هاست پرسرعت
خودرو

پشت پرده واردات خودروهای لوکس به نام جانبازان

پشت پرده واردات خودروهای لوکس به نام جانبازان

واردات خودروهای لوکس و با سقف قیمت ۳۵ هزار یورو برای جانبازان باعث طرح این سوال شده که چه کسانی به دنبال سواستفاده از نام ایثارگران برای بهره بردن کلان مالی هستند؟

بنیاد شهید و امور ایثارگران، با خود چه اندیشیده که واردات خودروهای لوکس و گران‌قیمت را برای جانبازان درخواست و دولت نیز آن را آزاد نموده است؟ آیا دغدغه جانبازان گران‌قدر و عزیز اکنون سواری با چنین خودروها و شوآف فاصله طبقاتی است یا تأمین نیازهای اولیه و رفع کمبودها؟ به نظر هم نمی‌رسد که در نهایت هیچ جانبازی سوار بر خودروهای چند میلیاردی چون بی ام و ۳۱۸ شود و تنها امتیاز آن را واگذار خواهد نمود تا ازاین‌بین آنان که به دنبال سفیدنمایی استفاده از خودروهای مدل‌بالا هستند، خود در پشت فرمان آنها قرار گیرند.

پشت پرده واردات خودروهای لوکس به نام جانبازان

آیا بهتر نبود به‌جای طرحی که در آن بیشتر شائبه حمایت از افراد متمول وجود دارد، بودجه‌های این طرح یا درآمدهای حاصل از آزادسازی واردات خودروهای لوکس برای همگان، به آن دسته از جانبازان واقعاً نیازمند دارو و رسیدگی پزشکی و بیماران خاص اختصاص یابد؟ اگر بنیاد شهید واقعاً قصد حمایت از این عزیزان را داشته باشد می‌تواند همان خودروهای وارداتی معمولی که برای دیگر مردم قائل شده‌اند یا خودروهایی که مشخصاً برای افراد جانباز طراحی شده‌اند را با شرایطی آسان‌تر در اختیار آنان قرار دهد.

دم خروس ماجرا زمانی بیرون زد که سایپا به‌صورت رسمی اعلام کرد که حواله جانبازان را پیش‌خرید می‌کند. سایپا اعلام کرده که پس از کشف و توافق قیمت حواله، مجوز پیش‌فروش این خودروها توسط معاونت این شرکت صادر و پس از اخذ مبلغ پیش‌پرداخت از خریداران نهایی، ۵۰ درصد قیمت حواله به جانبازان گران‌قدر پرداخت و مابقی نیز پس از واردات خودرو و تکمیل وجه مشتریان به این عزیزان پرداخت شود.

طبیعی است که جانبازان نیازمند در نهایت قرار نیست از این خودروها استفاده کنند و این قانون تنها برای تأمین خودروهای لوکس برای آقازادگانی است که با هر بهایی این امتیاز را به نفع خود دریافت خواهند کرد. شان جانبازان اجل از دلالی است؛ اما چاره‌ای هم جز فروش امتیاز خود به دیگران نخواهند داشت.

پشت پرده واردات خودروهای لوکس به نام جانبازان

این دیدگاه ما نه در جهت زیر سؤال بردن عزیزان جانباز است که تاج سر ما بوده و مدیون همیشگی فداکاری و ازخودگذشتگی‌های آنان هستیم. بلکه انتقادی دلسوزانه از تصمیمی جنجالی است که باعث ایجاد فضایی دوقطبی و تأسف‌بار با نشانه‌های واضح بی‌عدالتی و سوءاستفاده می‌شود و مشخصاً نشانی از تأثیرات جریانات سودجو در شکل‌گیری قوانین دارد. پیش‌ازاین هم امتیاز واردات خودروهای لوکس به فوتبالیست‌ها باعث انتقادات زیادی شده بود. قانون‌گذاران باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که دادن امتیاز نباید همراه با بی‌عدالتی یا نمایش نابرابری باشد و همه امتیازات باید برای همگان در دسترس قرار گیرد و در عوض پاداش برای قهرمانان و ایثارگران می‌تواند به اشکال دیگری صورت گیرد؛ مثلاً همان خودروهای وارداتی برای عموم مردم همراه با تسهیلات بیشتر یا تخفیف پرداختی از سوی فدراسیون‌ها یا بنیادها به این عزیزان اختصاص یابد.

در نهایت همان‌گونه که پیش‌تر همگان هم دریافته‌اند، این طرح نه در جهت حمایت از جانبازان بلکه برعکس در جهت تخریب شخصیت والای ایثارگر آنان وضع شده و نشانی از بی‌تدبیری، کوته‌فکری و خطای راهبردی تصمیم‌گیران دارد و باید هرچه زودتر لغو شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا