دیده‌ایم خیلی هم بزرگ به نظر نمی‌رسد.

لکسس LS

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

لکسس LS هم مثل پسرعموی خود، تویوتا آوالون، حدود ۷۰ درصد از دماغه را به جلوپنجره اختصاص داده است. البته این ویژگی تقریباً در همهٔ محصولات لکسس وجود دارد و حتی فرم دوکی‌شکل جلوپنجره به شکل مسدود در کراس‌اوور الکتریکی RZ هم استفاده شده است.

فورد موستانگ

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

نسل سوم موستانگ زمانی که در سال ۱۹۷۹ معرفی شد جلوپنجره داشت اما در فیس‌لیفت سال ۱۹۸۷ در نسخه‌های GT جلوپنجره کاملاً حذف شد. البته پس از این فیس‌لیفت، مدل‌های دیگر مثل LX همچنان جلوپنجرهٔ کوچکی داشتند. نسل جدید موستانگ نیز همچنان از جلوپنجره‌های متفاوتی برای نسخه‌های پایه و GT استفاده می‌کند اما هردو نسخه جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ‌تری نسبت به نسل سوم دارند.

هیوندای الانترا

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

کره‌ای‌ها این روزها جسورانه‌ترین طراحی‌ها را ارائه می‌کنند و بنابراین یادآوری اینکه محصولات کیا و هیوندای سه دهه پیش چقدر خسته‌کننده بودند شوکه کننده خواهد بود. بدون آن لوگوی H روی جلوپنجرهٔ باریک آیا واقعاً می‌توانید نسل اول الانترا را به‌عنوان یک هیوندای تشخیص دهید؟ در نسل کنونی اما به لطف جلوپنجرهٔ عجیب و بزرگ، هیچ‌کس الانترا را با کیا یا مزدا اشتباه نمی‌گیرد.

مزدا ۳۲۳ و مزدا ۳

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

مزدا ۳۲۳ قدیمی هم مثل الانترا با جلوپنجرهٔ بسیار باریک، هرگز به‌عنوان یک مزدا قابل‌شناسایی نیست اما خوشبختانه معادل امروزی آن به لطف جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ‌تر فوراً خود را معرفی می‌کند. هرچند خودروسازان زیادی هم‌اکنون از این نوع شکل جلوپنجره استفاده می‌کنند اما فرمی که در محصولات مزدا می‌بینیم منحصربفرد است.

فورد فی‌یستا

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

فورد سی‌یرا سال ۱۹۸۲ یکی از اولین خودروهای بدون جلوپنجره و آئرودینامیک بود و بعداً برادر کوچک آن یکی فی‌یستا که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد هم طعم نداشتن جلوپنجره را چشید. نسل کنونی این خودرو اما که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد از جلوپنجرهٔ آستون‌مارتین مانند آشنای فورد استفاده می‌کند که بسیار بزرگ‌تر شده است.

آئودی A4

نگاهی به بزرگ شدن عجیب جلوپنجره خودروها از دهه ۹۰ میلادی تاکنون

برخلاف بسیاری از خودروسازان، آئودی در دههٔ ۹۰ هرگز جلوپنجرهٔ محصولات خود را حذف نکرد اما فقط ببینید که جلوپنجرهٔ مدل A4 سال ۱۹۹۵ در مقایسه با نسل کنونی چقدر کوچک‌تر است. روند بزرگ شدن جلوپنجرهٔ A4 با نسل دوم سال ۲۰۰۱ آغاز شد یعنی زمانی که آئودی ورودی هوای داخل سپر را با قابی کرومی در هماهنگی با جلوپنجره طراحی کرد. سپس در نسل سوم نهایتاً این دو به هم متصل شدند و آئودی از آن زمان تاکنون به این فرم وفادار مانده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۲ رای

منبع

CarScoops

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا