چرا خودروسازان اروپایی مخالف افزایش تعرفه واردات محصولات چینی هستند؟

چرا خودروسازان اروپایی مخالف افزایش تعرفه واردات محصولات چینی هستند؟

در پی ایجاد تعرفه‌های جدید برای خودروهای چینی در بازار آمریکا، اتحادیه اروپا هم می‌خواهد همین روند را در پیش بگیرد.

اتحادیه اروپا پس از رایزنی‌های بسیار قصد دارد تا تصمیم خود را درباره افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی نهایی کند. طبق قوانین این مجموعه سیاسی، اگر خودروهای چینی برای ارسال خودروهایشان به اروپا از کمک‌های حکومتی استفاده کرده باشند، شامل افزایش تعرفه و برخورد خواهند شد. پیشتر ایالات‌متحده هم با تهدید خواندن خودروهای چینی برقی، تعرفه ۱۰۰ درصدی روی واردات آن‌ها اعمال کرد و با مقابله به‌مثل چین مواجه شد. منطق کلی این است که کمک‌های حکومتی چین باعث کاهش قیمت محصولات شرقی شده و بالانس رقابت در بازار را برای خودروسازان و توسعه‌دهندگان غربی از بین می‌برد.

پیشتر تعرفه واردات خودروهای چینی به ایالت‌متحده برابر ۲۵ درصد بود که با ۷۵ درصد افزایش توسط کاخ سفید مواجه شد. در سوی دیگر ماجرا، ترکیه هم همین اقدام را با شدت کمتر انجام داد و تعرفه واردات EV چینی را ۴۰ درصد بیشتر کرد. مقامات این کشور اقدام خود را با بهانه حمایت از خودروسازی داخلی توجیه کردند.

اروپایی‌ها هم در صدد ابلاغ و اجرای تعرفه بیشتر هستند اما صنایع داخلی‌‌شان از این تصمیم حمایت نمی‌کنند. خودروسازان قاره سبز به‌شدت به بازار چین متکی هستند و درصورت افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای چینی به اروپا، با مقابله به‌مثل شرقی‌ها مواجه خواهند شد که عرصه را برای آن‌ها تنگ خواهد کرد. چین به‌وضوح تهدید کرده که درصورت اعمال تعرفه، اقدامی مشابه را علیه اروپا خواهد کرد.

چین برای خودروسازان اروپایی نه‌تنها یک بستر فروش و بازار بزرگ، بلکه محل تولید برخی محصولات آن‌ها مانند بی‌ام‌و iX3، سیتروئن C5X یا داچیا اسپرینگ محسوب می‌شود؛ بنابراین تصمیم اتحادیه اروپا می‌تواند روی تولید و حتی فروش این محصولات اروپایی مقیم چین هم تاثیر بگذارد. مجوعه «HSBC» معتقد است که خودروسازان آلمانی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سود خود را از بازار چین به دست می‌آورند؛ در همین راستا، مدیران بالارده مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن هشدارهای مخالف خود را به مقامات سیاسی اعلام کرده‌اند.

مدیرعامل گروه خودروسازی بی‌ام‌و، «اولیور زیپس»، به رسانه‌ها اعلام کرد که جهان تجارت نیازی به محافظت خارجی ندارد و درگیری در نبرد اقتصادی باعث خودزنی خواهد شد. مدیر فولکس‌واگن، «اولیور بلوم»، هم با ابراز نظری یکسان گفت که ریسک محدودسازی بالا است و می‌تواند به ضرر اروپا تمام شود. مدیر استلانتیس، «کارلوس تاوارس»، مقابله با چین را تله‌ای برای دنبال‌کنندگان آن دانست.

خوشبختانه برای چینی‌ها، اروپا با شدت آمریکا به مقابله اقتصادی نخواهد پرداخت و ممکن است به تعرفه ۱۰ درصدی کنونی هم بسنده کند. با این وجود تحلیل‌گران انتظار دارند خودروسازان چینی ۱۰ تا ۲۵ درصد تعرفه بیشتری را به این اتحادیه پرداخت کنند. مدیر مجموعه تحقیقاتی «اشمیت اتوموتیو» می‌گوید که مقابله ایالات‌متحده با چین در این زمینه یک حرکت دفاعی مشخص بود؛ اما انجام دوباره آن توسط اروپا به معنای نسبی‌سازی خواهد بود. او می‌گوید:

اگر تعرفه واردات محصولات چینی به بازار اروپا در محدود ۲۵ درصد نگه داشته شود، بیشتر معنای برابر کردن بازی برای رقابت با برگ برنده چینی‌ها یعنی ۳۰ درصد هزینه تولید کمتر آن‌ها خواهد بود.

با وجود بالا گرفتن این تنش اقتصادی، به نظر شما اروپا محتاطانه عمل می‌کند یا مانند ایالات‌متحده یک بازی سیاسی اقتصادی را شروع خواهد کرد؟ آیا این جریان به کشور ما هم خواهد رسید؟

در این‌باره بیشتر بخوانید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل