هاست پرسرعت
خودرو

چین از قطار هیدروژنی رونمایی کرد

چین از قطار هیدروژنی رونمایی کرد

شرکت چینی CRRC از قطار هیدروژنی با شعاع حرکتی ۶۰۰ کیلومتر رونمایی کرد که مجهز به قابلیت رانندگی خودران و سیستم ارتباطات ۵G است و می‌تواند رقیبی جدی برای قطارهای هیدروژنی آلمانی باشد.

بزرگترین تولیدکننده وسایل نقلیه ریلی جهان قطاری با آلایندگی صفر راه‌اندازی کرده است که با پیل سوختی هیدروژنی با بافر (حائل) ابرخازن کار می‌کند. به گزارش نیواطلس، این قطار چهار واگنی می‌تواند به سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت دست یابد که سریع‌ترین قطار هیدروژنی تا به امروز است.

قطار یادشده به طور مشترک توسط شرکت یکپارچه صنعتی دولتی CRRC و شرکت ترانزیت ریلی چنگدو ساخته شده و اولین قطار مسافربری با نیروی هیدروژنی در چین است که شعاع حرکتی معادل  ۶۰۰ کیلومتر دارد و چیزی جز آب منتشر نمی‌کند. این قطار هیدروژنی قابلیت رانندگی خودران، ارتباطات ۵G، سیستم بیداری، استارت و توقف خودکار و بازگشت به انبار را دارد.

قطار هیدروژنی / hydrogen train آبی رنگ چین

آلمان در این نوع کارها پیشتازی می‌کند و از سال گذشته حدود ۱۴ قطار آلستوم با سوخت هیدروژنی در حال خدمت در این کشور هستند. قطار جدید CRRC می‌تواند قطارهای آلمانی را با حدود ۲۰ کیلومتربرساعت سرعت بیشتر شکست دهد، اما قطارهای آلمانی هم‌اکنون ظرفیت پیمایش بسیار بیشتری (۱۰۰۰ کیلومتر ) نسبت به قطار چینی ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید در حالی که ژاپن و کره پر‌سروصداترین کشورهایی بوده‌اند که به دنبال هیدروژن سبز به عنوان راه‌حل حمل‌ونقل هستند، آخرین آمار نشان می‌دهد چین در استقرار واقعی ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن پیشتاز است. طبق اطلاعات Trends فقط کمی بیش از ۱،۰۰۰ ایستگاه هیدروژن در جهان وجود دارد که حدود یک سوم آن‌ها در چین هستند.

ممکن است چنین حرکتی کاملا گویای وضعیت شرایط آینده یک کشور باشد. کشوری که اکثریت قریب به اتفاق زنجیره تامین باتری‌های لیتیومی را کنترل می‌کند، بی‌سروصدا نیز در حال حرکت به سمت تسلط بر فناوری هیدروژن است. با فشار ناشی از کمبود منابع لیتیوم که صنعت خودروسازی و سایر صنایع وابسته را تهدید می‌کند، قیمت‌ها به زودی از سقف معمول عبور خواهد کرد و انقلاب خودروی الکتریکی را با افزایش سرعت به زانو در می‌آورد؛ به نظر عاقلانه می‌رسد که جایگزین‌های هیدروژنی را زودتر پیش ببریم و از قبل برای این شرایط آماده شویم.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا