هاست پرسرعت
خودرو

۱۰ پیشرانه مشهور دنیای خودرو؛ از ۱۲ سیلندر کلمبو فراری تا سری B هوندا سیویک!

۱۰ پیشرانه مشهور دنیای خودرو؛ از ۱۲ سیلندر کلمبو فراری تا سری B هوندا سیویک!

هر فردی که به دنیای خودرو علاقه داشته باشد می‌بایست پیشرانه های مشهور آن را نیز بشناسد. در این مقاله می‌خواهیم ۱۰ نمونه از جذاب‌ترین و فوق‌العاده‌ترین پیشرانه‌های بکار رفته در خودروها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

صدای یک پیشرانه بزرگ جزو جذابیت‌های اصلی خودرو به شمار می‌رود. چنین نیروگاه‌هایی در خودروهای عضلانی زیادی بکار رفته‌اند و فقط کافی است زیر کاپوت یک شورولت کامارو قدیمی یا جدید و یا فورد موستانگ باس ۴۲۹ را نگاه کنید و لذت ببرید. البته فقط خودروهای عضلانی نیستند که به پیشرانه‌های هیجان‌انگیزی مجهز بوده‌اند زیرا خودروهای رده میانی زیادی نیز وجود دارند که در بطن خود پیشرانه‌های جذابی را جای داده‌اند. برای دهه‌های متمادی آمریکا سازنده برخی از حجیم‌ترین و بزرگ‌ترین پیشرانه‌های دنیای خودرو بوده است و همین باعث شده کشور موردبحث به یکی از معتبرترین سازندگان پیشرانه‌ها در دنیا بدل شود. با وجود پیشرانه‌های مشهور زیاد در دنیا، انتخاب ۱۰ نمونه از آن‌ها کار سختی به شمار می‌رفت اما به‌هرحال فهرستی را تهیه کرده‌ایم و امیدواریم شما نیز از آن لذت ببرید.

پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت

این نیروگاه آهنین در دهه ۵۰ میلادی متولد شد و در خودروهای زیادی از جمله کامارو، کوروت، شول، ایمپالا و… بکار رفت. پیشرانه یاد شده به حدی محبوب بود که جنرال موتورز در طول تولید آن به رکورد ۱۰۰ میلیون دستگاه رسید. شاید یکی از علت‌های محبوبیت پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت به قابلیت تطبیق آن در خودروهای گوناگون مرتبط باشد چراکه خود جنرال موتورز گفته است افراد زیادی در سال از آن برای تولید خودروهای هات رود استفاده می‌کنند. به همین خاطر است که درگ ریسرها علاقه زیادی به پیشرانه بلوک کوچک شورولت دارند.

پیشرانه ۱۲ سیلندر کلمبو فراری

قطعاً هر فرد علاقه‌مند به دنیای خودرو با شنیدن صدای پیشرانه فراری می‌داند که چه خودرویی را خواهد دید. صدای پیشرانه ۱۲ سیلندر فراری کاملاً برای ما شناخته شده است. بخش اعظم شهرت نیروگاه‌های آهنین فراری به فردی با نام جیاچینو کلمبو مربوط می‌شود که پیشرانه ۱۲ سیلندر کلمبو را در سال ۱۹۴۷ طراحی کرد. اگرچه در ابتدا حجم ۱.۵ لیتری برای آن در نظر گرفته شده بود اما رفته‌رفته حجم پیشرانه به ۴.۹ لیتر افزایش یافت. پیشرانه کلمبو در خودروهای زیادی از جمله ۲۵۰ GTO افسانه‌ای بکار رفته است. نیروگاه آهنین موردبحث در بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی باعث پیروزی فراری شد.

پیشرانه ۸ سیلندر پونتیاک

نیروگاه ۸ سیلندر پونتیاک در سال ۱۹۵۵ و همان سالی که پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت متولد شد پای به دنیا گذاشت و به یکی از منعطف‌ترین پیشرانه‌های تاریخ پونتیاک بدل شد. این پیشرانه در بسیاری از محصولات شرکت یاد شده همچون فایر برد ترنس ای ام، GTO، تمپست و بونویل بکار رفت. همچنین برخی خودروهای بیوک و اولدزموبیل نیز از آن استفاده کردند. البته آنچه باعث تمایز پیشرانه ۸ سیلندر پونتیاک می‌شود طراحی آن است. قلب تپنده برخی محصولات پونتیاک به حدی قابل‌اعتماد بود که بسیاری از خودروسازان طراحی آن را در پیشرانه‌های ۸ سیلندر خود بکار بردند.

پیشرانه ۸ سیلندر ۳۰۲ فورد

در دهه ۸۰ میلادی پیشرانه ۸ سیلندر فورد تاریخچه‌ای درخشان داشت. این پیشرانه بلوک کوچک با حجم ۳۰۲ اینچ مکعب حدود ۴ دهه در خط تولید باقی ماند. پیشرانه فورد به حدی خوب بود که در بسیاری از محصولات برند موردبحث بکار رفت. از خودروهای عادی و رده میانی گرفته تا نمادهایی همچون موستانگ و مرکوری کوگار و حتی فورد F-150، پذیرای چنین قلب آهنینی بوده‌اند.

پیشرانه ۴۲۶ هِمی دوج

ایده هِمی برای یک پیشرانه به اوایل دهه ۵۰ میلادی و تلاش‌های کرایسلر بازمی‌گردد. دوج هم در سال ۱۹۵۳ برداشت خود از چنین ایده‌ای را با معرفی ۴۲۶ همی به جهانیان نشان داد. در ابتدا مسابقات ناسکار بودند که چنین پیشرانه‌ای را پذیرا شدند اما نسخه تولیدی پیشرانه موردبحث در سال ۱۹۶۵ پدیدار شد. ۴۲۶ همی در برخی از مشهورترین خودروهای عضلانی دنیا همچون چارجر و چارجر دیتونا، چلنجر کلاسیک و سوپر بی بکار رفته است.

پیشرانه ۸ سیلندر LS شورولت

این پیشرانه را می‌توان تقریباً قدم بعدی پس از پیشرانه بلوک کوچک دانست هرچند LS از طراحی کاملاً جدیدی استفاده می‌کرد. بلوک آن کوچک‌تر شده بود زیرا از پوش راد استفاده می‌کرد و وجود آلومینیوم نیز وزن آن را کمتر کرده بود. حتی با وجود ابعاد کوچک نیز شاهد قدرت تولیدی بالایی بودیم. ابعاد جمع‌وجور و قدرت زیاد باعث شدند پیشرانه ۸ سیلندر LS شورولت به یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌ها تبدیل شود. محبوبیت این نیروگاه آهنین به حدی زیاد بوده و هست که در خودروهای بسیار متنوعی بکار گرفته می‌شود.

پیشرانه ۸ سیلندر راکت اولدزموبیل

دیدن این پیشرانه مشهور شبیه یک سفر نوستالژیک به دورانی است که هات رودها به مرحله خودروهای پرفورمنس می‌رسیدند. پیشرانه راکت اولدزموبیل در ابتدا با حجم ۵ لیتری پدیدار شد و در نهایت حجمش به ۶.۵ لیتر نیز رسید. خودروهای مسابقه‌ای ناسکار نیز از آن استفاده کردند و می‌توان گفت شروع دوران خودروهای عضلانی تحت تأثیر همین پیشرانه قرار گرفت. راکت در بسیاری از خودروهای اولدزموبیل همچون ۸۸، سوپر ۸۸ و ۹۸ بکار رفته است.

پیشرانه ۸ سیلندر بلوک بزرگ ۴۵۴ شورولت

همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد، پیشرانه بلوک بزرگ شورولت حجم ۴۵۴ اینچ مکعبی دارد. ریشه این نیروگاه آهنین به اواخر دهه ۵۰ میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که شورولت به پیشرانه‌ای برای خودروهای سنگین‌تر خود می‌گشت. پیشرانه بلوک بزرگ شورولت به حدی خوب بود که بسیاری از خودروهای عضلانی جنرال موتورز از جمله شورولت کامارو یا شول و حتی کوروت از آن استفاده کردند.

پیشرانه سری B هوندا

پیشرانه‌های سری B هوندا در مقایسه با ویژگی‌های خود قدرت بالایی داشتند. شاید با بزرگ‌ترین و پرحجم‌ترین پیشرانه‌های دنیا طرف نباشیم اما سری B پرفورمنس قابل‌توجهی دارد و طرفداران دنیای خودرو به آن علاقه‌مند هستند. شاید یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها نیز شبکه تأمین قطعات گسترده باشد. جای تعجبی ندارد که پیشرانه سری B هوندا در خودروی پرفورمنسی همچون سیویک تایپ R بکار رفته است.

پیشرانه ۸ سیلندر فلت هِد فورد

یکی از پیشرانه های مشهور دنیا را می‌توان نیروگاه ۸ سیلندر فلت هِد فورد دانست. اگرچه این پیشرانه اولین پیشرانه ۸ سیلندر تاریخ نیست اما می‌توان آن را اولین نیروگاه ۸ سیلندر برای عموم مردم دانست. فلت هِد از دهه ۳۰ تا ۵۰ میلادی تولید شد و یکی از پایه‌های اصلی هات رود را تشکیل داد. پیشرانه فلت هِد فورد در خودروهای متفاوتی بکار رفته و برخی از آن‌ها به دنبال ثبت رکوردهای سرعت نیز بوده‌اند. قطعاً یکی از درخشان ترین صفحات تاریخ دنیای خودرو به پیشرانه ۸ سیلندر فلت هِد فورد اختصاص دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا