هاست پرسرعت
خودرو

هر آنچه از کوروت زورا و ZR1 می‌دانیم، تا ۱۰۰۰ اسب بخار با توربوشارژر و هیبرید

هر آنچه از کوروت زورا و ZR1 می‌دانیم، تا ۱۰۰۰ اسب بخار با توربوشارژر و هیبرید

کوروت ZR1 به نسخهٔ توئین توربوی موتور Z06 با حدود ۸۰۰ اسب بخار قدرت مجهز می‌شود و زورا سیستم هیبریدی E-Ray را به این ترکیب اضافه می‌کند.

وقتی تاریخ خودرو را ورق می‌زنیم، می‌بینیم که در هر نسل کوروت، نسخهٔ ZR1 افراطی‌ترین و شگفت‌انگیزترین مدل بوده است. در نسل C4، این نسخه که با همکاری لوتوس متولد شد، کوروت را کیلومترها پیشرفته‌تر کرد و C6 ZR1 هم یک غافلگیری قدرتمند بود که مرزها را جابجا کرد و باعث شد حتی قوی‌ترین سوپراسپرت‌های بازار مثل فراری اسکودریا هم کند به نظر برسند. C6 ZR1 معیارهای پرفورمنس را در هم شکست و سپس نوبت به C7 ZR1 با ۷۵۵ اسب بخار قدرت رسید که نقطهٔ اوج کوروت‌های موتور جلو بود.

هر آنچه از کوروت زورا و ZR1 می‌دانیم، تا ۱۰۰۰ اسب بخار با توربوشارژر و هیبرید

حال اما درحالی‌که همه در انتظار کوروت C8 ZR1 موتور وسط هستیم، این خانواده پرچم‌دار جدیدی خواهد داشت که گفته می‌شود زورا نام دارد. در این نسخه هدف صرفاً ساخت کوروتی قوی‌تر یا سریع‌تر از نسل قبلی نیست بلکه زورا با پیشرانهٔ توربو و سیستم هیبریدی، قصد دارد کوروت را به دنیای کاملاً جدیدی وارد کند. البته پیش از زورا، ابتدا ZR1 را خواهیم دید که هم‌اکنون با پوشش‌های استتاری سنگین در حال آزمایش است و احتمالاً سال آینده معرفی خواهد شد. گفته می‌شود ZR1 از نسخهٔ توئین توربوی موتور ۵.۵ لیتری V8 کوروت Z06 استفاده خواهد کرد که بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

هر آنچه از کوروت زورا و ZR1 می‌دانیم، تا ۱۰۰۰ اسب بخار با توربوشارژر و هیبرید

کوروت ZR1 جدید با ویژگی‌های آیرودینامیکی پیشرفته مثل بال عقب و اسپلیتر جلو، قرار است هم ظاهر و هم پرفورمنس خیره‌کننده‌ای داشته باشد. البته به دلیل وجود توربوشارژرها، وزن خودرو افزایش پیدا می‌کند اما به لطف قدرت فوق‌العادهٔ موتور، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این کوروت حدود ۲.۵ ثانیه تخمین زده می‌شود که آن را به رقیبی برای غول‌هایی مثل مک‌لارن ۷۵۰S و پورشه ۹۱۱ توربو S تبدیل خواهد کرد. بااین‌حال، افزایش وزن چابکی خودرو را کاهش می‌دهد و مهندسان شورلت باید در کنار توربوشارژرهایی که حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت موتور را افزایش می‌دهد، حداکثر صد کیلوگرم به وزن کوروت اضافه کنند.

هر آنچه از کوروت زورا و ZR1 می‌دانیم، تا ۱۰۰۰ اسب بخار با توربوشارژر و هیبرید

در زورا اما همه‌چیز افراطی‌تر خواهد بود. نام این نسخه از «زورا آرکوس دانتوف» گرفته شده که در دههٔ ۵۰ با مهندسی رؤیای خود کوروت را متحول کرد و حالا، زورا قرار است کوروت را از نو تعریف کند. در این مدل، ترکیب پیشرانهٔ توئین توربوی ZR1 و موتور الکتریکی کوروت E-Ray، قدرت را به رقم خیره‌کنندهٔ ۱۰۰۰ اسب بخار خواهد رساند. انتظار می‌رود به لطف این نیرو و البته سامانهٔ چهارچرخ محرک، زورا بتواند ظرف تنها ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. در این نسخه همچنین برای کاهش وزن به‌طور گسترده‌ای از فیبر کربن استفاده خواهد شد. زورا شورلت را به عرصهٔ هایپرکارها وارد خواهد کرد و کوروت را در برابر خودروهایی مثل فراری SF90 و لامبورگینی روئلتو قرار خواهد داد.

هر آنچه از کوروت زورا و ZR1 می‌دانیم، تا ۱۰۰۰ اسب بخار با توربوشارژر و هیبرید

هنوز هیچ تاریخ رسمی برای معرفی کوروت ZR1 و زورا اعلام نشده است ولی برای ZR1 این اتفاق می‌تواند اواخر امسال یا اوایل سال آینده رخ دهد. البته برخی گزارش‌ها به زمان دورتری اشاره کرده و زمان معرفی این کوروت را سال ۲۰۲۵ دانسته‌اند. در مورد قیمت هم هرچند کوروت همیشه به سوپراسپرت فقرا شهرت داشته اما این نسخه‌های جدید قیمتی متناسب با جایگاه خود خواهند داشت. این یعنی ممکن است قیمت زورا از ۲۰۰ هزار دلار هم فراتر برود که البته هنوز هم در قیاس با رقبا رقم مناسبی خواهد بود.

مشخصات احتمالی کوروت ZR1 و زورا

کوروت ZR1

کوروت زورا

پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی
قدرت حدود ۸۰۰ اسب بخار حدود ۱۰۰۰ اسب بخار
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ حدود ۲.۵ ثانیه حدود ۱.۹ ثانیه
وزن حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم حدود ۱۹۰۰ کیلوگرم

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

منبع

TopSpeed

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا