هاست پرسرعت
خودرو

کارت زرد گرانی خودرو به وزیر صمت

کارت زرد گرانی خودرو به وزیر صمت

افزایش شدید و ناگهانی قیمت خودروهای داخلی در بازار باوجود رکود باعث شده تا شاهد قیمت‌هایی دور از تصور و عجیب باشیم.

قیمت برخی خودروهای داخلی می‌تواند هوش از سر خریدار احتمالی بپراند. به‌طور مثال سورن پلاس به قیمت ۴۳۵، دنا پلاس اتوماتیک به قیمت ۶۵۵، پژو پارس TU5 ساده به قیمت ۴۸۳، پژو ۲۰۷ اتوماتیک دو رنگ به قیمت ۵۹۰، ساینا S به قیمت ۲۶۵، شاهین به قیمت ۴۶۷ و جک j4 به قیمت ۵۶۵ میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که تولید خودروسازان به بالاترین میزان در ۴ سال اخیر رسیده است. برخلاف انتظار و وعده‌هایی که در رابطه با کنترل بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها ظرف بیش از یک سال گذشته از سوی وزیر صمت داده شده، نه تنها شاهد مهار قیمت‌ها، حذف قرعه‌کشی و رفع موانع نبودیم بلکه سیاست‌گذاری‌های خلق‌الساعه و غیراصولی این وزارتخانه کار را هم بر تولیدکنندگان و هم خریداران بسیار سخت نموده است.

کارت زرد گرانی خودرو به وزیر صمت

در همین راستا سید رضا فاطمی امین در صحن علنی مجلس حضور یافت تا به سؤال نمایندگان مجلس درباره آشفته‌بازار خودرو پاسخ گوید.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت درباره افزایش قیمت خودرو از وزیر صمت پرسید:

 چرا خودروهای تولید داخل را ۳ برابر قیمت آن به مردم می‌فروشیم. چرا وزیر با کلمات بازی می‌کند؛ ولی به وعده‌هایی که درباره حذف قرعه‌کشی خودرو داده عمل نمی‌کند و قیمت‌ها را هم کاهش نداده است.

او رو به وزیر صمت گفت:

آنچه عیان است این بوده که اقدامات شما نه‌تنها باعث کاهش قیمت نشده؛ بلکه موجب افزایش قیمت خودرو نیز بوده است. اگر ما با همین فرمان پیش برویم باید منتظر پژو ۲۰۶، ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم، پارسال هم گفتم که باید منتظر پژو ۲۰۶، ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومانی باشیم که خیلی‌ها خندیدند. ما وقتی از خودرو صحبت می‌کنیم از یک درد لاعلاج صحبت می‌کنیم، مردم امروز دسترسی به اینترنت دارند و مردم فهیمی هم هستند چرا خودروهای تولید داخل را به ۳ برابر قیمت آن به مردم می‌فروشیم. خودرو تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ به فروش می‌رسد درحالی‌که در کشورهای همسایه با قیمت ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی معامله می‌شود، تا وقتی انحصار خودرو در دست ۲ خودروساز باشد وضعیت همین خواهد بود.

این نماینده مجلس ادامه داد:

برخی می‌گویند مثل اصحاب کهف هستیم، وقتی از غار بیرون آمدیم قیمت‌ها چندین برابر شده بود. چرا مردم باید برای خودروهای خارجی نیز قیمت ۱۰ برابری پرداخت کنند که برخی از آن‌ها حتی در خارج از کشور از رده هم خارج شدند. در کشور جنگ‌زده عراق خودروهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بنز و بی‌ام‌و معامله می‌شود.

وی افزود:

چرا ما باید خودرو در بورس کالا معامله کنیم و وقتی سؤال می‌کنیم می‌گویند قصد داریم کشف قیمت کنیم درحالی‌که خودرو فیدلیتی با ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت فروخته می‌شود. آقای فاطمی امین گفتند که قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال ۱۴۰۰ کاهشی خواهد بود، امروز پایان سال ۱۴۰۱ است نه‌تنها قیمت خودرو کاهش نیافته است؛ بلکه شاهد افزایش قیمت هستیم مردم دیگر نمی‌توانند ماشین بخرند. در ۲۲ اسفندماه سال ۱۴۰۰ به مردم اطمینان دادیم که از اواسط سال آینده درزمینهٔ قرعه‌کشی خودرو کیفیت و قیمت آن اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. آیا واقعاً امروز وعده شما محقق شده است؟ آیا امروز مردم می‌توانند به در کارخانه رفته، پول داده و ماشین بخرند؟ پس در اعلام قیمت خودرو به نرخ کارخانه استناد نکنید. با قیمت فضایی مردم نمی‌توانند خودرو بخرند.

 

وزیر صمت با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در رفع مشکلات صنعت خودرو، از افزایش ۳۲ درصدی تحویل خودرو در سال جاری خبر داد و گفت:

 از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تحویل خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور به مشتریان ۱۸۷ هزار دستگاه بیشتر شده و رشد ۳۲ درصدی داشته است. سال گذشته تا نیمه آذرماه دو خودروساز اصلی کشور ۵۷۷ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده بودند که امسال به ۷۶۴ هزار دستگاه افزایش یافته است.

فاطمی امین افزود:

در سال ۱۳۸۲ که واردات خودرو آزاد شد، دو سال طول کشید تا خودرو وارد شود اما امسال از زمان مصوبه دولت ۲ ماه طول کشید تا واردات،‌ اجرایی شود. در دو ماه گذشته ۴۰۰ متقاضی واردات خودرو اعلام آمادگی کردند که ۲۷ شرکت واجد شرایط بودند و ۴ شرکت هم‌اکنون شروع به واردات کردند و هفته آینده محموله اول وارد می‌شود. با آغاز واردات، عرضه افزایش و ناترازی بازار خودرو کاهش خواهد یافت.

وزیر درباره بازار خودرو هم گفت:‌

بین عرضه و تقاضای خودرو شکاف وجود دارد و بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است. در چهار سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار همسو بوده است. هر بار ارز گران شده، خودرو گران شده است زیرا بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و وقتی ارز گران می‌شود افرادی برای حفظ ارزش پول و پیش‌بینی تورم انتظاری، اقدام به خرید خودرو می‌کنند. درواقع خودرو تبدیل به یک وسیله حفظ ارزش پول و کالای سرمایه‌ای شده که البته نباید این طور باشد. وزیر صمت راهکار کنترل بازار آزاد خودرو را هم این طور توصیف کرد:‌ راهکار اول، افزایش عرضه خودرو است اما راهکار مکمل و هم مالیات بر عایدی سرمایه است که جلوی سوداگری را می‌گیرد. خوشبختانه طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار مجلس است باید این طرح زودتر در مجلس تصویب شود تا به دولت کمک کند که بازارهای سوداگری را مهار کند.

فاطمی امین تأکید کرد:

افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به علت افزایش هزینه تمام‌شده نیست بلکه تأثیر انتظارات تورمی افزایش ارز است و ان‌شاءالله دولت موفق به کنترل این وضعیت خواهد شد. با تسریع در واردات هم بازار آزاد خودرو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

 

با این وجود نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت خودرو در کشور قانع نشدند و وزیر صمت از مجلس کارت زرد دریافت کرد.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا