یادی از کانسپت نوآورانه مرسدس F200 با فرمان جوی استیک
یادی از کانسپت نوآورانه مرسدس F200 با فرمان جوی استیک
مرسدسبنز F200 ، خودروی کانسپتی است که در سال ۱۹۹۶ بهعنوان یک آزمایشی آرمانی برای نشان دادن آینده طراحی ماشینهای این شرکت و توسط یک تیم برجسته از مهندسان و طراحان مرسدسبنز توسعه یافت. این خودرو در همان سال در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت به نمایش گذاشته شد و در آن زمان با عنوان “بیست و یکمین قرن” معرفی شد.
در طراحی مرسدسبنز F200 کانسپت، از فن آوریهای پیشرفته و جدیدی استفاده شده که در آن زمان بسیار نوآورانه بود. این خودرو از موتور V6 با حجم ۲.۴ لیتری و توان ۴۰۸ اسب بخار برخوردار بود و قادر به شتاب زدن از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در زمان کمتر از ۶ ثانیه بود.
یکی از ویژگیهای مهم و جالب F200، دسته جوی استیک آن به عنوان سیستم فرمان سیمی آن است که بهعنوان یک محیط تعاملی برای راننده و ماشین عمل میکند. با استفاده از دسته جوی، راننده میتواند بهآسانی تمامی سیستمهای ماشین را کنترل کند، بعلاوه برای تنظیم صدا، تنظیم سرعت و تغییر نورپردازی داخلی ماشین نیز تنها از همین دسته استفاده میشود.
دسته جوی استیک مرسدس F200 کانسپت دارای طراحی مدرن و جذابی است که از جمله اصلیترین مواردی است که این خودرو را بهعنوان یک مدل آینده نشان میدهد. با توجه به فن آوریهای پیشرفته آن زمان، دسته جوی استیک F200 بهعنوان یکی از اولین سیستمهای کنترل دستی در خودروهای مدرن به شمار میرود.
همچنین، این خودرو دارای یک سیستم جدید کنترل محیطی به نام Sensotronic Brake Control بود که با استفاده از سنسورهای الکترونیکی و انعطاف پذیری بالای سیستم ترمز، ترمز کردن را بسیار دقیقتر و ایمنتر میکرد. این خودرو همچنین دارای سیستم جدید Active Body Control بود که با کاهش لرزشها و لغزشهای بدنه خودرو، بهبود کنترل و پایداری در رانندگی را فراهم میکرد.
مرسدسبنز F200 کانسپت هیچگاه بهعنوان یک خودرو تولیدی عرضه نشد و تنها بهعنوان یک مدل آرمانی برای نشان دادن آینده طراحی ماشینهای شرکت به نمایش گذاشته شد. اما، بسیاری از فن آوریها و ایدههای معرفی شده در این خودرو، در آینده در خودروهای تولیدی مرسدسبنز به کار گرفته شدند. بهعنوانمثال، سیستم Sensotronic Brake Control در سال ۲۰۰۱ بهعنوان سیستم ترمز کنترل الکترونیکی بر روی مدلهای S-Class شرکت مرسدسبنز مورد استفاده قرار گرفت و سیستم Active Body Control هم در مدلهای CL-Class و S-Class شرکت مرسدسبنز به کار گرفته شد.
از دیگر ویژگیهای مرسدسبنز F200 کانسپت میتوان به سیستم روشنایی آن اشاره کرد. در این خودرو، از سیستم روشنایی Active Light System استفاده شده بود که با استفاده از سنسورهای دوربین و الکترونیک، محدوده نوردهی اتوماتیک برای فضای اطراف خودرو تنظیم میکرد و همچنین با کاهش نوردهی در فضای خلوت، مصرف انرژی را کاهش میداد. امروز حتی هایپراسکرین مرسدس هم از داشبورد و نمایشگرهای سرتاسری آن الهام گرفته است.
در کل، مرسدسبنز F200 کانسپت بهعنوان یکی از خودروهای مهم و نوآورانه در تاریخ طراحی خودرو، همچنان موردتوجه ویژه طراحان و مهندسان خودروسازی قرار دارد و ایدهها و فن آوریهای آن در طراحی خودروهای جدید شرکت مرسدسبنز به کار میروند.