هاست پرسرعت
تکنولوژی

آشنایی با 5 حیوانی که هوش فوق العاده و شبه انسانی دارند!

آشنایی با 5 حیوانی که هوش فوق العاده و شبه انسانی دارند!

انسان‌ها تمایل دارند که خودشان را ازنظر هوش برتر از حیوانات ببینند و درواقع ما توانایی‌های ژرفی داریم که هیچ موجود دیگری بر روی زمین از آن‌ها برخوردار نمی‌باشد، بااین‌وجود این سؤال همچنان باقی می‌ماند که “تعریف هوش چیست؟”

بسیاری از حیوانات هستند که توانایی‌هایی شبیه انسانی از خود بروز می‌دهند. علاوه بر آن حیواناتی نیز وجود دارند که هوشی شبیه به کودکان انسانی از خود نشان می‌دهند.

انسان‌ها خودشان را باهوش‌ترین موجود زمین می‌دانند اما بااین‌حال مغزهای تکامل‌یافته‌ی ما خرابی‌های زیادی را در این سیاره به وجود آورده است. آیا تکامل حیوانات مانع از رشد هوششان می‌شود تا از زمین مراقبت شود؟ این فرضیه هم به‌نوبه‌ی خود جالب است!

اندازه‌گیری هوش حیوانات کار آسانی نیست، اما دیجی رو در ادامه حیواناتی را که ازنظر دانشمندان فوق‌العاده باهوش بوده و هوش شبه انسانی دارند را به شما معرفی می‌کند.

1- خوک

خوک‌ها ازلحاظ شناختی حیوانات پیچیده‌ای هستند و همچنین حافظه‌ی طولانی مدتشان هم خوب است. آن‌ها ازلحاظ اجتماعی هم باهوش هستند، آن‌ها قادر به فریب خوک‌های دیگر بوده و همین‌طور می‌توانند خوک‌های غریبه را از خوک‌های گروه خودشان تشخیص دهند. علاوه بر این دانشمندان خوک‌ها را به باهوشی سگ‌ها و شامپانزه‌ها در نظر می‌گیرند. خوک‌ها می‌توانند یاد بگیرند که چطور پازل‌ها را کامل کنند و حتی در یک بررسی، خوکی توانست رنگ‌ها را باهم مطابقت دهد.

2- دلفین

دانشمندان معتقدند که ازلحاظ هوش پس از انسان‌ها دلفین‌ها رتبه‌ی دوم را دارند. درواقع مغز آن‌ها بزرگ‌تر از مغز ماست. آنالیزهایی که از مغز دلفین‌ها انجام‌شده نشان داده است که آن‌ها به‌شدت به درد و استرس حساس هستند.

دلفین‌ها مهارت‌های ارتباطی بسیار پیچیده‌ای دارند. آن‌ها از سوت‌های مختص به خودشان استفاده می‌کنند که برایشان شبیه به اسم است. وقتی آن‌ها می‌خواهند که توجه دلفین دیگری را جلب کنند سوتی که به‌منزله‌ی اسم اوست را می‌زنند و به همین ترتیب وقتی سوت اسم خودشان را می‌زنند می‌خواهند هویت خود را برای دیگران فاش کنند. آن‌ها همچنین قادر به استفاده از ابزار و اشیا هستند. دانشمندان مشاهده کرده‌اند که وقتی آن‌ها در کف دریا به دنبال غذا هستند بر روی بینی‌هایشان اسفنج دریایی می‌گذارند. دلفین‌ها همچنین می‌توانند نمادهای ساده‌ای را برای برقراری ارتباط با انسان‌ها یاد بگیرند.

3- شامپانزه

شامپانزه‌ها خویشاوندان نزدیک انسان‌ها هستند پس باهوش بودن آن‌ها خیلی تعجب‌برانگیز نیست؛ چراکه هر دویمان پریمات بوده و مسلماً بسیاری از اعمالشان شبه انسان خواهد بود. محققین این حیوانات را در طول سال‌های متمادی مورد مطالعه قرار داده‌اند. شامپانزه‌ها از ابزار استفاده می‌کنند، با وسایل بازی می‌کنند و حتی می‌توانند کلمات را یاد بگیرند. وقتی عضوی از گروهشان از دنیا می‌رود، آن‌ها وارد پروسه‌ی عزاداری می‌شوند. آن‌ها همچنین متفکرانی تیز، سریع و خلاق هستند.

4- فیل

این موجودات بزرگ هیکل به‌شدت باهوش و خودآگاه هستند. آن‌ها قادر به تشخیص انعکاس خود در آینه هستند. حافظه‌ی طولانی مدت این حیوانات فوق‌العاده است. وقتی آن‌ها منبع غذایی را درجایی پیدا کنند. سال دیگر هم ‌مکان آن را حفظ خواهند بود و مسافت‌های طولانی‌ای را برای رسیدن به آن طی خواهند کرد. فیل‌ها همچنین حیوانات بسیار رئوفی هستند. وقتی یک فیل جوان در حال زایمان است، معمولاً فیلی سن و سال دارتر به‌عنوان ماما عمل می‌کند و گروه فیل‌ها دور فیل مادر را احاطه می‌کنند تا در هنگام زایمان از او محافظت کنند. علاوه بر این آن‌ها برای موجودات دیگر در شرایط آسیب‌پذیری هم احساس همدردی و مهربانی نشان داده‌اند.

5- اُرکا یا نهنگ قاتل

اُرکاها ویژگی‌های شبه انسانی بسیاری از خود نشان می‌دهند؛ این ویژگی‌ها شامل احساسات پیچیده، زبان و هوش بالا می‌شود. علیرغم اسم نهنگ قاتل که به آن‌ها نسبت داده‌شده است، آن‌ها هیچ‌وقت انسانی را در طبیعت به قتل نرسانده‌اند. آن‌ها همچنین مغزهای بزرگی دارند که ازلحاظ عصبی همانند انسان‌ها پیچیده است. مغز آن‌ها پیچیدگی‌های قشری زیادی دارد که یعنی می‌تواند فرآیندهای زیاد و مختلفی را در آن به انجام برسانند.

ارکاها حیوانات به‌شدت اجتماعی‌ای هم هستند و در اسارت نگه‌داشتن آن‌ها ازلحاظ عاطفی و روانی خیلی به آن‌ها صدمه وارد می‌کند، درست مثل وقتی‌که انسانی را در زندان نگه‌دارید و به همین دلیل است که مکان‌هایی که این حیوانات را به نمایش می‌گذارند باید بسته شوند چراکه این‌گونه استفاده از آن‌ها و لطمه زدن به آن‌ها خیلی بی‌رحمی است.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا