هاست پرسرعت
خودرو

پیشتازی خودروسازان اروپایی در سوددهی؛ اوضاع بسیار خوب فراری و تسلا!

پیشتازی خودروسازان اروپایی در سوددهی؛ اوضاع بسیار خوب فراری و تسلا!

اخیرا داده‌های نتایج مالی و سوددهی خودروسازان معتبر منتشر شده و  خودروسازان اروپایی در این زمینه جلوتر از سایرین حرکت می‌کنند. همچنین دو شرکت فراری و تسلا نیز سوددهی بسیار خوبی دارند.

تحلیل نتایج مالی سالانه اکثر خودروسازان غربی و برخی خودروسازان بزرگ چینی نشان می‌دهد بین ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ نتایج جالبی به دست آمده است. این تحلیل‌ها شامل اطلاعات ۲۵ کمپانی مختلف از سراسر جهان بوده و در آن هشت برند ژاپنی ایسوزو، سوبارو، هوندا، تویوتا، میتسوبیشی، مزدا، نیسان و سوزوکی، هفت برند اروپایی شامل فراری، مرسدس بنز، بی ام و، استلانتیس، فولکس‌واگن، رنو و استون مارتین، پنج برند چینی شامل بی وای دی، گریت وال، جیلی، ژیپنگ و نیو، سه برند آمریکایی شامل تسلا، جنرال موتورز و فورد، گروه هیوندای از کره جنوبی و نهایتاً تاتا از هند شامل جگوار لندروور حضور دارند.

اولین نکته جالب در این تحلیل به خودروسازان اروپایی مربوط می‌شود که از نظر سوددهی بالاتر از سایر خودروسازان قرار دارند. اروپایی‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۷.۳ میلیارد دلار سوددهی عملیاتی داشته‌اند و درآمد کل آن‌ها فراتر از ۸۸۸.۶ میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب مجموع حاشیه سود عملیاتی خودروسازان اروپایی برابر با ۹.۸ درصد بوده که بهترین عملکرد بین سایر نقاط جهان و حتی ۰.۵ درصد بیشتر از نتایج سال ۲۰۲۱ است.

یکی از دلایل چنین عملکرد مثبتی به توانایی غربی‌ها در تبدیل تهدید به فرصت بازمی‌گردد. مشکل اصلی تمامی خودروسازان جهانی در سال ۲۰۲۲ بحران زنجیره تأمین بود و به دلیل نبود قطعاتی همچون نیمه‌رساناها امکان حفظ میزان تولید قبلی میسر نشد. مشتریان در سراسر جهان نیز مجبور شدند چندین ماه منتظر دریافت خودروی خود بمانند. اگرچه این وضعیت تأثیر منفی روی فروش کلی شرکت‌ها گذاشت اما بهترین فرصت برای خودروسازان بود تا موجودی انبار را کم کرده، راندمان تولید را بالا برده و به همین خاطر سوددهی خود را بهبود ببخشند. هم خودروسازان و هم مشتریان یاد گرفتند با این واقعیت کنار بیایند و اگرچه هنوز شاهد صف‌های طولانی دریافت خودرو هستیم اما خودروسازان از این موضوع نهایت استفاده را کرده‌اند.

دیگر نتیجه‌گیری مهم تحلیل موردبحث این است که فراری همچنان پادشاه سوددهی به شمار می‌رود. اگرچه سود عملیاتی این برند ایتالیایی نسبت به سال ۲۰۲۱ افت ۱ درصدی را نشان می‌دهد اما فراری حتی در مقایسه با برند رده دوم یعنی تسلا فاصله بسیار زیادی دارد و شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسد. فراری سال پیش ‌فروش ۱۳۲۲۱ دستگاهی داشت که منجر به درآمد کلی ۵.۶ میلیارد دلاری شد. از این رقم ۱.۳۵ میلیارد دلار پس از پرداخت هزینه‌های عملیاتی به دست آمده است؛ به عبارت دیگر فراری با فروش هر ۱ یورو سود ۲۴ سنتی به جیب زده است. این سود در مقایسه با میزان متوسط صنعت خودروسازی یعنی ۷.۶ سنت بسیار زیاد خواهد بود؛ و نکته مهم اینکه پورسانگوئه هنوز به‌طور کامل راهی بازار نشده و گاو شیرده این خودروساز به شمار می‌رود.

تسلا دومین برند سودده سال قبل است و بیشترین رشد حاشیه سود عملیاتی را بر جای می‌گذارد. حاشیه سود این خودروساز از ۱۲.۱ درصد سال ۲۰۲۱ به ۱۶.۸ درصد در سال قبل رسیده است. کمپانی ماسک یکی از معدود رشدهای سوددهی در کلاس خودروهای برقی را ثبت می‌کند و دلایل متنوعی برای آن وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش فروش، نبود خودروی جدید در حال توسعه و مقیاس اقتصادی بالاتر اشاره کرد. اما اوضاع چین چگونه است؟ به سختی می‌توان تصویری واضح از صنعت خودروی چین به دست آورد زیرا بسیاری از برندهای چینی در حال تولید خودروهای برندهای غربی نیز هستند. البته با توجه به اطلاعات محدود موجود می‌توان شاهد وضعیتی نسبتاً ناهمگون بود. گریت وال بالاترین سوددهی را با ۶.۸ درصد ثبت کرده و پس از آن بی وای دی و جیلی قرار دارند. در مقابل باید به ژیپنگ و نیو اشاره کرد که در سال ۲۰۲۲ ضررده بوده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا