هاست پرسرعت
خودرو

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

با وجود افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی، خریداران هنوز به مدل‌های برقی سطح بالا و گران‌قیمت روی خوشی نشان نداده‌اند.

طی سال‌های اخیر، محبوبیت خودروهای الکتریکی در بازارهای جهانی افزایش قابل‌توجهی داشته و این خودروها توانسته‌اند با بهبود طراحی، قدرت و از همه مهم‌تر، شعاع حرکتی، نظر خریداران را به خود جلب کنند. بااین‌وجود، خریداران هنوز به خودروهای الکتریکی گران قیمت و سطح بالا روی خوشی نشان نداده‌اند. به‌عنوان‌مثال، در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، ب‌ام‌و i7 در چین تنها ۲۴۵ دستگاه فروخته درحالی‌که فروش سری ۷ حدود ۵ هزار دستگاه بوده است.

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

درحالی‌که خودروسازانی مثل ب‌ام‌و و مرسدس بنز با مدل‌هایی همچون ix و EQS خیلی زود وارد بالاترین سطح بازار خودروهای الکتریکی شده و در تلاش برای جلب خریداران به خودروهایی با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار هستند، تقاضا برای این مدل‌ها در سراسر جهان ناچیز است. حتی در چین که به دلیل رشد سریع بازار خودروهای الکتریکی توجه خودروسازان جهان را به خود جلب کرده، مدل‌های گران‌قیمت هنوز خریدار ندارند زیرا در بالاترین سطح بازار این کشور همچنان پیشرانه‌های درون‌سوز محبوب هستند و بازار مدل‌های برقی فعلاً در محدوده قیمتی زیر ۴۵ هزار دلار رونق دارد.

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

«اولاً کالنیوس» مدیرعامل مرسدس بنز دراین‌باره می‌گوید:

پذیرش خودروهای الکتریکی در چین هنوز در بخش پریمیوم اتفاق نیفتاده است و بسیاری از خریداران، یک S کلاس V8 هیبریدی را به‌عنوان آخرین خرید درون‌سوز خود در نظر گرفته‌اند

به همین دلیل، تمام برندهای لوکس از سوی تحلیلگران با این پرسش مواجه شده‌اند که چرا خودروهای الکتریکی پرچم‌دار شما فروش خوبی ندارند؟ «الیور زیپس» مدیرعامل ب‌ام‌و دلیل این موضوع را عرضهٔ نسخه‌های گران‌تر i7 در ابتدا دانسته و گفته فروش این خودرو با ارائهٔ مدل تک موتوره i7 eDrive50 افزایش پیدا خواهد کرد زیرا این مدل به میزان قابل‌توجهی از نسخه‌های دو موتوره ارزان‌تر است. درنتیجه، به گفتهٔ وی، فروش پایین i7 تعجب‌آور نیست.

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

«آدریان ماردل» مدیرعامل جگوار-لندررور نیز می‌گوید حتی برای خودروهای پلاگین‌هیبریدی گران‌قیمت یعنی چیزی که این شرکت برای شاسی‌بلندهای رده بالای خود ارائه می‌کند، در چین تقاضای چندانی وجود ندارد. بااین‌حال، او ابراز اطمینان کرد برای رنجروور الکتریکی که سال ۲۰۲۵ در چین و سال آینده در دیگر بازارها عرضه خواهد شد، خریدار وجود خواهد داشت:

پیش‌بینی شرایط دو سال بعد بسیار دشوار است ولی ما مطمئنیم که اگر مدل‌های لوکس مدرن و درخشانی ارائه کنیم، به‌مرور زمان انتقال از درون‌سوز به الکتریکی واقعاً اتفاق خواهد افتاد.

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

در بریتانیا نیز نشانه‌هایی از کاهش تقاضا در بالاترین سطح مدل‌های الکتریکی دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، فروش ب‌ام‌و iX که هنوز خودروی جدیدی است، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است. قیمت این خودرو در بریتانیا از ۷۰ هزار پوند شروع می‌شود و به ۱۲۳ هزار پوند می‌رسد. کاهش تقاضا برای iX در کل قارهٔ اروپا بدتر است اما فروش جهانی آن به لطف عرضه در ایالات‌متحده که در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار iX محسوب می‌شود، به رشد فروش کلی ۶۵ درصدی و رسیدن به ۲۱,۱۷۲ دستگاه کمک کرده است.

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که چه مقدار از این تقاضا واقعی است و چه مقدار به خاطر تخفیف‌ها و مشوق‌ها تحریک شده است. به‌عنوان‌مثال، ب‌ام‌و در بریتانیا برای iX تخفیفی ۶,۵۰۰ پوندی را ارائه می‌کند. در ایالات‌متحده نیز فورد قیمت پایهٔ F150 لایتنینگ را ۱۰ هزار دلار کاهش داده است؛ بنابراین، اگر این تخفیف‌ها حذف شوند معلوم نیست سرنوشت فروش خودروهای الکتریکی چه خواهد شد زیرا به گفتهٔ تحلیلگران، قیمت بالای خودروهای برقی در سراسر جهان برای خریداران شوکه کننده خواهد بود.

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

بااین‌حال، به‌طورکلی فروش خودروهای الکتریکی همچنان در حال افزایش است. به‌عنوان‌مثال، در بازار بریتانیا فروش این خودروها در هفت ماه نخست سال جاری ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده و سهم مدل‌های برقی از کل بازار خودرو به ۱۶ درصد رسیده که نسبت به سهم ۱۴ درصدی مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. همچنین فروش خودروهای برقی برندهای لوکس نیز همچنان در حال افزایش است. فروش گروه فولکس‌واگن و ازجمله آئودی، در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۳ با رشد ۴۸ درصدی به ۳۲۱,۶۱۰ دستگاه رسیده، فروش مرسدس با جهش ۹۳ درصدی به ۱۱۲,۸۵۰ دستگاه رسیده و فروش ۱۵۲,۹۳۶ دستگاهی ب‌ام‌و هم افزایش ۹۴ درصدی را ثبت کرده است.

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

ب‌ام‌و مطمئن است که می‌تواند تا پایان امسال به هدف خود که اختصاص سهم ۱۵ درصدی از کل فروش به مدل‌های برقی است دست پیدا کند. جالب اینکه رشد فروش مدل‌های الکتریکی به قیمت کاهش فروش پلاگین‌هیبریدی‌ها تمام شده که در مرسدس با ۵ درصد کاهش به ۷۴,۷۵۸ دستگاه و در ب‌ام‌و با ۱۵ درصد کاهش به ۹۲,۵۳۲ دستگاه رسیده است. بااین‌وجود، خودروسازان لوکس و غیرلوکس باید سخت‌تر کار کنند تا بتوانند خریداران را برای تغییر به سمت الکتریکی‌سازی کامل متقاعد کنند. به گفتهٔ کالنیوس، مرحلهٔ پذیرش اولیه در بخش خودروهای الکتریکی به پایان رسیده و تمام خودروسازانی که این مرحله را طی کرده‌اند احتمالاً هم‌اکنون حداقل یک مدل الکتریکی در سبد محصولات خود دارند.

«الیور بلوم» مدیرعامل گروه فولکس‌واگن نسبت به رشد کندتر بازار خودروهای الکتریکی در اروپا هشدار داده و گفته است:

ما از ابتدای سال تا حدی از خریداران خود بی‌میلی احساس کردیم.

بااین‌وجود، جگوار-لندروور معتقد است زمانی که رنجروور الکتریکی وارد بازار خواهد شد، بالاترین سطح بازار خودروهای برقی تغییر خواهد کرد:

ما جدول زمانی خوبی داریم. همه میگویند خیلی دیر کرده‌ایم ولی ما هرگز این را باور نداریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا