کدام برندها در حال حاضر قدیمیترین خودروها را تولید میکنند؟
کدام برندها در حال حاضر قدیمیترین خودروها را تولید میکنند؟
ما همیشه آمار فروش برندها و خودروهای گوناگون، عملکرد محصولات جدید و نظرسنجیهای کیفیت خودروها را مطالعه میکنیم. همواره رقابتی نفسگیر بین خودروسازان چینی، آمریکایی، اروپایی، ژاپنی، کرهای، هندی، روسی و اخیراً ترکیهای و ویتنامی وجود دارد؛ اما نظر شما درباره متوسط سن خودروهایی که خودروسازان عرضه میکنند چیست؟
بر اساس تحقیقی که روی ۷۰۵ خودرو و ۳۰ خودروساز در سراسر جهان انجام شده، تمامی خودروسازان بهصورت یکسان محصولات خود را نونوار نمیکنند. تحلیلهای موردبحث که شامل اکثر برندهای چینی نیست نشان میدهند تسلا دومین برند با قدیمیترین خودروها بین ۲۷ خودروساز مطالعه شده است. اما این تحقیق چگونه انجام شده است؟ محاسبه سن متوسط یک خودرو با حساب کردن تفاوت زمانی ماه دسامبر ۲۰۲۲ و روز معرفی رسمی خودروی تولیدی انجام میشود. البته در این محاسبه فیس لیفت ها، بهروزرسانیها و هرگونه تغییر جزئی و کلی مدنظر نیست و تنها نسل جدید یک خودرو مدنظر است. همچنین خودروهای ریبج شده نیز از مطالعه مستثنا شدهاند.
برای مثال سومین نسل شورولت مونتانا که هفته پیش معرفی شد جدیدترین خودروی این مطالعه بوده و در نقطه مقابل لادا ۴×۴ یا نیوا قرار دارد که از آوریل ۱۹۷۷ تاکنون تولید میشود. همانطور که انتظار میرفت لادا قدیمیترین محصولات را عرضه میکند. متوسط سن محصولات این شرکت روسی ۱۸.۹ سال است. علیرغم همکاریهای چند سال اخیر این شرکت با رنو، لادا از بروکراسی خاص روسها، نبود خلاقیت و تکیه شدید به بازار داخلی رنج میبرد.
اما نکته سورپرایز کننده اینکه تسلا در رتبه دوم این مطالعه با متوسط سن ۷.۸ سال سبد محصولاتش قرار دارد. البته باید به این نکته اشاره شود که تسلا مدل S اولین بار در مارس ۲۰۰۹ معرفی شد و مدل X نیز سپتامبر ۲۰۱۵ از راه رسید. جدیدترین محصول این شرکت مدل Y است که حدود ۴ سال پیش و در مارس ۲۰۱۹ پردهبرداری شد. تسلا با فاصله بسیار از دیگران سنگ محک بازار خودروهای برقی به شمار میرود و هرسال رکوردهای فروش جدیدی ثبت میکند؛ اما همانطور که قبلاً نیز گفته شده این خودروساز دنبالهروی سایر برندهای مطرح در عرضه نسل جدید محصولاتش در بازه زمانی ۶ تا ۸ سال نیست. مدل S کاملاً قدیمی بوده و مخصوصاً وقتی آن را با پورشه تایکان، مرسدس بنز EQE و نیو ET7 مقایسه کنید این سن بالا به چشم خواهد آمد.
اما وضعیت دیگر برندها با محصولات جدیدتر چگونه است؟ برند ژاپنی ایسوزو و ژیپنگ و نیو چین جوانترین محصولات را دارند. سن متوسط محصولات ایسوزو تنها ۲.۶ سال است زیرا فقط دو خودروی سواری دی مکس و MU-X را اخیراً معرفی کرده است. ژیپنگ نیز با چهار محصول و نیو با شش محصول در ردههای بعدی قرار دارند. از دیگر برندها با محصولات جدیدتر میتوان به سوبارو، هوندا و هیوندای اشاره کرد. در بین اروپاییها مک لارن و فراری پیشتاز هستند و پس از آن نیز مرسدس بنز، بی ام و و استون مارتین قرار دارند. از طرف دیگر استلانتیس با سن متوسط ۵.۵ سال بالاترین سن متوسط خودروها را داراست.
میهمانان قابلاحترام
ایرانخودرو، سایپا، زامیاد و…
اگرچه مطالعه انجام شده شامل خودروسازان یا مونتاژکاران داخلی نیست اما نیمنگاهی به سبد محصولات آنها نشان دهنده تولید محصولاتی کاملاً قدیمی با تکنولوژی منسوخ، ایمنی و کیفیت بسیار پایین است. برای مثال میتوانیم به پژو پارس و ۲۰۶ اشاره کنیم که از سال ۷۹ و ۸۰ در حال تولید هستند. سابقه تولید پراید و مشتقات آن نیز به سال ۷۲ بازمیگردد. زامیاد Z24 یا همان نیسان آبی نیز عمری بیشتر از اکثر طرفداران خودرو در gsxr دارد!