
در جریان بازدید رییس سازمان ملی استاندارد از خطوط تولید ایرانخودرو، مدیرعامل این شرکت از برنامههای ارتقای کیفیت، افزایش گارانتی محصولات و حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی خبر داد.
تشریح آخرین وضعیت کیفیت در ایرانخودرو
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، در جریان بازدید فرزانه انصاری، رییس سازمان ملی استاندارد، از خطوط تولید این شرکت گفت: ارتقای کیفیت در زنجیره تأمین و تولید، همراه با نظارتهای فرایندی، موجب شده تا امکان افزایش گارانتی محصولات جدید فراهم شود. او افزود که جزئیات افزایش مدت گارانتی خودروها بهزودی اعلام خواهد شد.
پیرمحمدی با اشاره به تغییر رویکردهای نظارتی توضیح داد: ایرانخودرو امروز ۵۷۰ قطعهساز طرف قرارداد دارد که در گذشته قطعات آنها بهصورت موردی بازرسی میشد، اما اکنون رویکرد بازرسی فرایندی جایگزین شده است. به گفته او، کنترل فرایند از زنجیره تأمین تا تولید، نتایج کیفی بهتری در محصول نهایی ایجاد میکند.
لزوم اصلاح مصرف سوخت و حرکت به سمت هیبرید
مدیرعامل ایرانخودرو همچنین بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف سوخت در کشور تأکید کرد و گفت: بیش از ۱۵ سال است که موتورهای احتراقی در دنیا امکان کاهش چشمگیر مصرف سوخت نداشتهاند و کشورهای پیشرو به سمت فناوریهای نوین مانند هیبرید حرکت کردهاند. او افزود: با توجه به محدودیت زیرساختها، آینده خودروهای برقی در ایران روشن نیست، اما ایرانخودرو قصد دارد تمامی محصولات آینده خود را به فناوری هیبریدی مجهز کند.
پیرمحمدی با اشاره به هزینههای بالای واردات سوخت گفت: «سالانه بیش از ۳.۵ میلیارد دلار واردات بنزین داریم که میتواند صرف توسعه فناوری و نوسازی ناوگان شود. در صورت بیتوجهی، این رقم طی پنج تا شش سال آینده به ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید.»
پروژههای جاری ایرانخودرو
به گفته مدیرعامل ایرانخودرو، در شهر صنعتی کاسپین و با همکاری گروه بهمن، ظرفیت تولید روزانه هزار دستگاه موتور TU5P ایجاد شده است. همچنین موتورهای نسل جدید TU5P و EF7P با مصرف پایینتر و راندمان بالاتر در حال تولید هستند.
رویکرد سازمان ملی استاندارد
فرزانه انصاری، رییس سازمان ملی استاندارد، در این بازدید اظهار داشت: «رویکرد اصلی ما تسهیل تولید همراه با تضمین کیفیت است. تولیدکنندگان مسئول کیفیت کالا هستند و باید در برابر مردم پاسخگو باشند.» او اضافه کرد: استانداردهای ۸۵گانه هماکنون در محصولات خودروسازان رعایت میشود، اما برنامه ارتقا به ۱۲۲ استاندارد در دستور کار قرار دارد و این مسیر با همکاری صنعت و بهصورت مرحلهای دنبال خواهد شد تا شوکی به بازار وارد نشود.
ضرورت حمایت ملی از تولید خودروهای هیبریدی
در این نشست، مدیران ایرانخودرو نیز بر کاهش هزینههای بازرسی، بازنگری در رویههای بوروکراتیک و لزوم حمایت ملی از تولید خودروهای هیبریدی تأکید کردند. حسن قرهای، قائممقام مدیرعامل در حوزه استراتژی و توسعه محصول، گفت: «خودروی هیبریدی بهطور متوسط سه هزار دلار گرانتر از مدل بنزینی است و تولید آن نیازمند حمایتهای ملی است. ضمن آنکه گیربکسهای DHT در محصولات آینده نقشی کلیدی در کاهش مصرف سوخت خواهند داشت.»
در پایان این بازدید، رییس سازمان ملی استاندارد از بخشهای پرس، بدنهسازی، مونتاژ، رنگ و مرکز تحقیقات و طراحی ایرانخودرو بازدید کرد و این برنامه با تأکید مشترک بر ارتقای کیفیت، کاهش هزینهها و حرکت به سمت تولید خودروهای دوستدار محیطزیست خاتمه یافت.