هاست پرسرعت
خودرو

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

شاخه‌های موتوراسپرت آنقدر گسترده شده‌اند که تقربیا تمام علایق را پوشش می‌دهند اما همه آن‌ها به‌ خوبی مسابقات این لیست نیستند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تعداد مسابقاتی که شامل وسایل نقلیه موتوری می‌شوند بسیار زیاد است و هر یک به نوبه خود جذابیت‌های متفاوتی را به تماشاچیانشان ارائه می‌دهند. در ادامه لیستی از ۱۰ رویداد موتوراسپرت بزرگ و مشهور دنیا جمع‌آوری شده‌اند.

 

۱۰- رالی مونته کارلو

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

تک‌تک مسابقات رالی جهانی و مراحل برگزاری آن‌ها لیاقت حضور در این فهرست را دارند اما مسابقه آغازگر هر فصل داستان دیگری را روایت می‌کند. این رالی در بیشتر بخش‌ها روی آسفالت جریان دارد اما طبیعت در بخش‌های گوناگون آن دخالت می‌کند؛ پس شرکت‌کنندگان مجبور می‌شوند تا با فضای غیرقابل پیش‌بینی زمستان دست‌وپنجه نرم کنند. حس خواندن وضعیت و واکنش سریع و درست به آن یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده برای برد یا باخت در این مسابقه به شمار می‌رود.

 

۹- آیل آو من تی‌تی (Isle of Man TT)

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

اگر می‌خواهید مسابقات موتورسواری را در اوج خود تماشا کنید و از دیدن مرگ در هر پیچ این کورس آسفالت نمی‌ترسید، این مسابقه به موتوراسپرت محبوبتان تبدیل خواهد شد. مسیر کوه «اِسنَفِل» متشکل از صدها پیچ و تاب است که موتورسواران را مجبور می‌کند متوسط سرعتشان را روی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت تنظیم کنند. این مسیر ۶۰.۸ کیلومتری کوهستانی گاه تبدیل به یک تله می‌شود که می‌تواند جان رانندگان را بگیرد. بسیاری آن را یکی از مرگبارترین مسابقات روی زمین می‌شناسند؛ چراکه از زمان آغازش در ۱۱۵ سال پیش جان بیش از ۲۰۰ نفر را گرفته است.

 

۸- ۲۴ ساعتی نوربرگرینگ

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

نوربرگ‌رینگ یا جهنم سبز یک پیست بزرگ و ۲۴.۸ کیلومتری در میان تپه‌های سبز آلمان است. رویداد نوربرگ‌رینگ ۲۴ ساعتی یک مسابقه شلوغ است که در آن بیش از ۲۰۰ خودرو به رقابت می‌پردازند. نوربرگرینگ در طول تاریخ خود جان‌های بسیاری را گرفته است و به‌عنوان یک پیست خطرناک شناخته می‌شود. این مسابقه به‌خصوص بهترین رویداد موتوراسپرت در این پیست زیبا به شمار می‌رود که شامل حضور خودروهای GT از برندهای متنوع می‌شود.

 

۷- تپه‌نوردی قله پایکس

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

این مسابقه که از آن با عنوان «مسابقه‌ای به سوی ابرها» یاد می‌شود یکی از مشهورترین نمونه‌های تپه‌نوردی موتوری در جهان است. قله پایکس یا پایکس پیک به‌عنوان یکی از چالش‌برانگیزترین رویدادهای موتوراسپرت جهان شناخته می‌شود که به‌دلیل مسیر با هویت متغیر، آب‌وهوای دگرگون‌شونده و بیش از ۱۵۰ پیچی که در دل خود جای داده است، راننده را تا پای جان به چالش می‌کشد. رانندگان برای ثبت رکورد مناسب در این مسابقه باید تمرکز، استحکام و قدرت تصمیم‌گیری آنی بالایی داشته باشند. یک اشتباه در این مسیر باعث سقوط آن‌ها شود. بی‌دلیل نیست که برخی پایکس پیک را «زمین بازی شیطان» می‌نامند.

 

۶- رالی داکار

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

رالی داکار تصورات را نسبت‌به هر مسابقه‌ای تغییر می‌دهد. این مسابقه را می‌توان در این جمله خلاصه کرد: برای اینکه اول شوید باید اول مسابقه را تمام کنید! یعنی خودروی شرکت‌کنندگان در این مسابقه دوام نمی‌آورند. هر ساله شخصی در این مسابقه جان خود را از دست می‌دهد. همین مورد داکار را بسیار خشن و ترسناک می‌کند. رالی باها به داکار نزدیک است اما هیچ‌گاه هم‌تراز آن نیست. بسیاری از رانندگان روزها پس از مشکلات مکانیکی وسایل‌نقلیه‌شان در مسیرهای بی‌آب‌وعلف می‌مانند. پیش آمده که برخی برای رساندن پیغام کمک، خودروشان را سوزانده بودند.

 

۵- باتورست ۱۰۰۰

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

این‌بار نوبت استرالیا است. باتورست ۱۰۰۰ یک مسابقه برای سوپرکارهای V8 استرالیایی در پیست جذاب کوه «پانوراما» محسوب می‌شود که لقب «گوشه جهنم» را به خود اختصاص داده است. مسابقه سوپرکارهای V8 همیشه به‌خاطر تعداد شرکت‌کنندگان و سرعت بالای آن‌ها خطرناک بوده است. در سه سال اخیر رقابت بر سر مقام اول به دور آخر رسیده است که سطح بالای تقابل باتورست ۱۰۰۰ را نشان می‌دهد. پیروزی در این رویداد آرزوی هر راننده استرالیایی محسوب می‌شود.

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

۴- دیتونا ۵۰۰

دیتونا ۵۰۰ نقطه اوج مسابقات خودروهای کلاس ناسکار به شمار می‌رود که تنها رقیب آن از حیث محبوبیت در آمریکای شمالی، ایندی ۵۰۰ است. این مسابقه آغازگر فصل رقابتی ناسکار محسوب می‌شود و توانسته در تاریخ ۶۵ ساله خود صحنه‌های بی‌بدیلی را خلق کند. اسم این مسابقه هم از محل زادگاه ناکسار یعنی ساحل دیتونا در ایالت فلوریدای آمریکا آمده است. در سال ۱۹۷۹ مسابقه سوپرجام ناسکار به‌عنوان نخستین رویداد دیتونا برگزار شد و صحنه‌های جذابی را آفرید. همین مسابقه بود که ناسکار را در دل مردم آمریکا جا انداخت و آن را به ورزشی چند میلیون دلاری بدل کرد.

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

۳- گرند پری مونته کارلو

بی‌شک فرمول یک یا F1 شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین سبک موتوراسپرت در جهان است. رویداد گرندپری موناکو هم که سابقه‌ای نزدیک به ۱۰۰ سال دارد یعنی زمانی که F1 حتی وجود نداشت. پیست مونته‌کارلو که متشکل از خیابان‌های این شهر لوکس است، به‌دلیل عرض کم و پیچ‌های تندی که دارد هر راننده ماهری را به چالش می‌کشاند. البته تغییرات به پیچ‌ها ختم نشده و ارتفاع پیست در طی مسیر حرکت به شدت دگرگون می‌شود. به‌راحتی می‌توان گرندپری موناکو را یک چالش اساسی برای رانندگان مطرح دنیای فرمول ۱ دانست. این پیست طعم پیروزی را  تنها به راننده‌ای می‌چشاند که مهارت بالایی داشته باشد و همین مسئله می‌تواند به‌اندازه کافی برایش شهرت ایجاد کند.

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

۲- ایندیاناپُلیس ۵۰۰

مسابقه مشهور و سریع ایندیاناپلیس زمانی به یکی از محبوب‌ترین مسابقه‌های موتوراسپرت جهان بدل شد اما مدتی است که شهرت پیشین خود را ندارد به انزوا رو آورده است. با این همه، بزرگ‌ترین مسابقه خودروهای اوپن ویل یا اصطلاحا چرخ‌باز آمریکا تاریخچه‌ای هیجان‌انگیز و مسابقاتی نفس‌گیر را تجربه کرده است. در این مسابقه، رانندگان بین‌المللی باید مسافتی ۸۰۰ کیلومتری را در پیست ۴ کیلومتری طی کنند. سرعت خودروهای این مسابقه گاه به ۳۶۸ کیلومتر بر ساعت هم رسیده است. در ایندیاناپلیس تصادف و حادثه کوچک معنا ندارد. برنده شدن در این مسابقه مهارت بالا و دل‌وجرئت زیادی می‌خواهد.

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

۱- ۲۴ ساعتی لمان

لوکس، سریع، مهم و… واژه‌هایی هستند که با شنیدن نام لمان در سر طرفدارانش نقش می‌بندد. واقعا هیچ کلمه‌ واحدی نیست که بتواند حق توصیف این مسابقه را به‌خوبی ادا کند. درحالی‌که تمام مسابقات موتوراسپرت جهان درگیر حواشی ایمنی و کوچکتر شده‌اند، لمان از این قاعده مستثنا مانده است. هر چقدر هم که تحلیل‌گر خوبی باشید، پیش‌بینی نتیجه کار در لمان برایتان دشوار است.

۱۰ مسابقه مشهور و سطح بالای جهان کدامند؟

لمان به‌عنوان مسابقه‌ای خطرناک و جذاب شناخته می‌شود که سالانه هزاران تماشاگر را به خود مشغول می‌کند. برترین رانندگان در کنار راننده‌های آماتور در یک پیست که با بیش از ۴۰ خودروی بسیار سریع پر شده است، به رقابت می‌پردازند. مسابقه ۲۴ ساعتی لمان از بعد از ظهر یک روز تابستانی یا پاییزی آغاز شده و تا ۲۴ ساعت تمام ادامه دارد. همین مورد توانایی مدیریت منابع یک تیم، مهندسی، تعمیر و رانندگی آن‌ها را به چالش می‌کشاند. مسئله صرفا دوام آوردن نیست و آن‌ها باید به مقام هم دست پیدا کنند چراکه تمام رقبا در کار خود حرفه‌ای هستند. فناوری در لمان در اوج خود قرار دارد و اگر بخواهیم صادقانه درباره آن صحبت کنیم، مجلل‌ترین و رده‌بالاترین مسابقه جهان است. نظر شما درباره این مسابقات نفس‌گیر چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا