هاست پرسرعت
بازی

نگاهی به ژانر نئو وسترن و آثار تیلور شریدان

نگاهی به ژانر نئو وسترن و آثار تیلور شریدان

تیلور شریدان با آثار نئو وسترن خود باعث شده تا ژانر وسترن همچنان در دنیای سینما و سریال زنده باقی بماند و جایی در بین مخاطبان داشته باشد.

سال‌ها است که منتقدان مرگ ژانر وسترن را اعلام کرده‌اند. قدمت این ژانر به روزهای آغازین صنعت سینما باز می‌گردد و برای مدت‌های طولانی زندگی غرب وحشی و سیاست‌های آمریکایی را برای مخاطبان به نمایش می‌گذاشت؛ اما حالا آثار علمی‌تخیلی مدرن الهام‌بخش بسیاری از افراد شده‌اند و توجه‌ها را از غرب وحشی به سمت آسمان‌ها سوق داده‌اند.

در این میان نیز تیلور شریدان (Taylor Sheridan) خلاف جریان حرکت کرده است. این نویسنده و کارگردان توانسته با آثار برجسته خود در ژانر نئو وسترن، همچنان گوشه‌ای از ژانر وسترن را در دنیای سینما و سریال زنده نگه دارد. جدیدترین اثر او نیز فیلم کسانی که آرزوی مرگ مرا می‌کنند (Those Who Wish Me Dead) محصول سال ۲۰۲۱ و با بازی آنجلینا جولی (Angelina Jolie) است.

بسیاری از آثار تیلور شریدان نسبت به آثار کلاسیک وسترن متفاوت هستند. در آثار کلاسیک وسترن، مردان شجاع با سخت‌کوشی و افتخار کار می‌کنند و از طریق اراده قوی خود به ثروت زیادی می‌رسند. برای دهه‌ها، این داستان بسیاری از آثار وسترن بوده و خودخواهی و غرور آمریکایی را به نمایش می‌گذاشته است. با این حال، تیلور شریدان به عنوان یک بومی ایالت تگزاس، این سبک سنتی ژانر وسترن را نادیده گرفته و جامعه‌ای را به نمایش گذاشته که مستعد خشونت و استثمار است.

فیلم سیکاریو (Sicario 3)

برخی از آثار تیلور شریدان در زمین‌های اختصاصی بومیان آمریکایی رخ می‌دهند و این موضوع را می‌توان در سریال یلواستون (Yellowstone) و فیلم سیکاریو (Sicario) مشاهده کرد. در این آثار، فقر شدید این مناطق و استعمار خشن آمریکا به تصویر کشیده می‌شود که یکی از انگیزه‌های تیلور شریدان به عنوان یک نویسنده به شمار می‌رود. فیلم «سیکاریو» ممکن است فیلمی در مورد خشونت‌های گروه‌های خلافکار باشد اما مطمئنا حسن نیت سازمان سیا در مورد مردم را به نمایش نمی‌گذارد و این موضوع در این فیلم کاملا مشخص است.

تیلور شریدان بسیاری از نوشته‌های خود را از تجربیاتش در منطقه اختصاصی سرخ‌پوستان به نام پاین ریج (Pine Ridge) و رابطه دوستانه‌ای الهام گرفته است که با این مردم داشته است. اما به عنوان یک نویسنده سفیدپوست، او به خوبی توانسته تا در آثارش به فرهنگ‌های بومی بپردازد. این موضوع در فیلم رودخانه ویند (Wind River) نیز به خوبی به چشم می‌آید.

این نویسنده و کارگردان در آثار خود به جای پرداختن به شخصیت‌های بد، به شرکت‌ها و موسسه‌های خبیث می‌پردازد. طمع شرکت‌های خصوصی جوامع را به مرز نابودی کشانده‌اند و این موضوع در فیلم «رودخانه ویند» و فیلم اگر سنگ از آسمان ببارد (Hell or High Water) به تصویر کشیده شده‌اند. این شرکت‌ها که اشتهای بی‌کران آن‌ها را می‌توان ناشی از تحقق مدرنیته دانست، می‌توانند شرورهای قانع‌کننده و بی‌چهره‌ای در آثار قرن بیست و یکمی باشند.

فیلم ویند ریور (Wind River)

پول، آن چیزی است که نیروهای امنیتی خصوصی در فیلم «رودخانه ویند» را به منطقه اختصاصی سرخ‌پوستان سوق می‌دهد. در سریال «یلواستون» پول چیزی است که سبب می‌شود جان داتون مسیر یک رودخانه را تغییر بدهد و جلوی سود رسیدن به همسایه‌هایش را بگیرد. پول چیزی است که داستان فیلم «اگر سنگ از آسمان ببارد» را پیش می‌برد.

تیلور شریدان به عنوان یک نویسنده سعی نکرده تا در آثار وسترن مدرن خود، بازتابی از نوستالژی و روزگار جذاب گذشته را برای بینندگان به نمایش در بیاورد. در حقیقت، در اکثر آثار او سیستم‌هایی نشان داده می‌شوند که برای همه مردم منفعتی ندارند و باعث شدند تا ساکنین محلی همیشه با نابرابری و فقر دست و پنجه نرم کنند.

یکی دیگر از موضوعاتی که تیلور شریدان در آثار نئو وسترن خود به آن‌ها پرداخته است، ناکارآمدی قانون و مجریان آن است. تیلور شریدان در این آثار خود، اخلاقیات را به عنوان یک مفهوم نسبی نشان داده است که بسیاری از افراد سعی می‌کنند به سادگی از کنار آن عبور کنند و کاری با آن نداشته باشند. در کل، تیلور شریدان با سبک نویسندگی و فیلم‌سازی خود به ما یادآور شده که ژانر وسترن فراتر از کابوی‌ها و هفت‌تیرها است. او با خلق آثاری جذاب توانسته ژانر وسترن را همچنان زنده نگه دارد.

تبلیغات

آثار تیلور شریدان

  • فیلم سیکاریو (Sicario) – ۲۰۱۵
  • فیلم اگر سنگ از آسمان ببارد (Hell or High Water) – ۲۰۱۶
  • فیلم رودخانه ویند (Wind River) – ۲۰۱۷
  • فیلم سیکاریو: روز سرباز (Sicario: Day of the Soldado) – ۲۰۱۸
  • مستند مسابقه آخرین کابوی (The Last Cowboy) – ۲۰۱۹
  • فیلم بدون پشیمانی (Without Remorse) – 2021
  • فیلم کسانی که آرزوی مرگ مرا می‌کنند (Those Who Wish Me Dead) – 2021
  • سریال یلواستون (Yellowstone)
  • سریال 1883 – پیش‌درآمد سریال یلواستون
  • سریال شهردار کینگزتاون (Mayor of Kingstown)
سریال یلواستون (Yellowstone)

تیلور شریدان در سال‌های اخیر به سمت ساخت سریال‌ها سوق پیدا کرده و آن را مدیون موفقیت سریال «یلواستون» است. چهارمین فصل از سریال «یلواستون» در سرویس آنلاین پارامونت پلاس بیش از ۹.۳ میلیون بیننده داشته است و همین موفقیت سبب شد تا دنیایی مشترک از آثار مرتبط به آن شکل بگیرد.

پس از سریال «یلواستون» پیش‌درآمدی برای آن تحت عنوان سریال «1883» ساخته شد که توانست به موفقیت قابل قبولی در سرویس پارامونت پلاس دست پیدا کند. موفقیت این نسخه فرعی نیز سبب شد تا سرویس پارامونت پلاس به سراغ ساخت چندین نسخه فرعی دیگر برود.

سریال «1923» جدیدترین نسخه‌ فرعی این جهان مشترک به شمار می‌رود. این سریال دنباله‌ای برای سریال «1883» محسوب می‌شود و نقش‌های اصلی آن را هریسون فورد (Harrison Ford) و هلن میرن (Helen Mirren) ایفا خواهند کرد. علاوه بر ساخت این نسخه فرعی، فصل پنجم سریال «یلواستون» نیز در حال تولید است. در ادامه به معرفی تمام آثار آینده تیلور شریدان می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

فصل پنجم سریال یلواستون (Yellowstone)

سریال یلواستون (Yellowstone)

اینکه فصل پنجم سریال «یلواستون» آخرین فصل از این سریال خواهد بود، همچنان نامشخص است اما با توجه به اتفاقات فصل چهارم، به نظر می‌رسد که داستان خانواده داتون و رقبایش در حال رسیدن به یک نقطه پایان است. بر خلاف فصل‌های قبلی که هر کدام ۱۰ قسمت داشتند، فصل پنجم سریال «یلواستون» ۱۴ قسمت دارد و در دو بخش جداگانه پخش می‌شود. پخش فصل پنجم سریال از تاریخ ۱۳ نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی (یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱) شروع می‌شود.

سریال تولسا کینگ (Tulsa King)

سریال تولسا کینگ (Tulsa King)

سریال «تولسا کینگ» اثری تازه از تیلور شریدان به شمار می‌رود که با نقش‌آفرینی بازیگر برجسته سینما یعنی سیلوستر استالونه (Sylvester Stallone) است. استالونه در این سریال نقش یک گانگستر خشن از ساحل شرقی را بازی می‌کند که به اوکلاهاما تبعید می‌شود و حالا وظیفه یافته تا حضور سازمانش را در این شهر توسعه بدهد. اما از آنجا که او دل خوشی از اطرافیان و سازمانش ندارد، تصمیم می‌گیرد که امپراتوری خودش را در این شهر شکل بدهد.

تیلور شریدان به همراه یکی از نویسندگان سریال سوپرانوز (Sopranos) یعنی ترنس وینتر (Terence Winter) این سریال را خلق کرده و بر خلاف آثار قبلی در ژانر وسترن،‌ این بار به سراغ ژانر جنایی و مافیایی رفته است.

دو قسمت ابتدایی سریال «تولسا کینگ» در تاریخ یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ روی سرویس آنلاین پارامونت پلاس عرضه می‌شوند. از جمله دیگر بازیگران این سریال نیز می‌توان به دومینیک لامباردوتزی (Domenick Lombardozzi)، مکس کازلا (Max Casella) و ای سی پترسون (A.C. Peterson) اشاره کرد.

سریال 1923

سریال 1923

این سریال ادامه راه تیلور شریدان در زمینه توسعه ژانر نئو وسترن به شمار می‌رود. این سریال دنباله‌ای برای سریال «1883» است و نسل دیگری از خانواده داتون را به نمایش می‌گذارد. هر دو سریال نیز پیش‌درآمدی برای سریال «یلواستون» محسوب می‌شوند. هریسون فورد و هلن میرن قرار است نقش‌های اصلی این سریال را بازی کنند. این سریال برای پخش در ماه دسامبر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده اما تاریخ دقیقی برای آن اعلام نشده است.

سریال ۱۸۸۳: داستان باس ریوز (1883: The Bass Reeves Story)

سریال ۱۸۸۳: داستان باس ریوز (1883: The Bass Reeves Story)

این سریال همانطور که از عنوانش پیدا است، نسخه‌ای فرعی از سریال «۱۸۸۳» به شمار می‌رود که با بازی دیوید اویلوو (David Oyelowo) در نقش باس ریوز است. باس ریوز افسر صلح فدرالی بوده که در قلمروی بومیان آمریکایی کار می‌کرده و بیش از ۳۰۰۰ قانون‌شکن را بدون شلیک گلوله دستگیری کرده است.

او اولین مرد سیاه‌پوستی بوده که در میان گروهی از ۲۰۰ مارشال فدرال در مناطق بومیان آمریکا فعالیت می‌کرده و دارای ۱۰ فرزند بوده است. علاوه بر این، او جزو معدود مارشال‌های فدرالی بوده که توانایی صحبت به زبان بومی را داشته است.

این سریال کوتاه شامل ۶ قسمت است که داستان آن بر اساس داستان واقعی معاون مارشال باس ریوز است و کارگردانی دو قسمت ابتدایی آن را خود تیلور شریدان برعهده دارد. در حال حاضر تاریخ پخشی برای این سریال اعلام نشده اما انتظار می‌رود که برای پخش در سریال ۲۰۲۳ میلادی برنامه‌ریزی شده باشد.

سریال 6666

سریال 6666

سریال «۶۶۶۶» نسخه‌ای فرعی از سریال «یلواستون» به شمار می‌رود که داستان آن بر محوریت مزرعه بزرگی به همین نام در تگزاس است که در فصل چهارم سریال اصلی به آن اشاره شده بود و جیمی به آنجا رفت تا تبدیل به یک کابوی واقعی شود.

این مزرعه مساحتی نزدیک به ۲۲۵ مایل مربع دارد و یک شهرستان کامل در تگزاس را شامل می‌شود. نکته جالب توجه آن است که در سال 2022 میلادی، تیلور شریدان این مزرعه را به مبلغ ۱۹۲ میلیون دلار خریداری کرده است.

در حال حاضر داستان این سریال مشخص نیست اما گزارش‌ها حاکی از آن هستند که این سریال به بررسی تاریخچه این مزرعه می‌پردازد و از همین رو، احتمال حضور شخصیت جیمی یا حتی شخصیت تراویس با بازی خود تیلور شریدان در این سریال بعید به نظر می‌رسد.

سریال Land Man

سریال Land Man

در این سریال، بیلی بابی تورنتون (Billy Bob Thornton) نقش مدیر کنترل بحران یک شرکت نفتی را بازی می‌کند. تولید این سریال قرار است از سال ۲۰۲۳ میلادی شروع شود و داستان افراد بانفوذ، میلیاردرها و جویندگان ثروت سکوهای نفتی را روایت می‌کند که در کنار اقتصاد، آب‎‌وهوا را نیز دست خوش تغییر می‌کنند. این سریال قرار است به بررسی صنعت نفت تگزاس بپردازد و رویکرد سیاسی خواهد داشت.

سریال Lioness

سریال Lioness

این سریال در مورد یک سرباز نیروی دریایی است که توسط سی‌آی‌ای به خدمت گرفته می‌شود تا به یک گروه تروریستی نفوذ کند و جلوی آن‌ها را بگیرد. این سریال با بازی لایسلا د اولیویرا (Laysla De Oliveira) در نقش اصلی به نام کروز مانوئلز و زوئی سالدانا (Zoe Saldana) در نقش رهبر گروهی از سازمان سی‌آی‌ای به نام جو است.

جو وظیفه آموزش گروهی از ماموران زن همانند کروز را برعهده دارد تا بتوانند ماموریت‌های مخفی خود را انجام بدهند. داستان این سریال شبیه به داستان فیلم بیوه سیاه (Black Widow) به نظر می‌رسد. تولید این سریال هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و احتمالا تا اواخر سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ خبری از پخش آن روی سرویس آنلاین پارامونت پلاس نخواهد بود.


شاید ما دیگر شاهد آثار کلاسیک وسترن نباشیم اما تیلور شریدان با ساخت آثاری جذاب و تماشایی توانسته این ژانر را همچنان زنده نگه دارد و نگاهی متفاوت و مدرن نسبت به آن را برای ما به ارمغان بیاورد. نظر شما در مورد آثار تیلور شریدان چیست؟

منبع: whattowatch – pulltabsports – اسکرین رنت

معین سلیمانیDARKSIRENmeysamb

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا