هاست پرسرعت
خودرو

هر آنچه از واردات خودروهای کارکرده می‌دانیم + تعرفه و شرایط

هر آنچه از واردات خودروهای کارکرده می‌دانیم + تعرفه و شرایط

مدت زیادی است واردات خودروهای سواری کارکرده نقل محافل شده و مسئولان وعده آزادسازی آن را می‌دهند. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز آیین نامه واردات نهایی نشده اما از اظهارات مسئولین تقریبا تمامی ابعاد ماجرا روشن است. در ادامه جزئیات تعرفه و شرایط این رویداد مهم را بخوانید:

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

به‌ گزارش gsxr و به نقل از “فرارو”، تعرفه عوارض خودرو‌های کارکرده خارجی بسته به حجم موتور و نوع سوخت محاسبه می‌شود و داشتن کارت بازرگانی، مشخص بودن منشا ارز برای بانک مرکزی و ارائه گواهی اسقاط فعلا جزو مهمترین شرایط واردات خودرو کارکرده به‌حساب می‌آیند.

تعرفه خودرو‌های کارکرده توسط گمرک کشور براساس حجم موتور اعلام شده است. طبق این جدول که در رسانه‌ها منتشر شده کمترین میزان تعرفه خودرو‌های وارداتی ۲۰ درصد است و این تعرفه شامل مدل‌هایی با حجم موتور کمتر از هزار سی‌سی می‌شود. مثلا کسی که دنبال واردات کیا سونت است، مشمول تعرفه ۲۰ درصدی می‌شود و آنطرف بیشترین تعرفه واردات خودرو‌های کارکرده شامل مدل‌هایی با حجم موتور بالای سه هزار سی‌سی می‌شود؛ ۱۷۵ درصد.

تعرفه واردات خودرو کارکرده برای مدل‌هایی با حجم موتور هزار و یک تا هزار و ۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد اعلام شده است. کسی که دنبال واردات مدل‌هایی با حجم موتور هزار و ۵۰۱ تا دو هزار سی‌سی باشد، باید ۹۵ درصد از ارزش خودرو را به‌عنوان تعرفه واردات کنار بگذارد و تعرفه واردات خودرو‌های دو هزار و یک تا دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی هم ۱۳۵ درصد خواهد بود. نکته مهم اینجاست که تعرفه وادرات خودرو‌های کارکرده در هر بخش چهار درصد بیشتر از خودرو‌های صفرکیلومتر است.

جدول تعرفه خودرو‌های کارکرده

حجم موتور تعرفه
کمتر از هزار سی‌سی ۲۰ درصد
هزار و یک تا هزار و ۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد
هزار و ۵۰۱ تا دو هزار سی‌سی ۹۵ درصد
دو هزار و یک تا دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵ درصد
دو هزار و ۵۰۱ تا سه هزار سی‌سی ۱۳۵ درصد
بالاتر از سه هزار سی‌سی ۱۷۵ درصد

هزینه جانبی واردات خودرو‌های کارکرده چیست؟

تعرفه واردات خودرو‌های کارکرده شامل هزینه‌های جانبی هم می‌شود. یعنی علاوه بر تعرفه ۲۰ تا ۱۷۵ درصدی که براساس حجم موتور اعلام شده، پرداخت هزینه‌های جانبی جزو شرایط واردات خودرو است. مورد اول ۹ درصد مالیات است. در قدم بعدی شخص یا ارگان واردکننده خودرو باید یک درصد حق ورودی به‌عنوان عوارض هلا‌ل احمر پرداخت کند. ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری و به‌عنوان عوارض راهنمایی و رانندگی دریافت می‌شود. نکته بعدی این است که اگر واردات خودرو‌های کارکرده توسط اشخاص حقیقی انجام شود که کارت بازرگانی ندارند، علی‌الحساب از آن‌ها دو درصد مالیات گرفته می‌شود.

هزینه‌های جانبی واردات خودرو‌های کارکرده از طرفی شامل عوارض ۱۰ درصدی ارزش گمرکی خودرو‌های بنزین‌سوز و هیبریدی می‌شود و طبق دستور‌العمل گمرک، واردات مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون مشمول هزینه‌های جانبی ریالی خواهد شد. همچنین هزینه نقل وانتقال خودرو بسته به‌نوع مدل آن به‌اسم عوارض شهرداری دریافت می‌شود و یکی دیگر از هزینه‌های جانبی واردات خودرو به‌حساب می‌آید.

شرایط واردات خودرو کارکرده

شرایط واردات خودرو‌های کارکرده هنوز به شکل دقیق مشخص نشده، اما صحبت‌های مسئولان را می‌توانیم در سه بخش خلاصه کنیم؛ کارت بازرگانی، مشخص بودن منشا ارز و گواهی اسقاط خودرو.

تیر امسال محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره شرایط واردات خودرو کارکرده خارجی گفته بود: هر شخص حقیقی می‌تواند بدون دارا بودن کارت بازرگانی خودرو کارکرده وارد کند، اما همزمان قائم‌مقام وزارت صمت گفته واردات خودرو اعم از نو و کارکرده باید در چارچوب آیین‌نامه مصوب دولت و بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله واردات از سوی واردکنندگان حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی معتبر، رعایت سقف تعیین‌شده در آیین‌نامه و رعایت منابع ارزی کشور با اولویت مصرف ارز برای کالا‌های اساسی و ضروری باشد. این حرف‌ها نشان می‌دهند شخص حقیقی که قصد واردات خودرو کارکرده را دارد باید دو نوع ابزار صلاحیت داشته باشد؛ اول کارت بازرگانی معتبر باشد و دوم مشخص بودن محل تامین ارز.

از طرفی تیرماه امسال مهران سالاریه به‌عنوان رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده درباره شرایط واردات خودرو‌های کارکرده خارجی گفته بود: تمامی شرکت‌های واردکننده خودرو اعم از نو و کارکرده مکلف به ارائه گواهی اسقاط هستند. طبق حرف‌های سالاریه این دسته از واردکنندگان صرفا باید نسبت به تهیه گواهی اسقاط برای محصولات خود جهت شماره‌گذاری اقدام کنند و قبل از آن نسبت به ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده به نشانی NNHK.ir اقدام و فرآیند مشخص شده را مطابق قانون برای دریافت مجوز شماره‌گذاری خودرو‌های خود طی کنند. فعلا تا زمان تصویب آیین‌نامه مربوطه، واردکنندگان خودرو مکلفند به ازای واردات هر دو دستگاه خودرو، گواهی یک خودرو فرسوده را ارائه دهند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا